خبرگزاری کار ایران

هشدار یک مالک اتوبوس در آستانه سفرهای نوروزی:

برخی مالکان زیر اتوبوس‌های صفر خود را از ابتدا تا انتها، باک نصب می‌کنند!

این باک‌ها فقط برای قاچاق گازوئیل کاربرد دارند.

یک مالک اتوبوس هشدار داد: برخی مالکان زیر اتوبوس‌های صفر خود را از ابتدا تا انتها، باک نصب می‌کنند و اصلا توجهی به خطرات آن ندارند.

جمشید خسرویانی که هم‌اکنون صاحب 8 دستگاه اتوبوس است در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود: این باک‌ها فقط برای قاچاق گازوئیل کاربرد دارند و متأسفانه برخی آدم‌های منفعت‌طلب بدون توجه به اصل کاربری اتوبوس که خدمت به ناوگان حمل و نقل مسافران جاده‌ای است، از این اتوبوس‌ها در جهت کارهای خلاف بهره می‌برند که اصلاً کار درست و انسانی نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که در آستانه سفرهای نوروزی نیروی انتظامی تدابیر ویژه‌ای برای متخلفان در این خصوص اتخاذ کند.

متن کامل گفت‌وگو با این مالک اتوبوس در ذیل آمده است:

 

از چه زمانی مالک و راننده اتوبوس اسکانیا هستید؟

من از گذشته دور راننده تریلر و بعد جرثقیل سنگین بودم، اما از سال 1377 که اولین ولووها وارد ایران شدند، به اتوبوس‌داری روی آوردم و از اوایل دهه 80 که شرکت عقاب افشان تولید اتوبوس‌های اسکانیا را شروع کرد، تصمیم گرفتم از اتوبوس‌های این برند جدید استفاده کنم. من از این انتخابم بسیار راضی‌ام و اکنون 8 دستگاه اتوبوس اسکانیا دارم که در خط تهران - یزد فعال هستند و در آینده تعداد آنها بیشتر هم خواهد شد.

 

این رضایت چگونه حاصل شده است؟

عوامل زیادی در ایجاد این رضایت تأثیرگذار بوده است؛ کیفیت فنی، استحکام، کم هزینه بودن و ... . شاید باور کردنش برای شما سخت باشد اما من موتور اتوبوس تولید سال 85 اسکانیا را به تازگی آن هم برای اولین بار به دست تعمیرکار سپرده‌ام. انصافاً موتور کدام اتوبوس، 9 سال با این کیفیت و بدون نیاز به تعمیر اساسی کار می‌کند. به نظرم امروزه با توجه به هزینه‌های تعمیر و قطعات یدکی خودروها، اتوبوسی برای مالکان جذاب‌تر است که خرج کم و کیفیت فنی مطلوبی داشته باشد.

 

مهمترین وظیفه یک اسکانیادار چیست؟

به نظرم، مراقبت هر چه بهتر و بیشتر از اتوبوس؛ با این کار از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌شود. اما متأسفانه در بعضی مواقع شاهد هستیم که برخی کارهای خودسرانه، موجب آسیب‌دیدگی جدی اتوبوس‌ها و حتی لطمه به برند اسکانیا می‌شود؛ به عنوان مثال، باک‌های اضافی که روی اتوبوس‌ها کار گذاشته می‌شود. من خودم شاهد بوده‌ام که برخی مالکان، زیر اتوبوس‌های صفر خود را از ابتدا تا انتها باک نصب می‌کنند و اصلاً توجهی هم به خطرات آن ندارند. مسافر چه گناهی دارد یا شرکت تولیدکننده اتوبوس چه خطایی کرده وقتی خود مالکان، این اتوبوس‌ها را به بمب‌های چند هزار کیلویی تبدیل می‌کنند.

 

باک‌های اضافه این اتوبوس‌ها چه فایده‌ای برای مالکان آنها دارد؟ آیا واقعاً ارزش چنین خطری را دارد؟

این باک‌ها فقط برای قاچاق گازوئیل کاربرد دارند. متأسفانه برخی آدم‌های منفعت‌طلب بدون توجه به اصل کاربری اتوبوس که خدمت به ناوگان حمل و نقل مسافران جاده‌ای است، از این اتوبوس‌ها در جهت کارهای خلاف بهره می‌برند که اصلاً کار درست و انسانی نیست. امیدوارم نیروی انتظامی تدابیر ویژه‌ای برای متخلفان اتخاذ کند.

