خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن ارگانیک ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

عرضه محصولات تراریخته بدون برچسب گذاری، تضییع حقوق‌ مصرف‌کنندگان است

دبیر انجمن ارگانیک ایران گفت: عده‌ای در تلاش هستند واردات نامتعارف محصولات تراریخته را مجوزی تلویحی بر ضرورت تولید و رهاسازی این محصولات در داخل کشور قلمداد نمایند؛ با وجود اینکه تا این لحظه هیچ گیاه تراریخته ای مجوز تولید نگرفته است.

رضا نورانی-دبیر انجمن ارگانیک ایران- در گفتگو با خبرنگار ایلنادر خصوص وضعیت محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) در کشور بیان داشت: انتقادات جدی و فراوانی از سوی جامعه علمی، تشکلهای صنفی و سازمانهای مردم نهاد کشور نسبت به مخاطرات محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) در حوزه سلامت و محیط زیست مطرح شده است؛ امادر صفحه 360 برنامه توسعه کشور بر "تولید انبوه و تجاری سازی محصولات تراریخته با اولویت پنبه و برنج" تاکید شده است.

او افزود:طبق اخبارغیر رسمی سالانه بیش از پنج از میلیارد دلار محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) به کشور وارد می شود، واردات محصولات تراریخته بدون برچسب گذاری آنها مصداق بارز " تضییع حقوق شهروندان" و برخلاف آئین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی و کنوانسیون ایمنی زیستی کارتاهنا مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1382است.

 نورانی د رادامه گفت: عده ای در تلاشند واردات بحث انگیز و نامتعارف محصولات تراریخته را مجوزی تلویحی بر ضرورت تولید و رهاسازی این محصولات در داخل کشور قلمداد نمایند. با وجود اینکه تا این لحظه هیچ گیاه تراریخته ای مجوز تولید نگرفته است، در برنامه ششم توسعه کشور تولید انبوه و تجاری محصولات دستکاری شده ژنتیکی با اولویت پنبه و برنج گنجانده شده است.

او افزود: طبق ماده 2 قانون ایمنی زیستی ایران "دولت مکلف است تمهیدات لازم را برای انجام تولید و رهاسازی موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی را از طریق بخش غیر دولتی فراهم آورد".مطابق این قانون بخش دولتی مکلف است ضمن نظارت و ارزیابی مخاطرات محصولات تراریخته تمهیدات لازم را برای بخش خصوصی ایجاد نموده و مجوز صادر نماید!!پس مطابق قانون بخش دولتی نمی تواند تولید کننده محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) باشد.بنابراین ایجاد تکلیف در برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر تولید انبوه و تجاری محصولات تراریخته -در حالیکه مخاطرات درازمدت این محصولات ارزیابی نشده است-کاملا عجولانه، غیرکارشناسانه و برخلاف اهداف اقتصاد مقاومتی می باشد.

دبیر انجمن ارگانیک ایران تاکید کرد: بر خلاف ادعای ذینفعان محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته)، کشت این محصولات راهکار مناسبی در کاهش گرسنگی نخواهد بود. مطابق آمار بانک جهانی در سال 2012 بیش از 6/2 میلیارد نفر از جمعیت جهان درآمدی کمتر از 2 دلار در روز داشته اند و 2 میلیارد نفر دسترسی به الکتریسیته ندارند. وقتی مردم قدرت خرید نداشته باشند نمی توانند غذا بخرند. وقتی مردم درآمد نداشته باشند نمی توانند کشاورزی کنند و غذا تولید کنند؛از طرف دیگر طبق گزارش سازمان جهانی غذا و خواربار (فائو) در سال 2015 حدود از 30% محصولات کشاورزی در مرحله برداشت، پس از برداشت و مصرف از بین می روند. پس راهکار رفع سوء تغذیه در جهان در درجه اول مبارزه با فقر و سپس کاهش تلفات محصولات کشاورزی است نه تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی!

دبیر انجمن ارگانیک ایران در پایان یکی از دلایل بی‌توجهی به کشاورزی ارگانیک در ایران را افزایش جمعیت و تصمیم سیاستگذاران بر تولید هر چه بیشتر برای دستیابی به امنیت غذایی و فدا کردن کیفیت برای رسیدن به کمیت عنوان کرد و گفت:عدم استقبال کشاورزان از تولید محصولات ارگانیک به‌دلیل نگرانی از کاهش احتمالی عملکرد محصول در واحد سطح و در نتیجه کاهش درآمد است در صورتی که با اجرای درست کشت ارگانیک محصولاتی با کیفیت و بدون کاهش میزان تولید خواهیم داشت.

 

 

 

 

کد خبر : ۳۶۴۳۸۴