خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه میوه و سبزی خبر داد:

عرضه آبلیموی سمی و تاثیر آن در افزایش قیمت لیموترش

رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: لیموترش دو بهاره به هیچ وجه تازه خوری نمی شود، تفاله این محصول پس از آبگیری با آبلیموی سال قبل ترکیب شده و به اسم محصول جدید وارد بازار می شود.

حسین مهاجران-رئیس اتحادیه میوه و سبزی- در گفت و گو با خبرنگار ایلنا علت اصلی نوسان قیمت و برهم خوردن تعادل بازار لیموترش را قطع درختان این محصول در سالهای 87 و 88 و همچنین بیماری جاروک که در سال 77 شمار درختان آلوده به عامل این بیماری تنها 51 اصله بود؛ اما در سال 80 به 2هزار و 438 اصله، در سال 82 به 13 هزار و 658 اصله و در سال 84 به 117هزار و 222 و در سال  85 به 160هزار اصله و طبق آخرین آمار به 200 هزار اصله رسید عنوان کرد و گفت: بیماری جاروک منجر به قطع درختان شد و تبدیل وکاشت جدید بطور جدی انجام نشد که همین امر افزایش قیمت این محصول در بازار را رقم زده است.

مهاجران در خصوص بالابودن قیمت لیموترش در بازار بیان داشت: علاوه بر کاهش تولید این محصول مساله دیگری که منجر به افزایش میزان مصرف لیموترش شده؛ بی اعتمادی مردم نسبت به آبلیمو است که مشخص نیست با چه استانداردی در بازار عرضه می شود. لیموترش در دو فصل برداشت می‌شود، لیموترشی که در فصل بهار و از اول فروردین برداشت می شود دوبهاره است،  لیموترش دو  بهاره به هیچ وجه تازه خوری نشده و آبگیری می شود، تولیدکننده، آبلیموی سال قبل خود را با تفاله آبلیموی دوبهاره جدید ترکیب می کند و همین امر موجب می شود که آبلیوی سال گذشته این کارخانه ها رنگ و بوی تازه بگیرد، مصرف کننده هم بدون اطلاع از این مساله اقدام به خرید می کند؛ البته این نوع آبلیمو ضررو زیان قابل توجهی ندارد.

او در ادامه گفت: اما در مقابل این کار اقدام برخی کارخانه جات نیز مطرح است؛ چراکه این تولیدکنندگان 20 لیتر از  نوعی ماده ترکیبی را با یک استخر آب ترکیب می کنند و همین کار کل محتویات آن آب را تبدیل به آبلیمو می کند، همین محصول وارد بازار می شود و حتی فروشنده نیز متوجه تقلبی بودن آن نمی شود؛ اما این نوع آبلیمو مانند سم است و زیان بسیاری دارد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تاکید کرد: جایگزین لیموترش موجود در بازار که قیمت بالایی دارد، لیموی وارداتی از برزیل، ترکیه و آفریقا است؛ اما این کار ممنوع است؛ البته افرادی هستند که بصورت قاچاق اقدام به این کار می کنند که همین امر به افزایش قیمت این محصول در بازار دامن زده است.

مهاجران قیمت عمده‌فروشی لیموترش را بین 5 تا 7 هزار تومان اعلام کرد و گفت:قیمت عمده محصول لیموترش در حالی مطرح است که لیموترش در بازار به قیمت کیلویی 8تا 14 هزار تومان عرضه می‌شود.

کد خبر : ۳۹۰۸۰۶