خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز:

با روسیه رقابت نمی‌کنیم/ همسایه‌ها به گاز ما نیاز دارند

جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به بازار اروپا از طریق ال ان جی برنامه ریزی کرده و در این حوزه هدفی برای رقابت و جایگزینی با روسیه ندارد.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: یکی از اهداف راهبردی کشور، صادرات است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، در حوزه اقتصاد مقاومتی باید صادرات داشته باشیم و نقش خود را در تجارت جهانی بازی کنیم.

وی یادآور شد: ایران هم اکنون یک درصد از تجارت جهانی گاز را در اختیار دارد و این میزان باید به ١٠ درصد افزایش یابد.

عراقی ادامه داد: ایران در دراز مدت می تواند با کشورهای زیادی تعامل داشته باشد و از طریق ال ان جی به بازار اروپا دست یابد.

معاون وزیر نفت با بیان این که بازار اروپا، بازاری نیست که بتوانیم با روسیه رقابت کنیم، گفت: ما جایگزین روسیه نمی شویم و هدفی هم در این زمینه نداریم.

به گفته وی، ایران بازار خود را دارد و همسایه های ما به گاز نیاز دارند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: با توجه به وجود بزرگترین مخزن گاز دنیا، ایران ظرفیت بالایی در تامین گاز همسایه های خود دارد و مسائلی از جمله قیمت، امکانات سیاسی و فنی باید به مرور حل شود.

وی اعلام کرد: برداشت من این است که ایران تنها کشور منطقه است که این توان را دارد که گاز همسایه ها را تامین کند و از سوی دیگر، همسایه های ما نیز به این گاز نیاز دارد.

عراقی اظهار کرد: تولید گاز ایران تا چهار سال آینده از ٦٠٠ میلیون مترمکعب در روز کنونی به یک میلیارد و ٢٦٠ میلیون مترمکعب افزایش می یابد.

به گفته معاون وزیر نفت، برداشت ایران از مخزن پارس جنوبی تا سال آینده با قطر برابر می شود و می توانیم این گاز را به ارزش افزوده تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه بخش خانگی در زمستان مصرف بالایی دارد و با بهینه سازی مصرف می توانیم روزانه ٦٠ تا ١٠٠ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی کرده و این مقدار گاز را به ارزش افزوده تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: بهینه سازی مصرف گاز در بخش خانگی نیازمند قانون، قیمت، فناوری و فرهنگ سازی است.

وی تاکید کرد: بهینه سازی مصرف انرژی باید به فرهنگ ملی بدل شود و گاز را به جای سوختن برای ساختن اختصاص یابد.

عراقی ادامه داد: می توانیم با بهینه سازی مصرف، اقتصاد کشور را بر مبنای گاز توسعه دهیم و گاز را به ارزش افزوده تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد: گاز با تزریق به مخازن نفتی و ازدیاد برداشت، تحویل به پتروشیمی ها به عنوان خوراک، تحویل به صنایع و نیروگاه ها و جایگزینی با سوخت های مایع و صادرات به ارزش افزوده تبدیل می شود.

 

کد خبر : ۴۱۹۲۹۲