خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در اتاق بازرگانی مطرح کرد:

گسترش حضور شبه‌دولتی‌‌ها در بخش تولیدات دارو و تجهیزات پزشکی

قاضی زاده گفت: در حال حاضر بزرگترین مصرف کننده دارو و ملزومات پزشکی دولت با 570 بیمارستان است و ما این حق را داریم که به دنبال محصول ارزان‌تر و با کیفیت‌تر باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز در هفدهمین نشست اتاق بازرگانی تهران وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیست ، اظهار داشت: در دولت یازدهم ما سیاستی را برای رقابت با بخش خصوصی نداشتیم اما نمی‌توانیم منکر رقابت‌هایی شویم که از دوره‌های قبل وجود داشته است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: به طور مثال در بخش دارو قسمت زیادی از تولیدات و پخش در دست شبه‌دولتی‌ها است و اگر در این مدت کیفیت داروها ارتقا نداشته به دلیل عدم حضور بخش خصوصی بوده است.

وی ادامه داد: ما انتظار داشتیم با توجه به فرصت‌هایی که به سبب باز شدن فضای بین‌المللی به وجود آ‌مد و آماده شدن بازارهایی همچون عراق ، روسیه و افغانستان شاهد افزایش چند برابر صادرات باشیم اما متاسفانه این عدد بیشتر از 50 میلیون دلار نشد.

وزیر بهداشت در پاسخ به انتقادات فعالان بخش خصوصی گفت: شما در حوزه سلامت خوب عمل نکردید در حالی که میزان گردش مالی بخش سلامت در دنیا دو برابر نفت و گاز است اما بخش خصوصی ما همچنان منفعل عمل می‌کنند وقتی سرمایه‌گذار برای حضور در این بخش وارد نمی‌شود پزشک مجبور است خود وارد عمل شود و اقدام به احداث بیمارستان کند و به دلیل عدم دانش کافی هزینه تمام شده آنها بالا می‌رود ودر نتیجه این هزینه را باید مصرف کننده بپردازد.

وی افزود: در حال حاضر بزرگترین مصرف کننده دارو و ملزومات پزشکی دولت با 570 بیمارستان است و ما این حق را داریم که به دنبال محصول ارزان‌تر و با کیفیت‌تر باشیم به طور مثال در بحث بیماری‌های خونی وقتی می‌توانیم محصولی را با نصف قیمت از تولید کننده داخلی بخریم طبیعتا این کار را انجام خواهیم داد.

وزیر بهداشت با اشاره به مطالبات بخش خصوصی اظهار داشت: در طرح تحول سلامت حداکثر میزان تاخیر در پرداخت مطالبات 2 ماه معین شده بود اما اکنون این تاخیر به یک سال نیز رسیده است. بخشی از این تاخیر به سبب عدم پیش‌بینی لازم در لایحه بودجه بود که امیدواریم با تصویب اصلاحیه بودجه سال 95 در صحن مجلس شورای اسلامی اعتبار 5 هزار میلیارد ریالی به 8 هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد البته 3 هزار و 500 میلیارد تومان در بخش بیمه توزیع کردیم که روز گذشته هزار میلیارد تومان آن به بیمه ایرانیان پرداخت شد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: من به شخصه چه در دولت و چه در مذاکرات با مسئولین سعی کردیم که در بخش داروسازی شرکت‌های به بخش خصوصی واقعی واگذار شود اما نتیجه‌ای نگرفته این در حالی است که در این مدت شرکت‌های شبه دولتی گسترش پیدا کرده‌اند و حتی برخی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی سعی در مشارکت دادن شبه دولتی‌ها در پروژه خود دارند که من دلیل این مصلحت‌گرایی را نمی‌دانم.

وی در مورد گردشگری سلامت گفت: ما برای مردم خودمان 100 هزار تخت بیمارستانی کم داریم از طرف دیگر هر روز در رسانه‌ها بر علیه پزشکان حاشیه‌سازی می‌شود و خبرهایی در مورد بخیه‌های پزشکی و دیگر اتفاقات به صورت گسترده پخش می‌شود. وقتی ما مردم خودمان را می‌ترسانیم چگونه انتظار داریم که خارجی‌ها برای سلامت و درمان به ایران سفر کنند.

 

کد خبر : ۴۰۱۱۹۲