خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز خبر داد:

تسکین سیلاب 8 هزار مترمکعبی در سد دز/ دو سوم سیلاب در مخزن ذخیره شد

مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز گفت: قدرت سیلاب و حداکثر دبی آب ورودی به سد دز در شب گذشته به 8 هزار مترمکعب در ثانیه رسید که حدود 40 برابر بیشتر از حالت عادی است.

به گزارش ایلنا، "سعید رئوفی‌نسب" از مهار 5 هزار مترمکعب در ثانیه از سیلاب در سد دز خبر داد و گفت: اگر این سد نبود ورود این حجم از آب خسارات جبران ناپذیری در پایین دست ایجاد می‌کرد.

وی افزود: با توجه به شدت بارندگی‌ها باید این حجم از آب را مدیریت می‌کردیم تا مشکلی برای پایین دست سد به وجود نیاید.

وی اظهار داشت: بر همین اساس حدود 5 هزار مترمکعب آب در ثانیه را ذخیره و 3 هزار مترمکعب را رها کردیم که ذخیره این میزان آب باعث افزایش 2 متری سطح آب سد شد.

مدیرعامل شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه با بیان اینکه میزان آب ورودی نسبت به آب خروجی کاهش یافته است، افزود: در ابتدا میزان حجم ورودی و خروجی آب برابر شد و هم‌اکنون حدود 3600 مترمکعب آب در ثانیه وارد و حدود 4500 مترمکعب در ثانیه نیز خارج می‌شود.

وی اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی های صورت گرفته امشب حدود 40 تا 50 میلی متر بارندگی در بالا دست سد انجام می‌شود که لازم است به تدریج میزان آب خروجی از سد افزایش یابد تا بتوانیم سیلاب بعدی را کنترل کنیم.

رئوفی‌نسب با اشاره به اینکه حجم سیلاب شب گذشته حدود 4 هزار مترمکعب در ثانیه پیش‌بینی شده بود، گفت: به دلیل شدت بارش‌های صورت گرفته این رقم به 8 هزار مترمکعب در ثانیه افزایش یافت و در صورتی که سد دز وجود نداشت این حجم از آب به پایین دست منتقل شده و خسارات جبران ناپذیری وارد می‌شد.

وی با تاکید بر این که سد دز حدود 5 هزار مترمکعب در ثانیه از سیلاب شب گذشته را مهار و ذخیره کرد، گفت: این سد مانع ورود این حجم از آب به پایین دست شده است که همین موضوع اهمیت سدها را در کشور نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: با تدابیر اتحاذ شده سیلاب به وجود آمده کنترل شده است و تاکنون بحرانی در پایین دست به وجود نیامده و در آینده نیز به وجود نخواهد آمد.

مدیرعامل شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز با تکذیب هرگونه آسیب دیدگی به تاسیسات سد و نیروگاه دز گفت: هیچ گونه آسیب و خللی در سد و نیروگاه دز به وجود نیامده است و این سد حدود دو سوم سیلاب را در خود ذخیره کرده است.

وی خاطرنشان کرد: حوادث غیر مترقبه در همه جای دنیا وجود دارد ولی سیلاب اخیر در 55 سال عمر سد دز بی سابقه بوده است.

کد خبر : ۳۶۱۷۲۳