خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت‌های پایانه‌های نفتی اعلام کرد:

عدم النفع نیم میلیارد دلاری ایران بابت توقف یک طرفه سوآپ در دولت دهم / امروز بیشترین آمار تولید و صادرات نفت را داشتیم

مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی گفت: امروز یکی از محورهای برنامه ششم تعامل با کشورهای منطقه است لذا باید از این پتانسیل خوب کشور استفاده کرده و از ظرفیت خط شمال به جنوب بهره‌برداری بهینه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدپیروز موسوی مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: در برنامه مدون شده ششم تاکید زیادی بر فعالیت صنعت نفت به عنوان لکومتیوتیور حرکت اقتصادی کشور و راهگشای مشکلات جامعه شده است و بر استفاده از ظرفیت صنعت نفت در کلیه حوزه‌های اکتشاف ، تولید و صادرات و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت میادین مشترک تاکید شده است لذا صنعت نفت باید مورد حمایت مسئولین قرار گرفته و در این راستا قطعا مسئولیت‌ها نیز بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به برنامه ششم که نقش نفت در آن مورد تاکید ویژه قرار گرفته ، اظهار داشت: امروز یکی از محورهای برنامه ششم تعامل با کشورهای منطقه است لذا باید از این پتانسیل خوب کشور استفاده کرده و از ظرفیت خط شمال به جنوب بهره‌برداری بهینه داشته باشیم.

موسوی ادامه داد: با از سرگیری سوآپ نیم میلیارد دلار تجهیزات موجود و سرمایه نیروی انسانی به کار گرفته می‌شود که منافع اقتصادی در پی داشته و هم چنین به لحاظ سیاسی ارتباط با کشورهای آسیای میانه مستحکم‌تر می‌شود. ضمن اینکه از خطوط لوله و ظرفیت پالایشگاه‌ها نیز استفاده می‌شود و همچنین از هزینه‌های انتقال نفت جنوب به دو پالایشگاه تبریز و تهران جلوگیری می‌شود و علاوه بر آن بابت انجام سوآپ عاید کشور می‌شود.

وی با اعلام آمادگی پایانه‌ها برای از سر گیری عملیات سوآپ خاطرنشان کرد: تمامی امور مربوط به بازسازی و نوسازی انجام شده و ما امیدواریم ظرف یک ماه آینده عملیات سوآپ احیا شود.

موسوی ادامه داد: در حال حاضر رفت‌وآمدهایی از کشورهای مختلف به کشور ما در حال انجام است و گروهی نیز هفته آینده جهت انجام مذاکرات وارد ایران خواهند شد لذا امیدواریم که به زودی عملیات معاوضه نفت آغاز شود.

وی تصریح کرد: کشورهای قزاقستان و روسیه هفته آینده برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و همچنین چند کشور و شرکت اروپایی نیز تمایل به انتقال سهم نفت خام خود از طریق کریدور ایران را دارند.

مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی اظهار داشت: در مراحل اولیه سوآپ نفت از زیر 100 هزار بشکه در روز آغاز می‌شود و ما اکنون در حال مذاکرات اولیه هستیم و برای قدم‌های بعدی نیز جهت ظرفیت بالای 200 تا 500 هزار بشکه نیاز به تکمیل حوزه فراگیر داریم که عمق آن 9 متر خواهد بود.

وی افزود: این حوضچه فراگیر 300 هکتار فضا و مساحت دارد که باید 17 پست اسکله با عمق 9 متر احداث شود تا تکمیل ظرفیت ذخیره‌سازی صورت گیرد اما فعلا به دلیل محدودیت تامین اعتبار متوقف شده که اگر حل شود با توجه به علاقمندی و افزایش تولید در کشورهای آسیای میانه و همچنین محدودیت‌هایی که اکنون در مجاری این کشورها وجود دارد پیش بینی می‌شود که سرریز تولید به سمت کشور ما بیاید.

موسوی در ادامه تا کید کرد: با توجه به فضای کنونی کشورهای آسیای میانه بخش دیپلماسی و نفت باید کمک کند که قراردادهای یاد شده در فوق نهایی شود.

وی درباره تکمیل مخزن گناوه اظهار داشت: ساخت این مخزن توسط بخش خصوصی در حال اجراست و قرار است که 10 میلیون بشکه به عنوان پشتیبان صادرات نفت خام از جزیره خارک ذخیره‌سازی انجام دهد و با توجه به اینکه هنوز به ظرفیت استاندارد در خارک نرسیدیم لذا مجوز داده شده که در بندر گناوه این مجتمع احداث شود تا ظرفیت سازی 10 میلیون بشکه‌ای داشته باشیم. و ما نیز علاقمندیم به این مقوله کمک کنیم ضمن اینکه باید گفت این مخزن بخشی از نفت غرب کارون را نیز ذخیره‌سازی می‌کند.

موسوی ادامه داد: قرار بود که این مخزن در شهریورماه به بهره‌برداری برسد اما با توجه به نیاز به رفع برخی پانچ‌ها پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال به بهره‌برداری نهایی برسد.

وی درباره عدم النفع کشور بابت توقف عملیات سوآپ اظهار داشت: نیم میلیارد دلار تاسیسات بعد از توقف سوآپ بلااستفاده ماند ظرفیت نیروی انسانی بیکار ماند و همچنین اگر ظرفیت حداکثری انجام سوآپ را حتی 100 هزار بشکه هم محاسبه کنیم مبلغ قابل توجهی از حق دریافت سوآپ سی محروم شدیم ضمن اینکه خدشه بزرگی نیز به تعامل سازنده با کشورها وارد شد.

