خبرگزاری کار ایران

گزارش رویترز از نقشه‌های ایرباس برای بازگشت به بازار ایران

به گزارش رویترز خرید 100 فروند هواپیمای مسافربری از شرکت اروپایی ایرباس می‌تواند اولین خرید بزرگ اقتصادی ایران در شرایط پسابرجام باشد.

به گزارش ایلنا، با توجه به اجرایی شدن برجام، خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در دوران پساتحریم پرداخت و از برنامه‌های شرکت هواپیمایی ایرباس برای بازگشت به بازار ایران خبر داد. متن کامل گزارش رویترز به شرح زیر است:

به گزارش رویترز، خرید 100 فروند هواپیمای مسافربری از شرکت اروپایی ایرباس می‌تواند اولین خرید بزرگ اقتصادی ایران در شرایط پسابرجام باشد.

ریاست جمهوری ایران یک روز پس از رفع تحریم های ایران، یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: "دست و پای ایران اکنون از زنجیر تحریم ها رها شده است و زمان ساختن و پیشرفت فرا رسیده است."

ساعاتی پیش از آن عباس آخوندی وزیر راه، مسکن و شهرسازی در گفتگویی اظهار از تمایل ایران برای خرید 114 فروند هواپیمای مسافربری از شرکت ایرباس پرده برداشت. قراردادی که می تواند در حدود 10 میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

با وجود اینکه شرکت ایرباس روز شنبه اعلام نمود که تاکنون مذاکره‌ای با ایران نداشته است و همچنان موانع و نگرانی‌هایی برای داد و ستد در بازار ایران وجود دارد، اما جذابیت‌های بازار ایران بیش از آن است که از دید ایرباس نادیده بماند. با جمعیت حدود 80 میلیون  نفری و گردش مالی سالیانه درحدود 400 میلیارد دلار، ایران بزرگترین اقتصادی خواهد بود که پس از فروپاشی شوروی به تجارت جهانی باز می پیوندد.

طبق برآورد مقامات امریکایی ایران پس از رفع تحریم ها به ذخایر مالی بلوکه شده ای بالغ بر 100 میلیارد دلار دسترسی خواهد یافت. بانک مرکزی ایران این رقم را 29 میلیارد دلار برآورد نموده است که حتی با فرض صحت رقم اخیر، این مبلغ برای پوشش واردات عظیم کالا و خدمات مورد نیاز ایران که به دلیل تحریم‌ها امکان واردات آنها وجود نداشته است، کافی خواهد بود.

رئیس جمهور ایران روز یکشنبه در سخنانش خطاب به نمایندگان مجلس گفت هدف ایران جذب 30 الی 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در طی 5 سال آینده و رساندن رشد اقتصادی به 8 درصد است. رقمی که اقتصادهای موفق جنوب شرقی آسیا در بهترین دوران خود تجربه کرده اند.

اگرچه برخی از کارشناسان دستیابی به این رقم در چنین مدتی را بیش از حد خوشبینانه ارزیابی می کنند، اما رفع تحریم ها در هر صورت می تواند موجب یک جهش در رشد اقتصادی ایران گردد و توازن قوای اقتصادی را در منطقه خلیج فارس دستخوش تغییر نماید. 

در دهه گذشته تحریم های شدید ایران به نفع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس عمل نموده و موجب سرازیر شدن جریان تجارت و سرمایه گذاری به سمت این کشورها خصوصاً عربستان سعودی با اقتصاد 650 میلیارد دلاری شده است. با توجه به کند شدن روند رشد اقتصادهای عربی منطقه به دلیل کاهش قیمت نفت، ایران با استفاده از ظرفیت هایش در حوزه های غیرنفتی نظیر کشاورزی و صنایعی مثل خودروسازی، می تواند یک جهش را در منطقه آغاز کند.

حجم تجارت ایران با منطقه یورو در سال 2014 میلادی 7.6 میلیارد یورو بوده است. این رقم در سال 2011 پیش از آغاز تحریم های بانکی 27.8 میلیارد یورو بوده است. تفاوت این رقم ها مقیاس خوبی برای درک ظرفیت های موجود برای بازسازی در حوزه تجارت است.

به نظر می رسد شرکت‌های امریکایی به دلیل تحریم‌های یکجانبه امریکا در مقایسه با رقبای غیرامریکایی خود مشکلات بیشتری برای بازگشت به بازار ایران داشته باشند. با این وجود خزانه‌داری امریکا روز شنبه اعلام کرد نمایندگی‌های خارجی شرکت‌های امریکایی می توانند با ایران مبادله کنند. این موضع گیری امیدها برای افزایش مبادلات اقتصادی بین دو کشور را افزایش می‌دهد.

شکی نیست که رشد سرمایه گذاری خارجی نسبت به مبادلات تجاری به زمان طولانی تری نیاز خواهد داشت. گروه مشاوران اوراسیا پیش بینی می کند در حوزه نفت و گاز شرکت های بزرگ به سرعت به ایران بازخواهند گشت و به همین ترتیب در حوزه هایی نظیر خدمات و خرده فروشی که نیاز چندانی به سرمایه گذاری سنگین ندارند. اما شرکت های فعال در سایر حوزه ها با احتیاط بیشتری عمل خواهند کرد.

با این وجود حتی در حوزه تولید بازار مصرف بزرگ ایران به سختی قابل چشم پوشی است. شرکت‌های پژو سیتروئن و رنو فرانسه پس از خروج از ایران در سال 2011 در حال مذاکره برای بررسی راه های بازگشت دوباره به صنعت خودروی ایران هستند. سخنگوی بخش خودروهای تجاری شرکت دایملر آلمان نیز هفته گذشته در گفتگو با رویترز درباره همکاری با صنایع خودروی ایران پس از رفع تحریم ها بیان داشت: "ما مشغول مذاکره با شرکای بالقوه ایرانی هستیم."
 

کد خبر : ۳۳۸۹۹۱