خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان خصوصی سازی خبر داد:

17 درصد خصوصی‌سازی‌ها در دولت قبل واقعی بود / آزادسازی سهام عدالت در نیمه دوم سال 95

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: در پایان دولت دهم و آغاز دولت یازدهم 17 درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی‌ واقعی بوده که 5 درصد سهام آن به صورت تدریجی و ترجیحی واگذار شده و 12 درصد آن هم به صورت مزایده بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی صبح امروز در یک نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در وزارت اقتصاد برگزار شد با اشاره به اقدامات صورت گرفته سازمان خصوصی سازی طی یکسال گذشته اظهار داشت: متاسفانه ما در عرضه‌های خود غیر از دو هفته اخیر توفیق چندانی نداشتیم.

وی افزود: در سال 93 رقمی به ارزش 38 هزار میلیارد تومان سهام پیش بینی شد که تنها 3 هزار و 200 میلیارد تومان به فروش رفت یعنی کمتر از ده درصد و برای امسال نیز تنها موفق شدیم 2  هزار و 300 میلیارد تومان فروش داشته باشیم که این رقم تناسبی با وظایف ما و برنامه‌های این سازمان در سال 94 نداشته است.

پوری حسینی با بیان اینکه ما احساسا عقب‌ماندگی در وظایف خود می‌کنیم گفت: امیدواریم در یک ماه باقی مانده در سال 94 بتوانیم وظایف خود را بهتر عمل کنیم البته پس از برجام و با مسافرت هیات‌های مختلف تجاری به کشور نوید آن داریم که سرمایه‌گذاران خارجی در ایران حضور پیدا کنند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به عمر 14 ساله این سازمان گفت: تاکنون یک مورد هم مزایده شرکت‌های خارجی را تجربه نداشته‌ایم تا سال 85 هیچ شرکت بزرگی عرضه نمی‌شد و از سال 85 هم هیچ سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری حضور نداشت اما انتظار می‌رود در سال‌های آینده سرمایه‌گذاری خارجی تحقق یابد.

رئیس سازمان خصوصی سازی در ادامه گفت: از هزار و 100 شرکت در لیست واگذاری‌ها تنها 50 درصد از آنها یعنی 550 شرکت واگذار شده و الباقی آنها یا از لیست خارج شدند زیرا شرایط واگذاری نداشته‌اند (مانند شرکت‌های توزیع برق و گاز زیرا قیمت آنها یارانه‌ای بود و آزادسازی نشده‌اند) و برای برخی دیگر از شرکت‌ها هم انحلال یا ورشکستگی اعلام شده بود که آن هم امکان سهام برایشان فراهم نیست البته برای برخی از شرکت‌ها که حدود 50 شرکت می‌شوند لااقل یکبار عرضه شده‌اند و ما امیدواریم در صورت بهبود شرایط اقتصادی تا پایان سال 95 شرکت‌های باقیمانده را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

140 هزار میلیارد تومان سهم واگذار شد

وی گفت: از ابتدای تشکیل سازمان خصوصی سازی 140 هزار میلیارد تومان سهم واگذار شد که 30 هزار میلیارد تومان آن بابت رد دیون بوده و 30 هزار میلیارد تومان بابت سهام عدالت منظور شده و 80 هزار میلیارد تومان نیز به عموم مردم واگذار شده است. همچنین بیش از 37 هزار میلیارد تومان در دولت یازدهم واگذار شده و در مجموع 103 هزار میلیارد تومان طی 12 سال گذشته واگذاری داشته‌ایم.

آزادسازی سهام عدالت تا نیمه دوم سال 95

پوری حسینی در ادامه با اشاره به سهام عدالت گفت: درصدد هستیم تا نیمه دوم سال 95 آزادسازی سهام عدالت را انجام دهیم. پرونده سهام عدالت 10 ساله است و ما چهار ماه فرصت در اختیار شرکت‌ها داده‌ایم تا تیر 95 صورت‌های مالی را تصویب کرده و تا مرداد ماه سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر را محاسبه می‌کنیم و میزان سهام آزاد شده را اعلام خواهیم کرد.

واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به محض اصلاح مصوبه هیات وزیران

پوری حسینی در ادامه با بیان اینکه سازمان خصوصی سازی با شجاعت و دقت در واگذاری‌ها عمل می‌کند و ضعفی در این خصوص ندارد گفت: در سال 93 دو بار مزایده پرسپولیس و استقلال صورت گرفت که ناموفق بود و شرکت نکردند اما در مزایده سوم شرکت کرده و در مزایده چهارم سپرده‌های واریز شد.

وی گفت: شرط اهلیت در واگذاری برای ما بسیار مهم است و سازمان خصوصی سازی نقشی در تایید یا عدم تایید ندارد اما در نهایت این دو باشگاه به عنوان موسسات فرهنگی قلمداد شدند تا جداگانه و با فرایند دیگری واگذار شوند.

وی افزود: به محض اصلاح مصوبه هیات وزیران و اعلام آن به سازمان خصوصی سازی کار واگذاری دو باشگاه انجام خواهد شد اما واگذاری‌ها براساس مزایده خواهد بود نه مذاکره. به هر حال ما در خروج این دو تیم از واگذاری‌ها هیچ سهمی نداشته‌ایم و پینشهاد ما نبوده است.

پوری حسینی در پاسخ به این سوال که آیا رقم 16 هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال آینده برای واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در نظر گرفته شده یا خیر گفت: تعهدات بودجه‌ای ما تابعی از فروش‌های مستقیم است البته در این رقم سود سهام عدالت نیز در نظر گرفته شده است. و اگر اقساط واگذاری‌های سال 94 و 95 را نیز در نظر بگیریم از این مجموعه 9 هزار میلیارد تومان خواهد شد اما ما باید 80 تا 90 هزار میلیارد تومان سهام بفروشیم تا این  عدد را تامین کنیم.

وی درخصوص رد دیون‌ها نیز گفت: رد دیون اصلا خصوصی‌سازی نیست از ابتدای سال 93 دولت و مجلس قانونی را تصویب کردند که براساس آن واگذاری در قالب رد دیون ممنوع شد.

17 درصد از واگذاری‌های به بخش خصوصی واقعی بوده است

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: در پایان دولت دهم و آغاز دولت یازدهم 17 درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی‌ واقعی بوده که 5 درصد سهام آن به صورت تدریجی و ترجیحی واگذار شده و 12 درصد آن هم به صورت مزایده بوده است. تا پایان شهریور سال 92 این عدد به 43 درصد افزایش یافت و در سال 93 به 87 درصد رسید و در 9 ماه سال 94 نیز 100 صددرصد رشد داشته است. همچنین طی دو سال و نیم گذشته بیشترین واگذاری‌های به بخش خصوصی واقعی بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واگذاری اپراتورها از سوی سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شود یا خیر؟ ، گفت: واگذاری اپراتورها از سوی این سازمان صورت نمی گیرد و واگذاری مخابرات نیز کامل شده است.

کد خبر : ۳۴۵۱۵۲