خبرگزاری کار ایران

وزارت نیرو؛

جمهوری آذربایجان با سرمایه گذاری 450 میلیون یورویی در خزر مزرعه احداث می کند

وزارت نیرو اعلام کرد : جمهوری آذربایجان با سرمایه گذاری افزون بر 450 میلیون یورو، مزرعه بادی با ظرفیت 200 مگاوات در دریای خزر احداث می کند.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو ، ساخت مزرعه بادی 200 مگاواتی در دریای خزر بین دو سکوی استخراج نفت در جزیره ' پیرالهی ' آغاز خواهد شد.

به گفته رئیس آژانس دولتی منابع انرژی جایگزین آذربایجان، قسمتی از سرمایه گذاری حدود 450 میلیون یورویی مورد نیاز برای ساخت این پروژه ، توسط سرمایه های خارجی تامین خواهد شد.

بهره برداری از مزرعه بادی مزبور ، اواخر سال 2017 و یا اوایل سال 2018 پیش بینی شده و در مدت پنج سال آینده، آذربایجان قصد دارد 100 پروژه در زمینه انرژی های جایگزین اجرا کند.

کشورهای جهان اکنون تامین منابع انرژی مطمئن برای نسل آینده را برنامه ریزی کرده اند و جمهوری آذربایجان نیز که دارای منابع غنی هیدروکربوری است ، تصمیم گرفته تا در زمینه انرژی های جایگزین ، برنامه ریزی و اقدامهای عملی به مورد اجرا گذارد.

براساس این گزارش ، سهم انرژی های تجدیدپذیر در سبد انرژی آذربایجان هفت درصد است و دولت این کشور قصد دارد تا سال 2020 این سهم را به 20 درصد افزایش دهد.

پیش بینی شده دستیابی به هدف 20 درصدی توسعه انرژی های جایگزین، نیازمند هفت میلیارد منات (6.7 میلیارد دلار) سرمایه گذاری در این بخش است و سرمایه گذاران خارجی بسیاری نیز برای سرمایه گذاری بر روی پروژه های توسعه انرژی جایگزین در آذربایجان اظهار تمایل کرده اند.

حجم سرمایه گذاری درسال 2014 دربخش ذکر شده از مرز 60 میلیون دلار گذشت و در ماه های گذشته نیز این کشور نیروگاه خورشیدی را در جمهوری' نخجوان ' افتتاح کرد .

نیروگاه 20 مگاواتی یاد شده ، شامل 78 هزار و 684 پنل خورشیدی شیشه ای جدید است، بیش از 30 تکنیک مختلف در آن به کار گرفته شده و افزون بر 400 نفر در اجرای این پروژه مشارکت دارند.

نیروگاه یاد شده سالانه حدود 30 میلیون کیلو وات ساعت برق تولید کرده و نقش عمده ای در تامین برق جمهوری نخجوان ایفا می کند.

نیروگاه خورشیدی دیگری که ساخت آن سال آینده میلادی در آذربایجان به پایان خواهد رسید، نیروگاه 'قره داغ- سنگچال' است که دارای 36 هزار پنل خورشیدی با آخرین فناوری موجود است و ظرفیت کلی آن 9 مگاوات بوده و نیاز برق منطقه سنگچال و مرز قره داغ را تامین خواهد کرد.

بهره برداری کامل از نیروگاه بادی 'ینی یاشما' در منطقه 'خیزی' نیز در برنامه سال آینده این کشور قرار دارد.

ظرفیت این نیروگاه نیز 50 مگاوات گزارش شده که 20 توربین بادی را شامل خواهد شد.

یک نیروگاه بادی یا مزرعهٔ بادی، مجموعه ای از چندین توربین بادی است که در یک مکان قرار گرفته اند. یک نیروگاه بادی بزرگ می تواند شامل چندصد توربین بادی باشد. چنین مجموعه ای می تواند بر روی دریا قرار گرفته باشد.

کد خبر : ۳۳۳۷۳۸