 

به نظر شما یک شبکه خدمات پس از فروش مطلوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

همین که ما دغدغه در راه ماندن را نداشته باشیم، نشان می‌دهد خدمات پس از فروش به شیوه‌ای مطلوب ارائه می‌شود. من در همه این سال‌ها با برندهای مختلفی از اتوبوس‌ها کار کرده‌ام و بارها شب را در راه مانده‌ام. خاطرم هست یک بار به خاطر بروز یک مشکل 3 روز معطل ارائه خدمات پس از فروش یک برند آلمانی شدم. اما بدون اغراق عرض می‌کنم که شرایط خدمات پس از فروش عقاب افشان از زمین تا آسمان با آن مورد فرق دارد. سرعت عمل، نوع برخورد پرسنل و 24 ساعته بودن نمایندگی‌ها از جمله ویژگی‌های خدمات پس از فروش این شرکت است. شرایط خدمات پس از فروش اسکانیا با دیگر برندها واقعاً قابل قیاس نیست. امیدوارم این شرایط تداوم داشته باشد.

 

گاهی عملکرد برخی راننده‌ها موجب استهلاک زودهنگام اتوبوس‌های‌شان می‌شود. فکر می‌کنید دلیل این رفتار چیست؟

فکر می‌کنم مهمترین دلیل استهلاک خودروها کم‌توجهی مالکان آن‌هاست که به موقع سرویس اتوبوس‌هایشان را انجام نمی‌دهند. به طور کلی، سلامت خودرو به مالک و راننده بستگی زیادی دارد. اتوبوس مثل هر وسیله دیگری نیاز به مراقبت و نگهداری صحیح دارد. متأسفانه برخی افراد فکر می‌کنند باید با یک خودرو تا جایی که روشن می‌شود و راه می‌رود، رانندگی کرد. در حالی که یک اشتباه کوچک ممکن است تبعات ناگواری داشته باشد. من فکر می‌کنم اتوبوس‌داری با اسکانیا بسیار راحت است، به شرطی که از آن به خوبی مراقبت کنیم.

 

پیشنهادی برای بهتر شدن اتوبوس‌های اسکانیا دارید؟

به نظرم اتوبوسی که محصول تجربه سالیان متمادی یک کشور مدرن اروپایی است، کیفیت بالایی دارد. فقط امیدوارم قیمت قطعات یدکی و حتی قیمت اتوبوس با شرایط مالی مشتریان متناسب باشد.

 

به عنوان یک راننده قدیمی، این شغل را شغل سختی می‌دانید؟

نه، اصلاً. اتفاقاً به نظرم شغل خیلی خوبی است. خود من امروز هرچه دارم از رانندگی است. مطمئناً اگر راه درست را در هر شغلی در پیش بگیریم، دیر یا زود به موفقیت می‌رسیم. من راضی هستم و امیدوارم همه افراد از شغل خود رضایت داشته باشند.

 

رابطه‌تان با مسافران چگونه است؟

 سعی می‌کنم در هر شرایطی احترام‌شان را حفظ کنم. خوشبختانه آنها هم از اتوبوس‌های ما رضایت دارند که این موضوع مایه خرسندی ماست.

 

خاطره‌ای از روزگار اسکانیاداری‌تان تعریف کنید.

خاطرم هست یکی از اتوبوس‌هایم در یک فاصله طولانی یاتاقان زده بود و مجبور شدم با همان وضعیت آن را تا تهران بیاورم. برایم خیلی جالب بود، وقتی به تهران رسیدم و درِ محفظه موتور را باز کردم، متوجه شدم که با وجود طی کردن مسافتی طولانی، هیچ آسیبی به بخش‌های دیگر موتور از جمله میل‌لنگ وارد نشده است. من آن روز به کیفیت موتور اتوبوس‌های اسکانیا پی بردم و اکنون هم به قدری از اتوبوس‌هایم راضی‌ام که به همه مالکان اتوبوس‌ها پیشنهاد می‌کنم اسکانیا بخرند.

 

نصب باک اضافی اتوبوس
نصب باک اضافی در داخل اتوبوس

کد خبر : ۳۵۵۱۸۱