خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صنعت دریایی، سالانه نیازمند 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است

در حالی که شرکت‌های دریایی از نبود نیروی انسانی متخصص گله‌مند هستند اما این در حالی است که آمار قابل توجهی از نیروی انسانی و فارغ‌التحصیل در رشته‌های تخصصی دریایی بیکار در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده در هفدهمین همایش صنایع دریایی در منطقه آزاد کیش با اشاره به توانمند کردن نیروی انسانی در حوزه دریایی در چند سال اخیر گفت: در حالی که شرکت‌های دریایی از نبود نیروی انسانی متخصص گله‌مند هستند اما این در حالی است که آمار قابل توجهی از نیروی انسانی و فارغ‌التحصیل در رشته‌های تخصصی دریایی بیکار در کشور وجود دارد.

وی افزود: پروسه جلب نیروی انسانی در شرکت‌های حوزه دریایی به این صورت است که دانشگاه‌های دریایی تنها از طریق بورسیه دانشجو می پذیرند که این نظام در هیچ کدام از این رشته‌ها وجود ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به این معنا که تا مادامی که شرکت‌ها نیروی کار به دانشگا‌ه‌ها معرفی نکنند دانشگاه‌های دریایی دانشجو نمی‌پذیرند.

وی از حذف این نظام خبر داد و گفت: خوشبختانه امسال رشته‌های دریایی هم به دفترچه‌های کنکور دانشگاه‌های سراسری و آزاد اضافه شد و دانشجوها غیر بورسیه هم می‌توانند در این رشته‌ها تحصیل کنند.

نعمت‌زاده تاکید کرد: علی‌رغم تعداد قابل توجه فارغ‌التحصیل بیکار در این حوزه‌ها وجود دارد اما 20 درصد از نیروی کار حوزه دریایی را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به نقدهایی که در حوزه دریایی و صنعت دریایی وجود دارد ادامه داد:‌طبق فرمایش مقام معظم رهبری پنج رویکرد اقتصادی مرتبط با اقتصاد مقاومتی و درون‌زایی وجود دارد که در صنعت دریایی به آنها توجه نشده است.

نعمت‌زاده ادامه داد: حدود 5800 کیلومتر سواحل دریایی و هفت استان ساحلی در کشورمان وجود دارد که 25 این استان‌ها 25 درصد خاک ایران را شامل می‌شود اما هنوز نتوانسته‌ایم جمعیت ایران را در این نقاط افزایش دهیم.  این در حالی است که یکی از سیاست‌های مقام معظم رهبری توسعه سواحل مکان است.

وی با اشاره به ساخت و راه‌اندازی جکاپ‌های نفتی در 20 سال گذشته گفت: در حالی که در 20 سال گذشته توان ساخت جکاپ‌های نفتی و تاسیسات پیشرفته‌تری وجود داشت اما در 10 سال گذشته 20 دستگاه جکاپ از کشورهای خارجی خریداری شد و در همین دو سال اخیر هم چند دستگاه جکاپ از کشورهای خارجی اجاره گرفته شد که معتقدم از مهم ترین موانع تولید همین سیاست‌ها و این رفتارها است.

وی با اشاره با بیان اینکه البته تولیدکنندگان داخلی هم در تحویل محصولات و سفارشات تاخیر دارند ادامه داد: هنوز سفارش‌های 10 سال گذشته ساخت شناور به سرمایه‌گذاران تحویل داده نشده است.

وی با اشاره به واگذاری شرکت دریایی صدرا گفت: شرکت صدرا بابت رد دیون در دولت گذشته به افرادی واگذار شد که صلاحیت اداره آن را نداشتند و معتقدند باید شرایط را به نقطه اولیه برگردانیم.

وی با اشاره به مشکلات و موانع خرید شناور از داخل کشور گفت: مهم ترین مشکل در این زمینه موضوع تامین مالی برای خرید شناورها و تاسیسات فراساحلی است چرا که خرید شناور از خارج از کشور درشرایطی است که سرمایه گذاران 85 درصد قیمت خرید را فاینانس می‌کنند که ظرف 12 سال می‌توانند اقساط آن را بپردازند و در این مدت از آن شناور هم استفاده می‌کنند اما در ایران هنوز چنین پروسه‌ای ایجاد نشده است.

وی با اشاره به برنامه راهبردی برای صنعت دریایی در 10 سال آینده گفت: طبق این برنامه راهبردی سالانه به سرمایه‌گذاری 3 الی 4 میلیارد دلاری در این صنعت نیاز داریم.

کد خبر : ۳۳۱۹۸۹