خبرگزاری کار ایران

برای رصد ستاره خلیج‌فارس؛

وزیر نفت فردا به هرمزگان سفر می‌کند

وزیر نفت فردا به هرمزگان می‌رود تا از نزدیک در جریان فرآیند احداث ستاره خلیج‌فارس قرار بگیرد.

به گزارش ایلنا، میعانات گازی که در دنیا بیشتر با عنوان «نفت فوق سبک» شناخته می شود، شامل ترکیبات سنگین گاز طبیعی مانند پنتان و هیدروکربن های سنگین تر (C5+) است و در مقایسه با نفت خام به دلایل مختلفی از جمله سبک تر بودن و میزان گوگرد و فلزات خیلی کمتر، از ارزش بالاتری برخوردار است و فرایند پالایشی آسان تری نیز می طلبد.

برپایه این گزارش، ساخت نخستین پالایشگاه ایران به منظور پالایش میعانات گازی و تبدیل آن به فرآورده در سال 1385 آغاز شد. این پالایشگاه که به نام پالایشگاه ستاره خلیج فارس نام گرفت، قرار بود تا پایان سال 1391 به بهره برداری کامل رسیده و ایران با پشتوانه تولید روزانه 36 میلیون لیتری بنزین این پالایشگاه به یکی از صادرکنندگان عمده بنزین در جهان تبدیل شود.

با عدم تحقق این برنامه، ابتدا بهره‌برداری از سه فاز این پالایشگاه تا پایان سال 1392 و سپس بهره برداری از یک فاز آن در نیمه دوم 1392 در برنامه وزارت نفت قرار گرفت.

این گزارش می‌افزاید: پس از تاخیر یک‌ساله در دولت دهم، طبق این برنامه قرار بود تا پایان سال 1392 نخستین واحد این پالایشگاه با ظرفیت پالایشی 120 هزار بشکه در روز تکمیل شود و پس از گذراندن مراحل راه اندازی، فرآورده‌های نفتی تولیدی آن جای واردات را بگیرد؛ اما اخیرا اعلام شده فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مهرماه 1395 به بهره برداری خواهد رسید.

برای تحقق این برنامه، زنگنه فردا(شنبه) عازم هرمزگان می‌شود تا از نزدیک در جریان فرایند احداث این واحد نخستین پالایشگاه میعانات گازی ایران قرار بگیرد و دستورات لازم را در محل به مجریان بدهد.

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، 55 میلیون لیتر فرآورده های اصلی مورد نیاز کشور را در صورت بهره‌برداری کامل تامین می‌کند؛ این طرح در 3 فاز تعریف شده که فاز نخست آن با ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین و 6 میلیون لیتر نفت گاز در حال تکمیل است.

خوراک مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس 360هزار بشکه میعانات گازی است که در صورت تکمیل آن روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با درجه اکتان 95، 13 میلیون لیتر نفت گاز، 3 میلیون لیتر سوخت جت سبک، 2 میلیون لیتر گاز مایع و 130 میلیون لیتر گوگرد تولید خواهد شد.

کد خبر : ۳۵۴۷۵۸