خبرگزاری کار ایران

عضوهیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در گفتگو با ایلنا :

مجوز OFAC ریسک‌ مبادلات تجاری با ایران را کاهش می‌دهد/ باید دید این مجوز چقدر اجرایی می‌شود

روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا ( OFAC) به مؤسسه‌های مالی غیرآمریکایی از جمله شرکت‌های وابسته به مراکز مالی آمریکایی که در خارج از این کشور ثبت شده اند اجازه داد با ایران معاملات دلاری داشته باشند.

عباس آرگون در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مورد تبعات کاهش تحریم‌ها و محدودیت‌ها در مبالات دلاری با شرکت‌های ایرانی که روز گذشته از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام شد، اظهار داشت: هر چند مشکلات کاملا حل نشده اما مسلما ریسک‌های تجاری کاهش خواهد یافت و دیگر ایران به عنوان کشوری پرریسک مطرح نخواهد بود.

آرگون خاطر نشان کرد: اما این که چه مقدار از مبادلات دلاری بانک‌های خارجی با ایران آزاد شود و چیزی که اعلام شد چقدر عملیاتی می‌شود و کشورهای مختلف به چه میزان  به آن عمل کنند، هنوز مشخص نیست.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تسهیل در مبادلات ایران با کشورهای اروپایی گفت: از این پس هرگونه معاملات خارج از سیستم معاملات آمریکا آسان‌تر خواهد شد.

وی افزود: هر چند این خبر بسیار خبر خوبی است اما مجموعه‌ای از عوامل به FATF و روابط بین بانکی برمی‌گردد که در روابط پولی و مالی ایران بسیار مؤثر است. ضمن آن که سرمایه بانک‌ها نیز باید ارتقاء یابد تا ارتباطات بانکی کشور با بانک‌های اروپایی برقرار شود.

به گزارش ایلنا؛ روز گذشته اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا ( اوفک OFAC) به مؤسسه های مالی غیرآمریکایی از جمله شرکت‌های وابسته به مراکز مالی آمریکایی که در خارج از این کشور ثبت شده اند اجازه داد با ایران معاملات دلاری داشته باشند.

اوفک تاکید کرد: نهادهای مالی می‌توانند حساب‌هایی که پیش از این به دلیل مقررات معاملات و تحریم های ایران مسدود شده است مانند شرکت ملی نفت ایران (ان آی او سی)، بانک مرکزی (سی بی آی) و دیگر اشخاص و نهادهایی دولتی ایران را به شرطی که این معاملات یا حساب های بانکی به طور مستقیم و غیرمستقیم وارد سیستم مالی آمریکا یا حساب آمریکایی‌ها نشود و همچنین مرتبط با افراد مشخص شده در فهرست اتباع خاص تعیین شده (اس دی ان) نباشد، نگهداری کنند.

کد خبر : ۴۱۸۰۹۹