خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی:

کشور به ارقام پنبه‌ پربازده نیاز دارد/ درصورت تایید شورایعالی ایمنی زیستی محصولات تراریخته رهاسازی می‌شود

معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نیاز زیادی به ارقام پنبه‌ای که پربازده اما کم‌آب‌بر باشد در کشور وجود دارد، امیدواریم دو ارقام پنبه تراریخته که دراین زمینه تولید شده است؛ رهاسازی شود.

عبدالمهدی بخشنده-معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی- در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در پاسخ به این سوال که موضع دولت در رابطه با محصولات تراریخته چیست، بیان داشت: یکی از مسائل مطرح کشت گیاهان تراریخته است. تولید محصولات تراریخته بحثی علمی و فنی است و باید در محیط های تخصصی و کارشناسی مطرح و به بحث و گفتگو گذاشته شود. نقاط ضعف و قوت آن بررسی شود چرا که نیاز کشور به گونه‌ای است که بهتر است وزارت جهاد کشاورزی با آرامش به این موضوع رسیدگی کند.

او در ادامه گفت: شورایعالی ایمنی زیستی که طبق قانون مجلس فعالیت می‌کند باید هر محصول تراریخته‌ای که در کشور تولید و یا رهاسازی می‌شود را تایید کند.

بخشنده تاکید کرد: شورای عالی ایمنی زیستی مقررات سفت و سختی دارد و کارشناسان برجسته‌ای در آن مشغول هستند همچنین دستگاه‌های مختلفی در این شورا حضور دارند. تا امروز رهاسازی هیچ گیاه تراریخته‌ای توسط این شورا تایید نشده و تحقیقات در حال انجام است؛ اما در حوزه تحقیق و تولید پایلوت محصولات تراریخته هیچ منعی وجود ندارد.

او در پاسخ به این سوال که تایید و یا رد تولید پنبه تراریخته در کشور در چه مرحله ای است، بیان داشت: در خصوص پنبه هم چون مصرف غیر انسانی دارد و حاشیه آن کمتر است و همچنین نیاز زیادی به ارقام پنبه‌ای که پربازده اما کم‌آب‌بر باشد در کشور وجود دارد، امیدواریم ارقام خوبی که دراین زمینه تولید شده است رهاسازی شده تا در بخش هایی از کشور که نیاز است اشتغالزایی شود.

کد خبر : ۴۳۴۵۷۰