خبرگزاری کار ایران

سیف:

روابط تجاری ایران و آلمان وارد مرحله اجرایی می‌شود

در دیدار رئیس کل بانک مرکزی ایران و دبیر دولتی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان اعلام شد که روابط تجاری دو کشور پس از اجرایی شدن برجام وارد فاز جدیدی از مناسبات اقتصادی شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و «ماتیاس ماخنیگ» در این دیدار، بر رفع هر چه سریعتر موانع گسترش روابط تجاری تاکید و راه های تسهیل آن بررسی کردند.

سیف به روابط دیرینه اقتصادی ایران و آلمان و دیدارهای انجام شده در ماه های گذشته میان مسئولان بانکی دو کشور اشاره کرد و گفت: از دیدگاه ما، موانع بزرگی در گسترش روابط وجود ندارد.

وی به دیدار با رئیس کل بانک مرکزی آلمان و همچنین مذاکره با گابریل وزیر اقتصاد آن کشور اشاره کرد و افزود: در این دیدارها نتایج مثبتی برای از سرگیری روابط بانکی حاصل شده است و انتظار می رود این روابط هرچه سریعتر به شرایط مطلوب برسد.

رئیس کل بانک مرکزی با استقبال از حرکت به سمت عملیاتی کردن گسترش روابط تجاری ایران و آلمان، تصریح کرد: با از بین بردن ابهام ها در زمینه های اقتصادی و بانکی می توانیم شرایطی فراهم کنیم که بانک ها، ارزیابی درستی از ریسک های احتمالی برای سرمایه گذاری داشته باشند. همچنین باید آگاهی کاملی از ابهام ها و نگرانی های بانک های آلمانی داشته باشیم و از طریق تعامل روابط را تقویت کنیم.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره انطباق بانکداری ایران با استانداردهای بانکداری بین الملل نیز اظهار کرد: بانک مرکزی در سال های اخیر استانداردهای بال 2 و بال 3 و اصول حاکمیت شرکتی را برای بانک های ایرانی درنظر قرار داده است. همچنین مذاکراتی با «بافین» داشته ایم تا از تجربه های آنها برای استانداردسازی عملیات بانکی و نظارت مؤثر بر فعالیت بانک ها بهره ببریم.

روابط بانکی شفاف لازمه آغاز و گسترش روابط تجاری است

همچنین در این دیدار دبیر دولتی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان با ابراز علاقه کشورش و اتحادیه اروپا برای احیای روابط گسترده سیاسی و اقتصادی با ایران، گفت: پس از توافق هسته ای امیدواریم برای حل مشکلات گام برداریم.

ماتیاس ماخنیگ، افزود: اقتصاد آلمان منتظر حاصل شدن نتایج مثبت برای از سرگیری همکاری تجاری با ایران است.

وی نقش بانک ها در گسترش روابط اقتصادی را کلیدی خواند و گفت: بدون تامین مالی پروژه ها از سوی بانک ها، ایده های همکاری در سطح نظری باقی خواهد ماند و لازمه آغاز و گسترش روابط تجاری، وجود روابط بانکی شفاف است و به همین دلیل، بر تعامل بانک های ایرانی و آلمانی و ایجاد چارچوب حقوقی روشن برای فعالیت مالی تاکید می کنیم.

در این جلسه همچنین مقرر شد بانک های ایرانی و آلمانی در فروردین سال آینده، پیش از نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در اردیبهشت 95، نشستی داشته باشند و درباره رفع ابهام ها و شرایط استانداردهای بانک های ایرانی بحث کنند و بررسی های لازم را انجام دهند. همچنین در مورد موضوع بیمه «هرمس» و پرداخت بدهی آن، مقرر شد تا پیش از نشست وزیران اقتصاد دو کشور، پیش نویس تفاهم آماده شود و به امضای طرفین برسد.

کد خبر : ۳۵۳۲۶۳