خبرگزاری کار ایران

ارائه برنامه هفده گانه سازمان منطقه آزاد قشم به ریاست جمهوری

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با ارائه گزارش عملکرد سال 94، برنامه های هفده گانه این سازمان را به دکتر روحانی ریاست جمهوری ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا مومنی از ایجاد مرکز مبادلات مالی، تجاری در قشم شامل (بیمه مستقل، تامین سرمایه بین المللی، لیزینگ و حسابرسی)،تاسیس خط هواپیمایی قشم، جذب سرمایه گذار در پروژه مگاپورت (هاب حمل و نقل تجارت بین المللی) در ساحل سوزا با مشارکت شرکت های داخلی و خارجی به عنوان بخشی از برنامه های آتی این سازمان نام برد.

وی گفت: توسعه بانکرینگ و سوخت رسانی از 50 هزار به 500 هزار تن، توسعه کشاورزی بیودیزل، اصلاح زیرساخت های اینترنتی جزیره، ساخت کشتی های باربری و صیادی، سرمایه گذاری در مبلمان اداری و مسکونی در قشم و ایجاد آفشورینگ از طریق جذب یک  بانک معتبر شرق آسیا نیز بخش دیگری از برنامه های آتی این سازمان می باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در برنامه های آتی این سازمان به ذخیره سازی 30 میلیون بشکه نفت خام و فرآورده های آن با مشارکت شرکت مهندسی نفت چین به همراه ذخیر سازی 20 میلیون بشکه نفت خام و فرآورده های آن با مشارکت شرکت ماشین سازی اراک توجه ویژه شده است.

به گفته وی، برنامه ریزی جانمایی و طراحی چهار پایانه تخصصی صادراتی در زمینه تولید پوشاک، مواد غذایی، محصولات پتروشیمی و مواد و صنایع معدنی، طرح پیشواز افزایش شمار گردشگران قشم و مطالعه و تهیه سند راهبردی این جزیره با مشارکت یک شرکت ژاپنی هم از دیگر برنامه های پیش روی سازمان منطقه آزاد قشم می باشد.

طرح جامع توسعه پایدار جوامع محلی جزیره قشم، اکو آیلند با مشارکت آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)، سرمایه گذرای مشترک چینی ها برای ایجاد شهر پوشاک در قشم و صادرات آن به اروپا و تعیین تکلیف میزان تخصیص گاز برای تولید محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی به میزان35 میلیون متر مکعب در روز هم از موضوعات مهمی بود که مومنی به اطلاع ریاست جمهوری رساند.

مومنی در ادامه از افتتاح و بهره برداری بیمارستان 146 تختخوابی پیامبر اعظم (ص) با 110 میلیارد تومان اعتبار، احداث 9 کمپ پارک با ظرفیت 7800 نفر در 520 هزار متر مربع و 250 میلیارد ریال هزینه، تامین آب شرب شهر قشم، طولا و 21 روستا با احداث شبکه توزیع به طول 86 کیلومتر و 55 میلیارد ریال اعتبار و احداث خط دوم انتقال آب از منابع به مخازن شهر (ذخیره سازی تا سه روز) با 60 میلیارد ریال اعتبار به عنوان بخشی از پروژه های ویژه سفر ریاست جمهوری در نوروز 94 به جزیره قشم نام برد.

وی ادامه داد: مطالعه و احداث بزرگراه مرکزی جزیره از درگهان تا فرودگاه به طول 30 کیلومتر در سه فاز با 420 میلیارد ریال اعتبار، بازسازی و تکمیل اسکله و ترمینال درگهان با 38 میلیارد ریال هزینه، احداث فاز چهارم بزرگراه خلیج فارس به طول 32 کیلومتر حدفاصل کوه ای به لافت و احداث بزرگراه ساحلی قشم به فرودگاه به طول 56 کیلومتر با مشارکت بخش خصوصی به عنوان دیگر پروژه های ویژه سفر رئیس جمهوری به قشم که با پیشرفت های مختلف در حال تکمیل است نام برد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه با اشاره به 13 پروژه عمرانی در دست اجرا در قشم، گفت: تکمیل طرح جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل با برآوردی معادل 578 میلیون یورو (19هزار و 650 میلیارد ریال) با 17 درصد پیشرفت فیزیکی که تا کنون بیش از دو هزار میلیارد ریال اعتبار آن جذب شده تحولی عظیم در اقتصاد قشم ایجاد خواهد کرد.

به گفته وی، راه اندازی فاز سوم بزرگراه خلیج فارس به طول حدود 8 کیلومتر با بیش از 140 میلیارد ریال در مسیر درگهان تا روستای کووه ای، توسعه اسکله، لایروبی حوضچه بندر بهمن با احداث دو پست اسکله به طول 370 متر و لایروبی 800 هزار متر مکعب با اعتباری معادل 550 میلیارد ریال، بازسازی و تجهیز سالن ترانزیت گمرک اسکله بهمن به مساحت دو هزار متر مربع و 10 میلیارد ریال اعتبار نیز موجب تغییرات عمده در مسیر توسعه فعالیت های اقتصادی این منطقه می شود.

مومنی از احداث سالن ترانزیت فرودگاه بین المللی قشم به مساحت دو هزار و 500 متر مربع  با 120 میلیارد ریال اعتبار، احداث ساختمان برج مراقبت فرودگاه با 97 میلیارد ریال هزینه، احداث و بهره بردرای از پیست مسابقات آفرود اتومبیلرانی با 10 میلیارد ریال در 330 هکتار که فاز اول آن در 100 هکتار زمین به بهره برداری رسیده به عنوان دیگر برنامه های ایجاد تحول در قشم نام برد.

آماده سازی 392 هکتار زمین با هدف توسعه شهرک های مسکونی در قالب مشارکت با میانگین 32 درصد پیشرفت فیزیکی، ایجاد سه سایت گلخانه ای به مساحت تقریبی 100 هکتار، احداث ساختمان اداری سازمان منطقه آزاد قشم به صورت مشارکتی با 400 میلیارد ریال اعتبار و 36 درصد پیشرفت نیز از دیگر موضوعاتی بود که وی به آن اشاره کرد.

وی با اعلام اینکه کتابخانه خلیج فارس با 47 میلیارد ریال اعتبار به پیشرفت 82 درصدی رسیده گفت: راه اندازی این کتابخانه با توجه به فعالیت مراکز دانشگاهی در جزیره قشم نقش مهمی در ارتقای سطح علمی دانشجویان و دانش آموزان در قشم خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین به مبحث مبارزه جدی با زمین خواران حرفه ای اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته هفت میلیون و 850 متر مربع از اراضی ملی در 184 مورد عملیات به ارزش هفت هزار و 170 میلیارد ریال آزاد سازی شد.

بنا به این گزارش، مدیران سازمان های مناطق آزاد کشور در سفر ریاست محترم جمهوری به جزیره کیش با حضور در این منطقه، عملکرد و برنامه های آتی خود را به اطلاع  حسن روحانی رساندند.

کد خبر : ۳۵۷۰۱۰