خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در بازدید خبرنگاران مطرح کرد؛

آبرسانی به 2500 روستای گیلان در برنامه ششم توسعه/ احداث 8 تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی در گیلان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از برخورداری بیش از 2500 روستا از آب شرب سالم تا پایان برنامه ششم توسعه و احداث 8 تصفیه خانه فاضلاب روستایی در گیلان خبر داد.

به گزارش ایلنا، "محمدعلی فرامینی" در نشست خبری روز پنجشنبه با اصحاب رسانه،‌ ضمن بیان این مطلب گفت: به جز پروژه‌های مهندسی و توسعه برای آبرسانی به 1042 روستا، 1550 روستا نیز در خارج از طرح قرار دارند که بایستی آبرسانی شوند.

وی ادامه داد: تا پایان برنامه ششم 2 هزار و 592 روستا با جمعیت 395 هزارو 136 نفر با هزینه‌ای بالغ بر 950 میلیارد تومان از نعمت آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.

*احداث 8 تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی در گیلان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مورد که طرح‌های فاضلاب برای روستاهای بیش از 100 خانوار احداث می‌شود و در گیلان 920 روستای بالای 100 خانوار وجود دارند، اظهار داشت: از آنجا که بحث فاضلاب روستایی کار جدید و جدی از سوی وزارت نیرو و در برخی روستاها نیز آغاز شده، عملیات اجرایی سامانه‌های تصفیه فاضلاب در 3 روستای گیلان نیز آغاز شده است.

وی ادامه داد: طبق تفاهم‌نامه وزارت نیرو و بانک توسعه اسلامی، قرار شده تا 105 روستا از طریق تسهیلات این بانک مبادرت به اجرای سامانه‌های تصفیه فاضلاب در روستاهای کشور کنند که سهم استان گیلان نیز 5 روستا خواهد بود که فاز مطالعاتی آن آغاز شده و تا پایان سال 96 به پایان می‌رسد و در مجموع 8 تصفیه خانه فاضلاب روستایی در گیلان احداث خواهد شد.

فرامینی با اشاره به این مطلب که تلاش می‌کنیم تا با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال اقدام و عمل، پروژه‌های روستایی را به بالفعل تبدیل کنیم، افزود: با توجه به اینکه روستاها جایگاه تولید است، خود اتکایی را تجلی اقتصاد مقاومتی در روستاها قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد زیر ساخت‌ها و بستری که بتواند انسان‌ها را در مکانی جمع کند تا با آرامش بتوانند پتانسیل منطقه را به بالفعل تبدیل کنند، گفت: کار با زیرساخت اقتصاد مقاومتی و تحقق آن در کشور امکان‌پذیر است.

او با اشاره به مساحت 14 هزار و 44 کیلومتر مربعی استان گیلان که 85 صدم درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهد و 3.4 جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، گفت: تراکم جمعیت در کشور 47 نفر در هر کیلومتر مربع است، در حالی که این تراکم در گیلان 177 نفر در هر کیلومتر مربع است و باعث می‌شود تا گیلان بعد از تهران دومین استان پر تراکم کشور با جمعیت 983 هزار و 758 نفر محسوب شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با بیان اینکه 2 هزارو 592 روستای گیلان دارای سکنه ثابت با جمعیت حدود یک میلیون نفر هستند، گفت: 40 درصد جمعیت این استان در روستاها ساکن هستند در حالی که متوسط جمعیت روستایی در سطح کشور 28 درصد است و در نتیجه استان گیلان هنوز بافت روستایی خود را حفظ کرده و چنانچه در خدمات رسانی تعللی ایجاد شود مهاجرت معکوس انجام خواهد شد.

* 26 درصد روستاهای گیلان آب آشامیدنی ندارند

وی با اشاره به متوسط 1200 میلیمتر بارندگی سالانه در این استان گفت: فقط  74 درصد جمعیت روستایی از آب شرب بهداشتی برخوردار هستند و 26 درصد فاقد آب شرب سالم هستند.

فرامینی با اشاره به اینکه پراکندگی خانه‌های روستایی در گیلان سبب شده تا خدمات رسانی به آنان در خصوص آبرسانی با هزینه‌های بالایی انجام شود، گفت: خانه‌های روستایی حداقل 200 تا 300 متر با هم فاصله دارند، لذا برای یک خانوار روستایی در گیلان، 5 برابر میانگین کشوری لوله گذاری نیاز است و این باعث شده که برای آبرسانی به هر خانوار روستایی به‌طور متوسط، 6.5 میلیون تومان هزینه کنیم، در حالی‌که میانگین سرمایه گذاری کشوری در سایر روستاها حدود 2.4 میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه 1.3 مساحت استان گیلان جلگه ای است و 67 درصد جمعیت روستایی نیز در این مناطق ساکن هستند، گفت: در بخش جلگه‌ای استان گیلان در هر کیلومتر مربع، بالغ بر 420 نفر زندگی می‌کنند و با وجود این تراکم، در مناطق جلگه ای نزدیک به ساحل با کمبود شدید کیفیت آب شرب مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آبفار گیلان با اشاره به اینکه سواحل دریای خزر نسبت به آب‌های آزاد 24.7 متر پایین تر است و محدوده جلگه ای گیلان با توجه به اینکه قبلاً آبگیر بوده ولی به علت عقب نشینی دریا بافت این مناطق بسیار نامناسب و آب استحصالی نیز قابل شرب نیست، افزود: یکهزار و 42 روستا در مناطق جلگه ای گیلان از آب شرب برخوردار نبودند که با بهره‌گیری از طرحی که با استفاده از انتقال آب، از مناطق دوردست بتوانیم مشکل آب این روستاها را مرتفع کنیم، با حفر سه حلقه چاه توانستیم بیش از 190 روستا را به صورت متمرکز از نعمت آب شرب بهره‌مند کنیم و با انجام اقدامات مشابه، 770 روستا از 1042 روستا آبرسانی شد.

 

کد خبر : ۴۰۷۶۵۹