خبرگزاری کار ایران

بودجه امروز با بودجه سال 78 برابری می کند/نرخ رشد اقتصادی در سال آینده به 4 درصد می رسد

مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه تاکنون از طریق انتشار اوراق مشارکت 40 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت پرداخت شده است گفت: نرخ رشد اقتصادی درسال 95 به 4 درصد می رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا مسعود نیلی در همایش «پسا تحریم، فرصتهای فراروی بخش خصوصی» با بیان این که تحریم یک بازی باخت -باخت بود گفت: تمام آن کشورهایی که ایران را تحریم کردند متضررشدند . هرچند که تحریم ها در ایران تاثیرگذار بود اما آنها نیز به اهداف مورد نظر خود نرسیدند.

وی با بیان اینکه توانستیم از مرحله دشوار عبور کنیم گفت: می‌توانیم درباره اقتصاد ایران با دید مثبت وضعیت را تجزیه وتحلیل کنیم.

مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات اقتصادایران کاهش قیمت نفت است گفت:‌ باید دید اگر تحریم ها برداشته نمی شد می توانستیم با نفت 25دلار کشور را اداره کنیم.

نیلی افزود : زمانی که مذاکرات شروع شد قیمت نفت 105 دلار بود و امروز به 25 دلار رسیده است.آنچه که مسلم است این است که اقتصاد ایران 4 لایه فشار را را تحمل می کند.

وی در تشریح لایه‌های فشارهای اقتصادی گفت:‌ لایه اول فشار به اوایل دهه 80 بر می گردد؛ در آن زمان هرچند تحریم نبودیم اما اقتصاد ایران شکوفا نبود  و بالاترین نرخ رشد اقتصادی ایران به برنامه سوم بر می گردد که نرخ رشد اقتصادی در آن زمان 6 درصد بوده است.

وی افزود: در حال حاضر یکی از موضوعات جدی اقتصاد ایران بحث تامین مالی است که که در زمان تحریم ها مشکلات زیادی بر ما وارد آمد.

مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهور با بیان ا ینکه بودجه امروز دولت با بودجه سال 78 برابری می کند گفت: اگر برآوردی از سال 95 ارایه کنیم می توان پیش بینی کرد که حدود یک میلیون بشکه نفت به صادرات اضافه می شود که این میزان 35 درصد ارزش افزوده نفت را افزایش می دهد و 20 درصد به تولید ناخالص داخلی اضافه خواهد شد.

نیلی با بیان اینکه در سال 95 اقتصاد ایران رشد 4 درصدی را تجربه می کند گفت:از این عدد سه واحد آن به درآمدهای نفتی بر می گردد.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت تا این حد بی سابقه است، ادامه داد: حتی قیمت نفت در سال 65 و 66 با قیمت امروز برابری نمی کند .

نیلی ادامه داد: باید در شرایط امروز به جایی این که به مطالبات دامن بزنیم به خردگرایی توجه کنیم .

وی ادامه داد: سیاست دولت تسویه بدهی با بخش خصوصی و پیمانکاران از طریق انتشار اوراق مشارکت افزود ازاین روش تاکنون حدود40 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت کاهش یافته است .

مشاور اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه انتشار اوراق یک کار ضد تورمی است، ادامه داد: این روش اتکا به بانک را کاهش می دهد و اتکا به بازار را افزایش اگر این  اوراق با حجم زیادی وارد بازار شود نرخ ها را بالا می برد نه اینکه موجب تورم شود.

کد خبر : ۳۴۱۰۱۲