خبرگزاری کار ایران

مجری طرح جویشگر بومی در گفت‌وگو با ایلنا:

مردم در مقابل موتورهای جستجوگر داخلی موضع می‌گیرند

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، طولانی شدن امر توسعه پروژه را یکی از چالش های این حوزه عنوان کرد.

علیرضا یاری -رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص جویشگرهایی بومی و بودجه‌ای که برای حمایت از این طرح در نظر گرفته شده است بیان داشت: مشکل اصلی که در بحث حمایت از طرح‌های داخلی به خصوص در حوزه آی تی وجود دارد این است که بودجه در زمان مناسب تخصیص داده نمی‌شود و همین امر موجب شده که در توسعه این طرح ها وقفه ایجاد شود.

او در پاسخ به این پرسش که وزارت ارتباطات چه برنامه‌ای برای حمایت از طرح جویشگرهای داخلی دارد، اظهار داشت: طرح پنج ساله‌ای داریم که سه سال مربوط به توسعه موتورهای جستجوی بومی می‌شود؛ اما مساله اصلی این است که مردم در مقابل تولید داخلی بخصوص در حوزه آی تی موضع گیری‌های خاصی دارند و باید برای رفع این مشکل از طریق آموزش به کاربران بخصوص در مدارس اقدام کرد.

مجری طرح موتور جستجوی بومی مطرح‌ترین جویشگر بومی که در حال حاضر بیشترین بازدید را در بین کاربران ایرانی دارد جویشگر بومی "پارسی‌جو" عنوان کرد که روزانه  100هزار کاربر از خدمات آن بهره می‌برند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه گوگل بیشترین سهم بازار جویشگرها را در اختیار دارد بیان داشت: به دلیل کمبود بودجه هنوز موفق به رونمایی از موتور سوم مانند موتورهای دیگر نشدیم اما امیدواریم این اتفاق به زودی بیفتد؛ چراکه طولانی شدن امر توسعه پروژه یکی از چالش های این حوزه است.

کد خبر : ۴۰۰۲۵۳