خبرگزاری کار ایران

در فضای رقابتی پسابرجام

شرکت ملی نفت ایران برای همکاری با خارجیها سختگیرتر شده است

معاون وزیر نفت گفت: با توجه به بهبود فضای رقابتی و مناسب شدن قیمتها در پسابرجام، شرکت ملی نفت ایران در تصمیم گیری برای همکاری با شرکتهای بین المللی، سختگیرتر شده است.

به گزارش ایلنا، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در حاشیه آیین پنجاهمین سالروز تاسیس شرکت ملی گاز ایران در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سئوال که نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قراردادی صنعت نفت، چه زمانی و برای چه میدانی امضا خواهد شد، با بیان این که برگزاری فرایند مناقصه و رسیدن به قرارداد زمانبر است، تصریح کرد: برای شرکت ملی نفت ایران، میدانهای غرب کارون و بویژه میدان مشترک آزادگان در اولویت است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت چینی ها در فاز دوم توسعه میدان آزادگان شمالی ادامه می یابد یا نه؟، اظهار کرد: آیتم های مختلف طرح پیشنهادی شرکت چینی سی ان پی سی آی (CNPCI) در شرکت ملی نفت ایران بررسی می شود و اگر این آیتم ها برای حداکثرسازی منافع ملی ما باشد، همکاری با آنها را ادامه می یابد.

کاردر افزود: با توجه به بهبود فضای رقابتی و مناسب شدن قیمتها در پسابرجام، شرکت ملی نفت ایران در تصمیم گیری برای همکاری با شرکتهای بین المللی، سختگیرتر شده است و شرکتهای معتبر و تکنیکی در اولویت همکاری قرار دارند.

وی درباره یادداشت تفاهم های امضا شده با شرکتهای بین المللی برای مطالعه میدانهای نفتی کشور گفت: این تفاهمنامه ها، تعهدی برای شرکت ملی نفت ایران به دنبال ندارد؛ ضمن آنکه شرکت ملی نفت می تواند از این طریق بدون صرف هزینه های میلیاردی، از خدمات مشاوره ای شرکتهای بین المللی برای تکمیل اطلاعات میدانهای نفت و گاز خود منتفع شود. 

کاردر صادرات نفت خام ایران را بیش از ٢ میلیون بشکه در روز اعلام کرد که با احتساب صادرات میعانات گازی، این رقم به حدود ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه بالغ شده است. 

مدل جدید قراردادی نفت، همه مسیرهای کارشناسی را طی کرده است

وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین خبرها از مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: با توجه به برگزاری جلسه های کارشناسی متعدد و مختلف در این زمینه، به نظر می رسد این مدل قراردادی، همه مسیرهای کارشناسی را طی کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد:  مدل جدید قراردادی صنعت نفت در جلسه اخیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز به صورت بند به بند بررسی و نکات اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری نیز در این زمینه اعمال شد.

کاردر ابراز امیدواری کرد که در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت، این مدل قراردادی نهایی و تصویب شود.

به گفته وی، پس از آن که چارچوب مدل جدید قراردادی نفت از سوی هیئت وزیران مصوب شود، کار اجرایی در این زمینه آغاز خواهد شد.

کاردر در پاسخ به سئوالی درباره چگونگی ترتیبات واگذاری توسعه میدان بدون برگزاری مناقصه، اظهار داشت: در این زمینه تاکنون برنامه ای نداریم، اما بر اساس قانون آیین نامه معاملات شرکت ملی نفت ایران، اگر میدان مدنظر میدان مشترک باشد، این اقدام به تصمیم وزیر نفت و در صورتی که میدان مستقل باشد، به تصمیم کمیته ویژه ای متشکل از مقامهای عالیرتبه کشور بستگی دارد.

تغییرات مدیریتی با رویکرد بهره مندی از مدیران جوان 

معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری شرکت ملی حفاری ایران به بخش خصوصی، توضیح داد: ما در این زمینه معتقدیم بهتر است این شرکت به سه شرکت تجزیه شود و شرکت ملی نفت ایران، درصدی از سهام هر یک از این سه شرکت را در اختیار داشته باشد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا تغییرات مدیریتی در شرکت ملی نفت ایران ادامه می یابد یا خیر؟، گفت: این روند با رویکرد بهره مندی هر چه بیشتر از نیروهای جوان متخصص ادامه دارد.  

کاردر در پاسخ به سئوال دیگری درباره ابقای بیژن عالیپور در سمت مدیرعاملی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، گفت: از آنجا که  قانون، اجازه همترازی برخی سمتها را با سمت معاونت وزیر داده است، مجوز همترازی سمت ایشان به عنوان  مدیرعامل شرکتی که روزانه حدود سه میلیون بشکه نفت کشور را تولید می کند با سمت معاونت وزیر، اخذ شد.

 

کد خبر : ۳۹۶۳۹۷