خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

وقتی به نمایندگی ایران خودرو نیز نمی‌توان اعتماد کرد/ ایران‌خودرو: شاید دو سال بعد پول را پس بدهیم

یکی از نمایندگی های رسمی ایران خودرو با سابقه 30 ساله در مظان اتهام قرار گرفته است.

ایلنا:بسیم لاله-بعد از یک رکود دو ساله در صنعت خودرو اکنون وضع خودورسازان کشور به روال سابق برگشته و حتی تولیدات یک ماه آینده خود را پیش فروش کرده‌اند.

با شروع رونق نسبی، دوباره بازار تحویل فوری یا ثبت نام خودرو داغ شده است و در این بین رانت‌هایی به وجود آمده که موجب شده عده ای به ثروت های میلیاردی دست پیدا کنند.

تقریبا هر دو ماه یکبار خبری از کلاهبرداری یکی از دفاتر لیزینگ خودرو و یا عاملیت فروش محصولات منتشر می شود و سیل مالباختگان در مقابل دادسرا و ساختمانهایی قضایی تشکیل می‌شود که این امر سبب شده توان زیادی از قوه قضائیه بابت رسیدگی به این پرونده‌ها صرف شود و این داستان تکراری همچنان ادامه دارد؛ اما پدیده ای که این بار به وجود آمده در نوع خود بی‌نظیر است زیرا یکی از نمایندگی های رسمی ایران خودرو با سابقه 30 ساله در مظان اتهام قرار گرفته است.

 نمایندگی 1034

نمایندگی 1034 ایران خودرو در ستارخان از سال گذشته اقدام به اخذ وجه از مشتریان بابت فروش خودرو کرده و جالب تر اینکه حتی محصولات سایر خودرو سازان را نیز به مشتریان فروخته است اما تا کنون به تعهدات خود عمل نکرده و حتی در هنگام تنظیم این گزارش این نمایندگی با تابلوی ایران خودرو به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ایران خودور: بروید شکایت کنید

روز گذشته نزدیک به 100 نفر از شاکیان این نمایندگی به ساختمان مرکزی ایران خودرو مراجعه کردند و در گفت‌وگو با رئیس حراست  و مسئول حقوقی این شرکت خواهان بازگشت پول یا تحویل خودرو شدند. مسولان ایران خودرو به این افراد پیشنهاد کردند که از طریق دادسرا پیگیر حق خود باشند تا آنها بتوانند وثایقی که از این نمایندگی در اختیار دارند را به نفع مالباختگان توقیف کنند اما آنها این را تاکید کردند که این پروسه یک تا دو سال طول خواهد کشید.

 تعلیق نمایندگی از 4 ماه پیش

در تماس خبرنگار ایلنا با مسئولان ایران خودرو آنها ضمن تائید تخلفات این نمایندگی اعلام کردند که از چهار ماه پیش نامه تعلیق این نمایندگی صادر شده است و با توجه به اینکه این تخلفات در نمایندگی مجاز این شرکت صورت گرفته آنها خود را ملزم به پیگیری حقوق مالباختگان می دانند.

پرسشی که در این میان وجود دارد این است که به رغم لغو نمایندگی چطور تا به امروز این نمایندگی با تابلو ایران خودرو هنوز به فعالیت ادامه می دهد و اقدام به فروش خودرو و ثبت نام می کند.

یکی از شاکیان این نمایندگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان این که از بهمن ماه سال گذشته مبلغ 19 میلیون تومان به این نمایندگی برای خرید یک دستگاه پراید پول پرداخت کرده است می گوید:" مطابق قرارداد این نمایندگی باید خودرو را ظرف مدت یک ماه کاری تحویل می داد اما اکنون با گذشت 9 ماه از موعد تحویل هیچ کس پاسخگو نیست.

 نفوذ در اتحادیه برای پلمپ نکردن

عباس دستاران ادامه داد: پلمپ این واحد صنفی در تاریخ 30 شهریور ماه صادر می شود اما با نفوذی که این افراد در اتحادیه فروشندگان خودرو داشتند جلوی این اتفاق گرفته شد تا اینکه پس از دوندگی‌های فراوان اماکن به ما اعلام که تا 16 آبان ماه این واحد پلمپ می شود.

  دفاتر جدید عاملیت فروش برای گرفتن پول بیشتر

وی ادامه داد: افراد مالباخته که نزدیک به 300 نفر هستند به دادسرا ناحیه 2 سعادت آباد مراجعه کردند اما بازپرس قرار منع تعقیب زد و اعلام شد که باید به دنبال شکایت حقوقی باشیم این درحالی است که آقای (س.م)که مدیر داخلی این نمایندگی است 3 دفتر عاملیت فروش در خیابان‌های باقرخان، بهشتی و ستارخان دارد و در آنجا نیز مشغول فعالیت است به طوری که یک سری از شاکیان از دفتر ستارخان به دادسرا شکایت کرده‌اند.

دستاران گفت: همسر این فرد نیز در نمایندگی 5054 رسالت در حال فعالیت است و همین فعالیت را نیز در آنجا انجام می دهند که به دنبال شکایت از این واحد هستیم.

 ریسک بالا در نمایندگی

آرش خالقیان یکی دیگر از مالباختگان با بیان این که ما به اعتبار شرکت ایران خودرو به این نمایندگی مراجعه کردیم می‌گوید: من در رسانه ها در رابطه با کلاهبرداری شرکت های لیزینگی و فروش خودرو اخبار زیادی شنیده بودم و با توجه به اینکه پس انداز خود را به زحمت جمع کرده بودم نمی خواستم کوچکترین ریسکی بکنم برای همین به نمایندگی مجاز مراجعه کردم.

وی ادامه داد: پس از واریز 13 میلیون 500 هزار تومان برای خرید خودرو 206 منتظر تحویل خودرو شدم اما با گذشت سه ماه از موعد تحویل هیچ جواب درستی به من داده نشد تا وقتی که تجمع افراد در جلوی نمایندگی را دیدم و فهمیدم که نزدیک به 300 نفر از کسانی که به این نمایندگی مراجعه کرده بودند خودروهای خود را تحویل نگرفته اند.

 تابلوی 20 متری نمایندگی فریبم داد

خالقیان تصریح کرد:یک واحد صنفی در خیابان اصلی با تابلوی 20 متری نمایندگی مجاز ایران خودرو این دردسر را برای مردم به وجود آورده پس مصرف کنندگان باید به چه کسی اعتماد کنند؟

کلاهبرداری از طریق ثبت نام خودرو همچنان ادامه دارد و پرونده هایی مانند نگین خودرو همچنان باز است و مالباختگانی که اکنون پس از گذشت سه سال حتی نمی توانند اصل پول خود را دریافت کنند.

کد خبر : ۴۲۱۸۲۳