خبرگزاری کار ایران

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی:

ایران الزامی در پیوستن به طرح فریز نفتی ندارد/ 70 دلار، سقف قیمت نفت است

صالحی گفت: رویکرد دنیای جدید به سمت انرژی‌های نو و جریمه‌هایی که باید بابت تولید کربن داده شود؛ میزان مصرف نفت را کاهش می‌دهد و در نتیجه قیمت نفت تا 60 تا 70 دلار بالاتر نمی‌رود.

حمیدرضا صالحی دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره پیوستن ایران به طرح فریز نفتی گفت: زمانی که ما به دلیل تحریم‌ها امکان تولید نفت نداشتیم و دوران سختی را سپری می‌کردیم، بسیاری کشورها مثل عربستان نه تنها جای ما را برای عرضه اشغال کردند بلکه سقف تولید را نیز رعایت نکرده و بیشتر از آنچه اوپک تعیین کرده بود تولید و صادرات داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه اعضا حتی در زمان بالا رفتن سقف اوپک نیز بر علیه ایران رای داده بودند،  اظهار داشت: زمانی که ما نمی‌توانستیم  افزایش سهم داشته باشیم به نفع عربستان و دیگر کشورها شد.  اکنون که این امکان برای ما به وجود آمده باید به توسعه صادرات پرداخته و تا جایی که امکان است تولید را بالا ببریم. 

صالحی با بیان اینکه علت اصلی کاهش قیمت نفت بیش از افزایش تولید؛ سرمایه‌گذاری در شیل‌هاست، تصریح کرد: سرمایه گذاری در شیل‌ها آلترناتیوی است که نمی‌گذارد قیمت نفت آنچنان بالا برود ضمن اینکه رویکرد دنیا جدید به سمت انرژی‌های نو و جریمه‌هایی که باید بابت تولید کربن داده شود میزان مصرف نفت را کاهش می‌دهد و در نتیجه در کل قیمت نفت تا 60 تا 70 دلار بالاتر نمی‌رود.

 وی تاکید کرد: ما در هر صورت نباید تولیدمان را کاهش دهیم چون ما تولیدکننده نفت هستیم و باید بازارمان را حفظ کنیم و بعد از تحریم باید حفظ بازار در اولویت ما باشد تا بتوانیم عرضه و تقاضا را در بازار خود تنظیم کنیم.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی خاطرنشان کرد: برای ما مهم این است که بازار و روابط‌مان را با خریداران حفظ کنیم و از طرفی روی میادین مشترک کار کرده و از همسایگان عقب نمانیم بنا بر این مهم‌ترین سیاستی که باید اتخاذ کنیم  افزایش تولید تا رسیدن به جایگاه اصلی‌مان است.

وی یادآور شد: سیاست دیگری که ما باید برای حفظ بازار و تحکیم روابط با همسایگان دنبال کنیم سوآپ نفت است چرا که دنبال کردن فرصت‌های مربوط به انرژی از اصلی‌ترین سیاست‌هایی است که باید در این حوزه دنبال کنیم ضمن اینکه باید گفت چشم انداز آینده نیز در این روند مثبت خواهد بود.

کد خبر : ۴۰۳۱۵۰