خبرگزاری کار ایران

نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در بصره؛

ایجاد راه ابریشم بصره ـ استانبول در آینده‌/ منطقه آزاد شلمچه راه‌اندازی می‌شود

نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق در حالی برگزار شد که افزایش حجم تجاری دو کشور از طریق ایجاد راه ابریشم بصره ـ استانبول، راه‌اندازی منطقه آزاد شلمچه و همچنین ایجاد خط آهن خرمشهر ـ بصره از سوی مسئولان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، در این نمایشگاه 80 شرکت ایرانی فعال در زمینه‌‌های خودرو، قطعات خودرو،‌ محصولات و صنایع غذایی، ساختمان و تاسیسات، انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی)، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی و... مشارکت دارند.

حمیدرضا مختص‌آبادی، سرکنسول ایران در بصره در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره با همکاری مسئولان دولتی دو کشور در اعیاد شعبانیه برگزار شده و برپایی آن دلیل پیوند دولت ایران و عراق است.

وی با تاکید بر امنیت استان بصره افزود: برخلاف دشمنانی که می‌خواهند ناامن بودن عراق را مطرح کنند برگزاری این نمایشگاه زمینه گسترش بیشتر روابط را فراهم کرده و نشان دهنده امنیت در عراق است.

سرکنسول ایران در بصره با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باعث می‌شود دو کشور از نیازهای همدیگر مطلع شوند، گفت: برگزاری این نمایشگاه زمینه و فرصت بسیار مغتنمی برای آشنایی با بازار عراق و محصولات ایرانی فراهم کرده است.

وی در عین حال تاکید کرد: به عنوان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره اعلام می‌کنم که با توجه به جلسات مختلفی که با اقشار مختلف مردم بصره داشتم و طی صحبت‌هایی که با تجار و بازرگانان انجام دادم آن‌ها همیشه به این موضوع اشاره می‌کنند که چرا کالاهای ایرانی در بصره و استان‌های جنوبی یافت نمی‌شود.

مختص‌آبادی برگزاری این نمایشگاه را نشان از علاقه‌مندی ایران برای حضور در بازار عراق دانست و افزود: امیداوریم این نمایشگاه مقدمه‌ای برای وفور کالاهای ایرانی در بصره و استان‌های جنوبی عراق باشد.

ماجد نصراوی استاندار بصره در این مراسم با بیان اینکه بصره اولین شهر اسلامی بعد از مکه است و بزرگترین مخازن نفت عراق در بصره قرار دارد گفت: این شهر به طور میانگین روزانه حدود 3 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه 80 درصد اقتصاد عراق به صادرات نفت متکی است، افزود: تمامی بنادر عراق در بصره هستند و علاوه بر مزیت‌های جغرافیایی دیگری که این استان دارد ما مشغول ایجاد راه ابریشمی هستیم که شهر بصره را به استانبول متصل می‌کند و درصددیم در آینده‌ای نزدیک منطقه آزاد شلمچه را  نیز ایجاد کنیم.

نصراوی با بیان اینکه شهر بصره از قدیم‌الایام به شهر فرهنگ‌ها معروف بوده افزود: ما به برگزاری چنین نمایشگاهی اهمیت می‌دهیم چون باعث می‌شود که بصره در نقشه تجاری قرار گرفته و دیده شود.

وی در عین حال بیان کرد: مقدمات ایجاد خط آهن بین خرمشهر و بصره را در دست اقدام داریم . امیدواریم با راه‌اندازی آن حجم تجارت دو کشور به ویژه از طریق دو استان همسایه بصره و خوزستان به طور چشم‌گیری افزایش یابد.

استاندار بصره در ادامه اظهار داشت: نمایشگاه ایران در بصره فرصتی را برای آشنایی تجار و بازرگانان دو کشور فراهم کرده و در زمینه گردشگری نیز فرصت‌های بزرگی به بصره داده و می‌توان گفت که این نمایشگاه دستاورد بزرگی برای بصره است و پیام امنیت شهر بصره به مردم جهان است.

بصره و مشهد مسیر ارتباطات اقتصادی دو کشور می‌شوند

همچنین علیرضا رشیدیان استاندارد خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه در مسیر توسعه همکاری‌های دو جانبه و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو استان گام‌های زیادی برداشته شده گفت: برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی در بصره فرصت مغتنمی برای تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کرده و امیدواریم فعالان اقتصادی از این فرصت برای تعمیق روابط اقتصادی دو کشور استفاده کنند.

وی افزود: استان خراسان با داشتن بیش از 6 هزار واحد صنعتی و معدنی و بیش از 330هزار دانشجو در سطوح مختلف و با داشتن بیش از یک میلیون هکتار زمین و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب و در عین حال با داشتن بیش از 27 میلیون زائر در سال و داشتن مراکز درمانی و بیمارستانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت خوبی برای همکاری با استان بصره دارد.

رشیدیان ادامه داد: رییس‌جمهوری ایران سال گذشته به وزیر راه تاکید کردند که راه‌آهن خراسان ـ تهران ـ آبادان و خرمشهر باید به راه‌آهن بصره متصل شود که این ظرفیت خوبی خواهد بود و بصره و مشهد می‌توانند خط صادراتی و مسیر ارتباطات اقتصادی باشند.

وی در عین حال تاکید کرد: استان بصره مهد تجارت، صنعت و کشاورزی است که خاستگاه غنی اسلام بود و در مذاکراتی که با استاندار بصره و مدیران این استان داشتیم برای تعاملات علمی و تبادل استاد و تجارب علمی اعلام آمادگی کردیم و اکنون می‌خواهم که این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در بصره عراق از 29 اردیبهشت به مدت 4 روز دایر است.

بصره با فاصله 20 کیلومتری از آبادان، نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین بازار صادراتی ایران به شمار می‌رود. از نظر موقعیت جغرافیایی هیچ کدام از بازارهای صادراتی مانند بصره به ایران نزدیک نیست و سهم‌خواهی از تجارت با این بندر توجه جدی تجار و بازرگانان ایرانی را می‌طلبد. بصره از دیرباز گذرگاه ورود کالا در منطقه بود و حتی پیش از سرمایه‌‌گذاری و تاسیس بندر خرمشهر، از بندر بصره به عنوان مرکز ورود و خروج کالا استفاده می‌شد؛ این شهر اکنون هم موقعیت سابق خود را به عنوان بارانداز صادرات و واردات حفظ کرده و به دلیل مجاورتش با استان‌های جنوبی ایران موقعیت خاصی را برای تجار ایرانی فراهم کرده است. مردم شهر بصره تاجرپیشه هستند و اتاق بازرگانی این بندر جنوبی عراق قدیمی‌ترین اتاق بازرگانی خاورمیانه است.

کد خبر : ۳۷۲۹۹۳