خبرگزاری کار ایران

عضو شورای ملی زیتون در گفت‌وگو با ایلنا:

رشد ۲۵ درصدی تولید روغن زیتون/ در صادرات به روسیه موفق نبودیم

عضو شورای ملی زیتون از بهره برداری از ارقام جدید زیتون خبر داد.

نادر جلالت -عضو شورای ملی زیتون- در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص وضعیت زیتون در بازارهای جهانی بیان داشت: حضور زیتون ایران در بازارهای جهانی کمرنگ است؛ اما برای ورود به حوزه بازارسازی فعال شده‌ایم.

او افزود: تجارت زیتون در دنیا نزدیک به ۲۵ میلیارد تومان است که امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده سهم کشور در بازارهای جهانی افزایش یابد.

عضو شورای ملی زعفران با تاکید بر اینکه می توانیم در بازارهای جهانی سهم بیشتری داشته باشیم بیان داشت: قیمت تمام شده زیتون ایرانی باید کنترل شود تا مشتری های بیشتری جذب شوند.

جلالت با اشاره به کشت ارقام جدید زیتون در استان های گلستان،  مرکزی، قم، فارس و طارم اظهار داشت: ارقام جدید زیتون کشت شده و به مرحله بهره برداری رسیده است؛همچنین میزان تولید زیتون کنسروی در سال ۹۴ نسبت به سال ماقبل آن ۳۰ درصد رشد داشته است؛بنابراین میزان تولید در کشور بسیار مناسب است؛ اما مشکلی که وجود دارد کاهش سطح تقاضای مردم به دلیل محدود شدن سبد خرید خانوار است که همین مساله موجب شده حجم قابل توجهی از زیتون در انبارها باقی بماند.

او با تاکید بر توسعه کشت زیتون بیان داشت: بر اساس اهدافی که وزارتخانه تعریف کرده است میزان سطح کشت زیتون باید به ۳۵ هزار هکتار افزایش یابد .

عضو شورای ملی زیتون با تاکید بر اینکه برای فروش زیتون در بازار روسیه موفق عمل نشد بیان داشت: در حال حاضر این تولیدکنندگان دغدغه فروش محصول خود را دارند  و تولیدکنندگان از لحاظ قیمتی قادر نیستند باکشوری مثل ترکیه رقابت کنند.

طبق گفته‌های این عضو شورای ملی زیتون تولید روغن زیتون در کشور رشد قابلا توجهی داشته است بطوری که در سال ۹۳ حدود ۴ هزارتن روغن زیتون در کشور تولید شد که این میزان در سال گذشته حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته است.

کد خبر : ۳۷۹۲۳۲