خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

کمیته ویژه‌ای در بخش صادرات تشکیل شود/ از ظرفیت‌های روز ملی صادرات استفاده کنیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با طرح این موضوع که باید کمیته ویژه‌ای در بخش صادرات کشور شکل گیرد، تاکید کرد: توجه ویژه به امر صادرات در دستور کار مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون اقتصادی آن است.

به گزارش ایلنا از  روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، سید تقی کبیری با اشاره به برگزاری مراسم روز ملی صادرات در 29 مهرماه سال جاری، ضمن تبریک به صادرکنندگان برتر، اظهار کرد: امیدواریم فضای مناسبی را در جهت رشد و رونق بخش صادرات در این روز داشته باشیم، باید با آسیب‌شناسی در حوزه صادرات راهکارهای لازم ارائه شود تا در میدان عمل از موانعی که پیشرفت در این بخش را به تاخیر انداخته جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت مراسم روز ملی صادرات به نحو مطلوب استفاده کنیم و در جهت تببین موانع و ارائه راهکارهای کارگشا گام برداریم تا موانع برطرف شوند و در بخش صادرات شاهد روند صعودی و رشد باشیم. اینکه چنین روزی در طول سال مدنظر قرار می‌گیرد بسیار خوب است و باید توجه کنیم که توجه به صادرات نباید به یک روز خلاصه نشود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بازاریابی یکی از نکات بسیار مهم و کلیدی در امر صادرات است، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم کشورهای هدف خود را به منظور تبادلات تجاری در امر صادرات تعیین کنیم و در بازاریابی مواد مورد نیاز این کشورها به خوبی گام برداریم.

باید با تزریق مشوق‌ها موتور صادرات را روشن کنیم

کبیری در خصوص موانع پیش روی صادرکنندگان و بخش صادرات، گفت: باید در تسهیل اموری که فرایند صادرات را با مشکل مواجه می‌کند حرکت کنیم و با تزریق هرچه سریع‌تر مشوق‌های صادراتی که در بسته حمایت از صادرات غیر نفتی لحاظ شده است محرک‌های لازم را به منظور توسعه و رشد صادرات کشور پدید آوریم و موتور این بخش را روشن کنیم.

با ابزار دیپلماسی حضور بانک‌های بین‌المللی را در ایران فراهم کنیم

وی با اشاره به عدم حضور بانک‌های خارجی در ایران به عنوان یکی از مشکلات اصلی و اساسی بخش صادرات، بیان کرد: همچنان با عدم حضور بانک‌های خارجی در کشور مواجهیم و باید با تدبیر این مسئله را حل کنیم. بانک‌های خارجی هنوز اعتماد لازم و کافی را به دست نیاورده‌اند و به دلیل نقش‌آفرینی آمریکا در این خصوص و در فضای نا امنی که ایجاد شده هنوز در این رابطه مردد هستند، بنابراین باید با دیپلماسی بتوانیم اطمینان و امنیت لازم را برای بانک‌های خارجی و بویژه بانک‌های بزرگ بین‌المللی ایجاد کنیم تا در ایران حضوری فعال داشته باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بانک‌ها در بخش تجارت حرف اول را می‌زنند و وجود و فعالیت آنها در این عرصه مبناست؛ علت نبود اعتماد برای فعالیت بانک‌ها در ایران  فضاسازی‌هایی است که شکل گرفته تا مانع از انجام برخی ارتباطات شده و برخی فرایندهای کار به کندی پیش برود.

توجه ویژه به صادرات در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس

کبیری در پاسخ به این پرسش که نگاه مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون اقتصادی به بخش صادرات چگونه است، عنوان کرد: در کمیسیون اقتصادی جلسات متعددی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار و مباحث مختلفی در ارتباط با امر صادرات مطرح شده است و توجه ویژه به صادرات در دستور کار است.

کمیته ویژه بخش صادرات ایجاد شود

وی با طرح این پیشنهاد که باید کمیته ویژه‌ای در بخش صادرات شکل گیرد، بیان کرد: در این کمیته باید در خصوص موانع و مشکلات بخش صادرات کار کارشناسی صورت پذیرد و اگر موانع قانونی در این راه وجود دارد که توسط مجلس و دولت قابل حل است این مسئله در دستور کار قرار گرفته و یا اگر در این بخش نیاز به نظارت بیشتر وجود دارد مجلس شورای اسلامی و به تبع آن دولت نسبت به آن ورود کرده تا فضای بخش صادرات کشور دچار تحول شده و بهبود یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، بیستمن سالروز ملی صادرات 29 مهرماه امسال در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد و طی این مراسم از صادرکنندگان نمونه و ممتاز کشور تجلیل خواهد شد.

کد خبر : ۴۱۹۰۰۴