خبرگزاری کار ایران

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران:

نیاز به 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه صنعت نفت/ بار اصلی رشد 8 درصدی اقتصاد بر دوش نفت است

دلپریش گفت: یکی از آرزوهای نفت تولید از لایه نفتی پارس جنوبی است که فاز اول آن امسال به تولید می‌رسد و باید سرمایه‌گذاری برای فاز دوم آغاز شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالمحمد دلپریش؛ مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در جلسه آموزشی خبرنگاران در تشریح ویژگی‌های برنامه ششم توسعه و صنعت نفت اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ویژگی های برنامه پنج‌ساله ششم هدفگذاری رشد اقتصادی است که باید تا پایان برنامه به رشد هشت درصدی برسد و این در حالی است که در هیچ‌یک از پنج برنامه گذشته به این رقم رشد نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم رشد اقتصادی هشت درصد هدفگذاری شده تصریح کرد: بار عمده رسیدن به این رقم رشد بر دوش وزارت نفت است. یعنی وزارت نفت باید به رشد 9 درصد برسد تا احتمال عدم رشد دیگر وزارتخانه‌ها جبران شود و در این راستا بیشترین بار این مسئولیت نیز به عهده شرکت ملی نفت است.

دلپریش گفت:‌ برای دستیابی به اهداف برنامه ششم طرح‌های غرب کارون باید به اتمام برسند، کلیه طرح‌های پارس جنوبی حتی فاز 11 باید تکمیل شوند، تمامی میادین مشترک باید تعیین تکلیف شوند، تمام NGLها باید کار تولید را آغاز کنند، همچنین یکی از برنامه‌ها این است که کلیه 20 میلیون مترمکعب گاز همراه که سوزانده می‌شود جمع‌آوری و تقریباً صفر شود. (البته در برخی میادین دوردست جمع‌آوری فلرها صرفه اقتصادی ندارند.)

وی ادامه داد: توسعه میادین مهم مثل فارس شمالی، گلشن، فردوسی، فرزاد A و B، میادین مهمی هستند که باید از اواسط برنامه ششم سرمایه‌گذاری در آنها‌ آغاز شود تا به تولید برسیم.

وی یادآور شد: همچنین مقرر شده که افزایش یک درصدی ضریب برداشت از مخازن محقق شود، در بحث اکتشاف نیز افزایش 900 میلیون بشکه نفت ذخیره به صورت سالانه هدفگذاری شده و این مستلزم آن است که قراردادهای جدید و واگذاری بلوک‌های اکتشافی به ثمر برسند.

دلپریش خاطرنشان کرد: در بحث کمی برنامه پنج‌ساله ششم در بخش نفت باید به تولید 4.5 میلیون بشکه در روز در بخش میعانات، 950 هزار بشکه در روز و در بخش تولید گاز باید به روزانه 1300 میلیون مترمکعب برسیم.

وی افزود: یکی از آرزوهای نفت تولید از لایه نفتی پارس جنوبی است که فاز اول آن امسال به تولید می‌رسد و باید سرمایه‌گذاری برای فاز دوم آغاز شود.

وی همچنین گفت: 130 دستگاه حفاری باید برای تعمیر و توسعه در شرکت نفت به کار گرفته شود و این امر مستلزم آن است که منابع کافی سرمایه در اختیار باشد.

 مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: ما 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خالص نیاز داریم که برای طرح‌ها هزینه شود و این رقم غیر از بودجه جاری و دیون است.

وی تصریح کرد: رابطه مالی دولت و شرکت نفت به این شکل است که 14.5 درصد درآمد حاصل از تولید نفت خام و میعانات در اختیار شرکت ملی نفت است که جوابگوی هزینه جاری و سرمایه‌‌ای است و یا می‌تواند بخش کوچکی از دیون ما به نهادهای مالی و بانک‌ها را پوشش دهد و این در حالی است که اگر دولت بخش عمده این مییزان را به ما اختصاص دهد ما فقط می‌توانیم هزینه جاری را تامین کنیم. بنابراین نیاز به جذب منابع خارجی داریم.

دلپریش با بیان اینکه اگر برنامه 5 ساله ششم در صنعت نفت محقق شود کل اقتصاد کشور متحول می‌شود خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم آنچه هدفگذاری شده را محقق کنیم در بخش تولید گاز و پتروشیمی به مشکل برمی‌خوریم یعنی اگر گاز تولید نداشته باشد خوراک پتروشیمی دچار مشکل می‌شود و یا اگر نتوانیم 1300 میلیون مترمکعب تولید را داشته باشیم صنایع و پالایشگاه‌ها به مشکل برخواهند خورد.

وی تاکید کرد: تحقق برنامه پنج‌ساله ششم در صنعت نفت یکی از الزامات کشور است و تمامی نهادها باید کمک کنند که اجرایی شود.

 

 

کد خبر : ۴۰۴۹۳۶