خبرگزاری کار ایران

معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی:

2500 میلیارد تومان در سال هزینه تعمیر نیروگاه‌‎ها می‌شود / 3هزار مگاوت نیروگاه باید بازنشسته شود

پیشاهنگ هزینه تعمیرات نیروگاه‌ها را دو هزار و 500 میلیارد تومان در سال اعلام کرد و گفت: 3 هزار مگاوات از نیروگاه‌های کشور باید بازنشسته شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرسول پیشاهنگ معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی درنشست خبری با بیان اینکه شبکه برق ایران رتبه اول خاورمیانه و رتبه چهاردهم تعداد واحدهای تولیدی را داراست گفت: 534 واحد حرارتی در سراسر کشور وظیفه تولید برق را به عهده دارد که از این تعداد 204 واحد( 38 درصد) دولتی و 330 واحد ( 62 درصد) خصوصی هستند.

وی افزود: ما 74هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در شبکه برق داریم که از این میزان تعدادی مربوط به صنایع، 12 هزار مگاوات برق‌آبی، هزار مگاوات اتمی و تجدیدپذیر، 55هزار و 718 مگاوات نیز حرار تی هستند.

پیشاهنگ تصریح کرد: 55 هزار مگاوات ظرفیت نامی نیروگاه‌هاست که به این معناست در شرایطی تولید دارند که ارتفاع صفر و درجه حرارت 20  و واحد در زمان جوانی باشد و اگر ارتفاع بالاتر رود ظرفیت تولید کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه نوع سوخت نیز در میزان تولید موثر است. بنابراین باید گفت ظرفیت نامی و عملی با هم متفاوت هستند.

معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه راندمان نیروگاه‌های حرارتی 37.7 درصد است اظهار داشت: دلیل این راندمان این است که ما از واحدهای با عمر 55 سال تا 5 ماه بهره‌برداری می‌کنیم بنابراین واحدهایی که در دیگر کشورها بازنشسته شده‌اند ما همچنان از آنها استفاده می‌کنیم و این امر نشان می‌دهد بهره‌برداری شایسته صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه با تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی راندمان آنها افزایش خواهد یافت خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این تبدیل میزان راندمان 56 درصد افزایش خواهد یافت. بنابراین ما به دنبال این هستیم که از 17 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های گازی 8هزار مگاوات تبدیل به سیکل ترکیبی شود.

وی در ادامه با اشاره به تعمیرات صورت گرفته در سطح نیروگاه‌های کشور طی سال‌های گذشته اظهار داشت: در تابستان سال گذشته16 درصد میزان خاموشی کاهش یافته بود که این رکورد بی‌سابقه بوده است.

پیشاهنگ تعمیر نیروگاه نکا در طی سه روز و مهار آتش‌سوزی و نشت مازوت نیروگاه شازند در کمتر از سه دقیقه و همچنین تعمیرات توربین نیروگاه بیستون ظرف کمتر از بیست روز را از جمله تعمیراتی عنوان کرد که در مدت کوتاهی طی سال گذشته انجام شده است.

وی همچنین گفت: ما طی سال گذشته 950 قطعه را که قبلاً در انحصار کشورهایی مثل آلمان و آمریکا بوده ساخت داخل کرده‌ایم.

وی درباره پیش‌بینی تعمیرات در سال جاری اظهار داشت: تعمیرات چند نکته دارد یکی از موارد آن تعمیرات اساسی است به این معنا که از صفر تا صد توربین باز می‌شود. تعمیرات نوع دوم تعمیرات دوره‌ای است که بعد از ساعت معینی بین 2هزار یا 4 هزار و تا 8هزار ساعت برخی از نقاط توربین و بویلدر بازدید خواهد شد. ضمن اینکه ساعت کارکرد را نیز در نظر می‌گیریم که نوع تعمیر بنا بر ساعات کارکرد از 30هزار ساعت تا 100هزار ساعت متفاوت است.

