خبرگزاری کار ایران

استفاده از مواد رادیواکتیو برای شناسایی چاههای نفتی

همکاریهای سازمان انرژی اتمی با صنعت نفت ادامه می یابد و در آینده، استفاده از مواد رادیواکتیو برای شناسایی و ارزیابی چاههای نفتی امکانپذیر می شود.

به گزارش ایلنا، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم امضای قرارداد همکاری بین پژوهشگاه صنعت نفت و این سازمان، در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه گفتگوها و جلسه های مشترک میان وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی که از چند ماه پیش آغاز شده بود، به سرانجام رسیده و منجر به قرارداد شده است.

وی با بیان این که بر اساس قرارداد همکاری این دو مجموعه، سانتریفیوژ مورد نیاز پژوهشگاه صنعت نفت به منظور جداسازی نفت از سنگ از سوی سازمان انرژی اتمی تامین می شود، ادامه داد: البته زمینه های همکاری متعددی میان دو طرف وجود دارد.

صالحی به امکان استفاده از مواد رادیواکتیو برای شناسایی و ارزیابی چاههای نفتی و یا استفاده از این مواد برای اندازه گیری سطح نفت در مخازن بزرگ نفتی، به عنوان زمینه های همکاریهای آتی دوطرف اشاره و تصریح کرد: در تفاهمنامه ای که میان پژوهشگاه صنعت نفت و سازمان انرژی اتمی، فروردین ماه امسال امضا شد، ١١ بند مشتمل بر موارد مختلف همکاری لحاظ شده است.

وی از وزارت نفت به دلیل ایجاد اعتماد متقابل میان این وزارتخانه و سازمان انرژی اتمی قدردانی کرد و گفت: برقراری ارتباط بین صنایع، کار راحتی نیست و از آنجا که صنعت نفت باید می پذیرفت که سازمان انرژی اتمی می تواند تجهیزاتی مطابق با استانداردهای مورد نیاز فراهم کند و این امر اتفاق افتاد، بنابراین دستاورد بزرگی حاصل شده است.

صالحی از تلاشهای دکتر مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت برای برقراری این ارتباط و ایجاد اعتماد متقابل بین دو مجموعه قدردانی کرد.

قرارداد ساخت یک دستگاه سانتریفیوژ اولترا برای استفاده در حوزه بالادستی صنعت نفت، امروز (دوشنبه، ١٠ خردادماه) و ساعتی پیش، میان حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و علی اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی امضا شد.

این قرارداد در حضور علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی این وزارتخانه در سالن خوارزمی سازمان انرژی اتمی امضا شد.

 

کد خبر : ۳۷۶۳۳۴