خبرگزاری کار ایران

رئیس دفترسیاستگذاری وتخصیص آب وزارت نیرو:

توسعه کشاورزی در برنامه ششم ممنوع است

رئیس دفترسیاستگذاری وتخصیص آب وزارت نیرو هر گونه توسعه کشاورزی در طول برنامه ششم توسعه به جز در حوضه آبریز ارس و مرزی غربی را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، صدیقه ترابی درباره رویکرد سیاستگذاری آب در برنامه ششم توسعه بیان کرد: بر اساس مطالعات و محاسبات انجام شده در وزارت نیرو در حوضه ارس و مرزی غربی با در نظر گرفتن حد مجاز برداشت از منابع سطحی و زیرزمینی فقط یک میلیارد و 785 میلیون متر مکعب آب برای توسعه بخش کشاورزی وجود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در سایر حوزه‌ها با توجه به محدودیت تامین منابع آب، امکان توسعه برای بخش کشاورزی وجود ندارد و هر گونه اجرای طرح‌های آبخیزداری و غیره هم باید با در نظر گرفتن اثرات این طرح‌ها بر روی منابع آب کشور انجام شود.

رئیس دفترسیاستگذاری وتخصیص آب وزارت نیرو افزود: وزارت نیرو با در نظر گرفتن اصل پایداری برای منابع برنامه‌ریزی منابع آب کشور را انجام داده و محدودیت‌های لازم را وزارتخانه‎های کشور، صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی همچنین سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده‌است.

وی ادامه داد: مطالعات انجام شده در وزارت نیرو نشان می‎دهد که ایران در سال آبی 79-78 دچار نوعی شکست هیدرولیکی در منابع آب خود شده و با افت حدود 14 درصدی متوسط بارش‌های کشور در 16 سال اخیر مواجه شده‌است.

ترابی اضافه کرد: در همین بازه زمانی، میزان درجه حرارت در کشور هم به میزان 1/1 درجه افزایش داشته‌است. در نتیجه تغییر این دو عامل طبیعی، میزان نفوذ آب در زمین و حجم روان‌آبهای کشور کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه حجم منابع آب تجدیدپذیر از تفاضل میزان بارش منهای حجم تبخیر به دست می‌آید، عنوان کرد: میزان منابع آب تجدیدپذیر ایران در سال آبی 80-79 حدود 7/124 میلیارد متر مکعب بوده که در حال حاضر به 8/88 میلیارد متر مکعب رسیده‌است.

رئیس دفترسیاستگذاری وتخصیص آب وزارت نیرو اضافه کرد: برای حفظ پایداری رودخانه و داشتن جریان دائمی در آن باید 7/10 میلیارد متر مکعب از منابع آب تجدیدپذیر کشور به عنوان سهم محیط زیست در نظر گرفته شود. در نتیجه وزارت نیرو می‌تواند فقط برای مصرف 9/76 میلیارد متر مکعب آب در کشور برنامه‌ریزی کند.

وی گفت: البته به دلیل کمبود منابع آب و عدم امکان کاهش یکباره برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی، ناگزیر شدیم برای 87 درصد از پتانسیل آب تجدیدپذیر برنامه‌ریزی انجام دهیم. در صورتی که برای حفظ پایداری در کشور مجاز نیستیم بیش از 40 درصد منابع آب کشور را برداشت کنیم.

ترابی تاکید کرد: اگر بخواهیم در بخش آب سطحی و زیرزمینی به پایداری برسیم باید میزان برداشت‌ها از این منابع را در طول برنامه ششم و برنامه‌های آتی کاهش دهیم. برداشت بیش از حد از منابع آبی سبب شده حتی در مناطق پرآب روخانه‌های دائمی کشور به فصلی تبدیل شود.

وی به مشاوران توصیه کرد: برای نجات منابع آبی کشور مطالعات خود را روی احیای سفره آبهای زیرزمینی و تالاب‌های کشور متمرکز کنند.

رئیس دفترسیاستگذاری وتخصیص آب وزارت نیرو با تاکید بر اینکه بخش صنعت نیز به استفاده چند باره از آب باید متمرکز شود، عنوان کرد: فقط حدود یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب برای توسعه بخش صنعت در حوضه‌های آبریز مختلف کشور وجود دارد.

کد خبر : ۳۳۲۱۳۱