پیشاهنگ ادامه داد: سوخت نیز در نوع تعمیر نقش دارد به طوری که سوخت مایع ضریب تعمیر را تا یک و نیم برابر بالاتر می‌برد.

وی نوع سوم انجام تعمیرات را مربوط به قطعات عنوان کرد و افزود: علاوه بر این گروه‌های تعمیراتی و کارگاه‌ها نیز باید آمادگی لازم را داشته باشند ضمن اینکه نیاز مصرف و حوادث نیز باید در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: با تمام پارامترها ما سال گذشته 90 هزار مگاوات تعمیرات پیش‌بینی شده بود و این رقم به این دلیل است که بعضی واحدها دو بار تعمیر می‌شود.

پیشاهنگ از انجام صددرصدی تعمیراتی نیروگاه‌های سراسر کشور تا قبل از خرداد خبر داد و افزود: این تعمیرات شامل نیروگاه‌های بخش دولتی و خصوصی می‌شود. چرا که زمان تعمیرات بخش خصوصی را نیز ما تعیین می‌کنیم.

وی ادامه داد: از امروز نیز برنامه‌ریزی برای تعمیرات آغاز می‌شود و از ابتدای شهریور به کل نیروگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و این برنامه دقیق و منظم و هماهنگ با دیسپچینگ ملی خواهد بود.

پیشاهنگ هزینه تعمیرات نیروگاه‌ها را دو هزار و 500 میلیارد تومان در سال اعلام کرد و افزود: از این میزان هزینه 20 درصد مربوط به دستمزد و بقیه مربوط به قطعات است.

وی در ادامه با بیان اینکه از تعداد 534 واحد نیروگاهی 180 واحد ساخت داخل است اظهار داشت: تحریم‌ها فرصتی بود که توانستیم از متخصصان داخلی و دانشگاهی استفاده کرده به طوری که  95 درصد تجهیزات داخلی‌سازی شده حتی خدمات فنی – مهندسی به خاورمیانه و خاور دور صادر نیز می‌شود.

پیشاهنگ با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم امسال 51 هزار مگاوات تامین برق داشته باشیم اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌ها دو هزار مگاوات نیاز مصرف از تولید بالاتر می رود لذا انتظار داریم صنایع انرژی بر در ساعات پیک همکاری کرده و مصرف خود را به ساعات غیر پیک منتقل کند. همچنین از کشاورزان انتظار داریم که در ساعات بین 12 تا 16 از میزان مصرف خود کم کنند.

وی ادامه داد: 30 درصد مصرف برق مربوط به سرمایش است لذا انتظار داریم که از این وسایل سرمایشی به صورت بهینه استفاده شود تا بتوانیم از پیک مصرف برق تابستان به آسانی عبور کنیم.

پیشاهنگ با بیان اینکه بیش از 70 درصد تعمیرات توسط بخش خصوصی و کمتر از 30 درصد توسط بخش دولتی انجام می‌شود اظهار داشت: ما در حال حاضر در تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری از واحدها به خارج از کشور بی نیاز هستیم.

وی همچنین از لزوم بازنشسته شدن 3 هزار مگاوات نیروگاه خبر داد و افزود: این تعداد نیروگاه باید بازنشسته شوند اما چون نیاز مصرف بیش از تولید است فعلاً نمی‌توانیم این نیروگاه‌ها را از رده خارج کنیم.

وی همچنین گفت: قیمت برق جهانی 5 تا 7 سنت است و هزینه خاموشی یک و نیم دلار برای هر کیلووات ساعت است که البته با قیمت یک تا 2 سنتی برق در ایران میزان هزینه‌هایی که خاموشی خواهد داشت چند برابر است بنابراین فعلاً به صرفه نیست که بخواهیم نیروگاه‌هایی که از رده خارجند بازنشسته کنیم.

 

 

کد خبر : ۳۷۹۹۸۹