خبرگزاری کار ایران

عادل آذر:

فساد داخلی تهدیدی است که موجب بی‌اعتمادی می‌شود

رییس دیوان محاسبات گفت: کشور ما برابر دشمن خارجی واکسینه است اما فساد داخلی تهدیدی است که موجب بی‌اعتمادی می‌شود.

به گزارش ایلنا، عادل آذر که در همایش استانی ارتقای سلامت نظام اداری  و مبارزه با فساد در استان کردستان حضور یافته بود، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی با توجه به ماهیت اسلامی بودنش باید توجه ویژه‌ای به سلامت اداری و جلوگیری از فساد در نظام اداری داشته باشد. گاهی چالش‌های مدیریتی موجب بروز مشکلات و بروز فساد اداری می‌شود.

وی ادامه داد: فساد در نظام اداری تنها به فساد اقتصادی خلاصه نمی‌شود بلکه نداشتن عملکرد مثبت و متمرکز نبودن بر وظایفی که باید برابر مردم انجام داد نوعی فساد است. خوشبختانه در کردستان همدلی و همراهی و هماهنگی خاصی بین مدیران وجود دارد که باید از آن به عنوان فرصت در راستای خدمت بهتر به استان استفاده کرد.

رییس دیوان محاسبات در ادامه افزود: کشور ما برابر دشمن خارجی واکسینه است اما فساد داخلی تهدیدی است که به هیچ عنوان نباید اجازه داد در کشور اتفاق افتد چراکه موجب بی‌اعتمادی می‌شود و چون کشور ما در کانون توجه جهانیان قرار دارد، کوچک‌ترین جرم و خطا به شدت انعکاس پیدا می‌کند. در حال حاضر آمارها و ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد اتفاقات عجیبی در این زمینه در کشور روی نداده اما وجود کمترین میزان از فساد نیز برای کشور نامطلوب است.

آذر با اشاره به فیش‌های نجومی گفت: دشمنان خارجی از این قضیه به نفع خود استفاده کردند در حالیکه با بررسی 100 هزار پرونده از تمامی دستگاه‌های مختلف متوجه شدیم تنها یک‌دهم درصد از این پرونده‌ها فساد بوده است.  492 پرونده در کشور در مرحله داوری دیوان‌ محاسبات هستند که 397 مورد از آنها با ملاک و معیار حقوق نامتعارف بوده و ارزش ریالی آنها 23 میلیارد تومان است.

رییس دیوان‌ محاسبات خاطرنشان کرد: دولت همکاری خوبی برای رسیدگی به پرونده فیش‌های نجومی داشته، و دیوان محاسبات درباره پرونده مربوط به صندوق ذخیره‌فرهنگیان به دلیل اینکه نهادی عمومی و غیردولتی است ورود پیدا نکرده است.

آذر با اشاره به فعالیت شورای دستگاه‌های نظارتی درباره فساد اداری گفت: این شورا نباید به گونه‌ای عمل کند که مدیران از آن بترسند و قدرت تصمیم‌گیری را از آنها سلب کند بلکه باید در چارچوب قوانین و با همدلی برای جلوگیری از بروز فساد در نظام اداری تلاش کنند. ما دوره‌های آموزشی برای مدیران طراحی می‌کنیم که از سال 96 آموزش آنها آغاز می‌شود و دیوان محاسبات می‌تواند برای ایفای نقش هدایتگرانه خود به مدیران مشاوره ارائه دهد. بر اساس ارزیابی صورت گرفته و طبقه‌بندی سلامت اداری استان‌ها به خیلی خوب، خوب، متوسط و ضعیف؛ استان کردستان جزء استان‌های خوب بوده است.

رییس دیوان‌ محاسبات متذکر شد: در کردستان مشکلاتی از قبیل عدم واریز درآمدهای قانونی به حساب خزانه و مصرف سلیقه‌ای، عدم وصول حقوق دولتی، تصرف در بیت المال از جمله اراضی ملی و دولتی، نحوه برگزاری مناقصات و جذب اعتبارات سال‌های گذشته وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد چراکه این موارد نیز فساد اداری خوانده می‌شود. برنامه ریزی‌های کشوری به سمت آمار محوری می‌رود و باید مردم استان را به ثبت اطلاعات آماری ترغیب کرد تا در مدت باقی‌مانده از آمارگیری بتوان آمار دقیقی از استان کسب کرد.

کد خبر : ۴۲۹۹۸۶