موسوی در ادامه به تغییر فضای سیاسی کشور و تاثیر آن در حضور نفتکش‌های خارجی در پایانه خارک اشاره و خاطرنشان کرد: به وزارت نفت تکلیف شده بود که از ظرفیت موجود حداکثر استفاده را داشته باشد و تولید نفت خام و فرآورده را افزایش دهد و اکنون با توجه به تغییرات در فضای سیاسی این امکان دو برابر شده ضمن اینکه زمانی به دلیل تحریم‌ها فقط نفت‌کش‌های ایرانی در این پایانه پهلوگیری می‌کردند و یا در برهه‌ای مجوز تردد فقط یک نفتکش ژاپنی صادر شده بود. اما اکنون علاوه بر نفتکش های ایرانی مشتری‌های سنتی ایران و همچنین مشتری‌های جدید نفتی که بخشی نیز اروپایی هستند در تردد در پایانه‌های نفتی ایران هستند.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر توسعه منطقه مکران تصریح کرد: با تمهیدات اندیشیده شده کمک می‌کنیم که بتوانیم سواحل این منطقه را توسعه داده و تاسیسات صنعتی و پایانه 10 میلیون بشکه‌ای را مستقر کرده که البته قابل افزایش به 20 میلیون بشکه با ایجاد 3 گوی شناور و احداث پالایشگاه و مجتمع‌های پتروشیمی بوده است که این امر به توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی منطقه کمک می‌کند.

موسوی ابراز امیدواری کرد : هر چه زودتر مراحل توسعه تاسیسات نفتی سواحل مکران اجرایی شود و با توجه به اینکه جذب سرمایه‌گذاری در این بخش نیز مراحل انجام مناقصات را می‌گذراند که هفته آینده منتشر خواهد شد.

وی همچنین گفت: قرار است که خط انتقال گاز به عمان از این منطقه عبور کند و در این راستا زمینی به مساحت 5 هزار هکتار در نظر گرفته شده و در راستای این هدف روز گذشته کشور عمان جهت احداث خط لوله اجرای مناقصه را چاپ و منتشر کرده است.

موسوی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه در گذشته سوآپ انجام نمی‌گرفت بلکه نفت خام توسط ایران خریداری و به فروش می‌رسید اظهار داشت: طبق جلسات برگزرار شده در وزارت نفت هدف انجام سوآپ و نه خرید نفت است تا شبهه‌ای که قبلا وجود داشت اتفاق نیفتد.

وی درباره صادرات میعانات نیز گفت: هدف وزارت نفت این است که میزان صادرات معیانات را به صفر برساند و در مقابل ارزش افزوده ایجاد کند و در این مسیر برنامه این است که پالایشگاه احداث شده و معیانات با ارزش افزوده و تبدیل به فرآورده صادراتی شود.

موسوی درباره برنامه احداث خط لوله نکا – جاسک نیز گفت: فعلا احداث این خط لوله در برنامه نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت یازدهم افزایش تولید و صادرات و بازپس‌گیری سهم نفت خام ایران در اوپک و همچنین از سرگیری مجدد سوآپ را در برنامه خود داشته اظهار داشت: اکنون تعامل با دیگر کشورها بیشتر شده و دیپلماسی کشور فعال شده در حالی که مشکل اساسی ما این بود که کشورهایی که قبلا با ما کار می‌کردند با رقبا کار کردند و این امر باعث شد سهمیه‌ها و بازار هدف ما از دست رفت و با خروج ایران از این عرصه دو شبکه جدید اضافه شد که نقش انتقال نفت خام تولیدی آسیای میانه را ایفا کرد. اما کنون تعاملات نتیجه‌بخش بوده و دیپلماسی فعال کشور نیز به این قضیه کمک کرد تا بتوانیم در راستای افزایش منافع ملی موفق‌تر عمل کنیم.

موسوی همچنین به بحث پدافند غیرعامل اشاره و اظهار داشت: یکی از فاکتورهای این هدف ایجاد مخازن زیرزمینی استراتژیک است که اکنون ظرفیت ذخیره 4 میلیون بشکه در حوزه مناطق نفتخیر جنوب داریم در حالی که قبلا این مخازن زیرزمینی وجود نداشت و برای اجرایی شدن این هدف نیز سه استان در جوار خلیج فارس و عمان به فاصله 100 کیلومتر (خوزستان ، هرمزگان ، بوشهر) انتخاب شده است.

وی تاکید کرد: با مشورت‌هایی که با شرکت نفت انجام شده نقاط مورد نظر اعلام خواهد شد و سپس کار مطالعاتی اجرایی شده و کشور ما نیز دارای مخازن ذخایر استراتژیک خواهد بود.

موسوی همچنین به بحث بازسازی و نوسازی پایانه‌ها به عنوان متولی صادرات نفت خام اشاره و اظهار داشت: خوشبختانه با وجود محدودیت و کمبود اعتبار با استفاده حداکثری از توان نیروی انسانی و تجهیزات داخلی توانستیم 4 پهلوگاه قبلی به 9 پهلوگاه برسانیم و به این ترتیب مشتریان نیز به لحاظ زمانی جهت انجام بارگیری معطل نخواهند شد.

وی یادآور شد: ما طی این مدت در بخش تعمیرات مخازن جلوتر از برنامه حرکت کردیم و آمادگی افزایش دریافت با توجه به افزایش نفت تولیدی را داریم.

موسوی همچنین گفت: به لحاظ افزایش کیفیت در آزمایشگاه‌ها و بروز رسانی آنها نیز اقدامات لازم انجام شده است.  

وی در پایان از رکوردزنی صادرات نفت طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: امروز بیشترین حجم تولید و صادرات نفت را طی روزهای گذشته را داشته‌ایم که بیشترین حجم آن نیز از طریق پایانه نفتی خارک صورت گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۴۰۱۶۹۶