خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند:

چرا نفت باید توسعه پیدا کند؟

پروژه‌های ایران هراسی و ضعیف کردن ایران به عنوان استراتژی دنبال می‌شود و همانگونه که ما برنامه افق 1404 را برای خود تعریف کرده‌ایم دیگرانی نیز برنامه دارند که ایران قدرت برتر منطقه نباشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی  عنوان کرده بود که قدرت‌های جهانی مصوباتی داشتند که صادرات نفت ایران را کاهش دهند تا سرانجام به صفر برسانند و  اگر دولت راه گذشته را ادامه می‌داد امروز صادارت نفت ایران به صفر می‌رسید و نفت ایران در صحنه انرژی از بین می‌رفت. این سخن رئیس جمهور مبین این امر است که تولید و صادرات نفت باید از اولویت‌‌های برنامه اقتصادی دولت باشد.

معاون اول رییس جمهور نیز به اهمیت نقش نفت در شدت تحریم‌های بین‌المللی تاکید کرده و اذعان داشت در صورتی که ایران تمرکز بیشتری در تنوع‌بخشی به فروش نفت داشت، دیگر کشورها نمی‌توانستند به راحتی خود را از نفت ایران بی‌بهره کنند.

وزیر نفت هم در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرده بود اقتصاد ما با مشکلاتی که برای نفت ایجاد کردند به رکود رفت. تمرکز تحریم ها بر بخش نفت بود و این تمرکز بر نفت اثرگذار شد. اگر بخواهیم از رکود خارج شویم باید نفت در  اقتصاد نقش پیشران را داشته باشد.

ما در خلاء زندگی نمی‌کنیم، پروژه‌های ایران هراسی و ضعیف کردن ایران به عنوان استراتژی دنبال می‌شود و همانگونه که ما برنامه افق 1404 را برای خود تعریف کرده‌ایم دیگرانی نیز برنامه دارند که ایران قدرت برتر منطقه نباشد تا جایی که حتی  سعی می‌کنند ما را مشغول به دعواهای داخلی و جناحی کنند.  پروژه ایران ضعیف، ابعاد گسترده‌ای دارد؛ نفت را نشانه رفته‌اند و این بخش اصلی برنامه‌شان است. آیا در شرایط کنونی وظیفه نداریم که برای توسعه کشور تلاش کنیم؟

بر پایه ابلاغ مقام معظم رهبری دو راه بیشتر نداریم یا باید آنقدر قوی شویم که حرف‌مان را به کرسی بنشانیم و یا اینکه بگذاریم از جمهوری اسلامی جز پوسته‌ای باقی نماند. اگر می‌خواهیم فرمان رهبری را اطاعت کنیم و آنقدر قدرتمند شویم که در حوزه‌های مختلف حرف‌مان را بخوانند باید اقتصاد را محور اصلی قرار دهیم و  محور اصلی اقتصاد نیز نفت است.

آیا ضرورت ندارد که همگان به یک هدف فکر کنیم؟ و آن ایران قدرتمند است؟

آیا نباید برای تحقق این اهداف اولویت بندی کنیم؟

آیا این که چه کسی بر سر کار است اهمیتی دارد؟ یا تحقق آنچه هدف گذاری شده است.

آنچه مسلم است موضوع توسعه پایدار و بهره‌برداری بهینه از منابع نفتی، دست کم در اقتصادهای نفت خیز باید جایگاهی ویژه داشته باشد و اقتصاد ایران نیز به عنوان نمونه بارز اقتصادهای نفتی از این قاعده مستثنی نیست.

در همین ارتباط رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که نفت باید توسعه یابد اما باید در خدمت تکمیل زنجیره تولید باشد و تبدیل به فرآورده شده و صادر شود.

وی می‌گوید که باید فقط 20 درصد از نفت تولیدی را به صورت خام بفروشیم و تاکید می‌کند که باید بتوانیم بازار تبدیل نفت همسایگان به فرآورده را نیز از آنِ خود کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بر لزوم حضور بیشتر بخش خصوص در صنعت نفت پافشاری می‌کند و قراردادهای جدید نفتی را در رسیدن به آنچه در توسعه صنعت نفت هدف گذاری شده مهم عنوان می‌کند.

یک تحلیلگر بازار انرژی نیز بر این باور است که ادعای اداره کشور بدون نفت غیر منطقی است و اگر نفت نباشد کل اقتصاد زمین‌گیر می شود.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا از منظر سیاسی به این موضوع می‌پردازد و ذخایر بالای نفتی را دلیل موج سواری کشوری مثل عربستان و یا قطر می‌داند.

به اعتقاد وی وقتی مردم یک کشور قدرتمندترند که پولدارتر باشند و تولید ثروت نیز در فضای کنونی ایران تنها از راه نفت است.

وی تاکید می‌کند که تعداد بشکه‌های نفت بیانگر ضریب نفوذ سیاسی کشور خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان می دارد که 70 درصد درآمد نفت را صرف صنعت نفت کنیم تا این بزرگترین مزیت اقتصادی کشور را بهینه توسعه دهیم.

معاون امور بین الملل وزیر نفت، نفت را نعمتی خدادادی بر می‌شمرد که باید توسعه یابد تا مردم ثروتمندتر شده و سطح زندگی‌ها ارتقا یابد.

وی نقش قراردادهای جدید نفتی را در این مسیر موثر می‌داند و یکی از محصولات آن را اشتغال‌زایی در کشور عنوان می‌کند.

مشروح این گفت‌وگوها را در روزهای آینده در انرژی ایلنا دنبال کنید.

کد خبر : ۴۰۰۲۶۹