خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از علی‌محمد گودرزی؛

نامحرم در دولت یازدهم وجود ندارد

در جهان جدید، رسانه‌ها نقش راهبردی‌ای در توسعه پایدار خصوصاً در زمینه توسعه و تعالی فرهنگی و اجتماعی دارند، البته با زایش و نوآوری در گستره شبکه‌های اجتماعی، سرعت انتقال داده و اطلاعات، شگفت‌انگیز شده است اما اکثر فلاسفه و متخصصان علم الاجتماع بر این باورند که بنیان رسانه و پایداری آن تنها وامدار یک امر است، آن هم اخلاق حرفه‌ای است و مهم‌ترین رسالت و مسئولیت اجتماعی هر رسانه‌ای تلاش بر بسط و توسعه اخلاق اجتماعی است و حرفه‌ای‌گرایی در حقیقت همان کاربرد اخلاق در همه ابعاد کار رسانه‌ای است.

در روایتی دروغ که توسط رسانه بولتن نیوز منتشر شده بود، برخود واجب دانستم که به منظور روشن شدن افکار عمومی در خصوص خبر ناصواب دوستان شفیق چند نکته را یادآور شوم :

١- نگارنده فرموده‌اند بر اساس منابع آگاه و نزدیک به دولت یازدهم شنیده‌اند که در بهار آینده مجرب‌ترین وزیر کابینه با دولت خداحافظی خواهند کرد.

٢- در بخش دیگری از نوشتار خود به استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرده‌اند.

در پاسخ، به اجمال برای صاحبان رای و نظری که هنوز شنیدن حقیقت برای آنان شهد شیرین و گوارایی است دیدگاه خود را درباره اخبار کذب، نادرست و غیرواقعی همکاران در بولتن نیوز بیان می‌دارم، امید است که ثمر بخش باشد:

الف- در زمانی که جناب آقای دکتر روحانی رئیس محترم جمهوری در نظر داشتند برای ورود به انتخابات برنامه‌ای راهبردی تدوین کنند، در خصوص انتخاب شعار مناسب که بتواند چشم‌انداز دولت را به شرط پیروزی در انتخابات به اختصار تبیین کند، واژه‌های ارزشمند تدبیر و امید را البته با مشورت و تبادل نظر با اهل اندیشه انتخاب کردند.

اکنون پرسش این است؛ از میان این همه واژه چرا تدبیر و امید؟ به باور بنده با یک عارضه‌یابی ساده می‌توان ریشه این انتخاب را بی‌نظمی و عدم ثبات در ساختار حکمرانی دولت‌های نهم و دهم یافت، چرا که هیجان در بسیاری از امور جایگزین تفکر شده بود.

تدبیر به زبان ساده به این معناست که در راهبری امور دولت؛ اندیشه و تفکر منطقی اساس تصمیم‌گیری باشد.

چرا که اگر شاهد این رخداد در ساختار هر نظام سیاسی باشیم، بدون تردید امیدافزا نیز خواهد بود.

اولین نتیجه تدبیر در دولت یازدهم نیز صرف نظر از گرایش‌های سیاسی، اتنخاب بهترین و شایسته‌ترین وزرا بود که در عرصه دیپلماسی بین‌الملی شاهد بزرگترین و موفق‌ترین رخداد تاریخ اندیشه سیاسی بودیم که سال‌ها می‌تواند دستاوردهایِ مذاکرات فرزندان مؤمن این مرز و بوم، بهترین مرجع علمی برای دانشگاه‌ها، مجامع علمی و پژوهشی خصوصاً حقوق‌دانان،صاحب‌نظران علوم‌سیاسی، متخصصان قراردادهای بین‌المللی، روان‌شناسی مذاکره و علوم هسته‌ای باشد. 

در سایر امور نیز خوشبختانه دولت محترم با همه موانع و دشواری‌‌ها در تعهد و پیمانی که با ملت عزیز دارد، استوار و مستحکم به تلاش و کوشش خود ادامه می‌دهد که اگر منصفانه به آمار حوزه صنعت، معدن و تجارت نیز نیم‌نگاهی داشته باشیم، بدون تردید عملکرد دولت مثبت بوده است.

پس دولت تدبیر و امید، دولت کاربرد روش عقلانی در کلیه امور بدون متوسل شدن به رفتارهای پوپولیستی و عوام فربیانه است.

ب- مهم‌ترین منبع آگاه در دولت محترم، سخنگوی ارجمند دولت جناب آقای دکتر نوبخت است که بر خلاف اینکه از عالم غیب به شما الهام می‌شود، ایشان با سخنانی که اهل زمین آن را به خوبی درک می‌کنند، چند مرتبه یادآور شده‌اند که هیچ خبری مبنی بر تعویض اعضای کابینه در دستور کار دولت نیست و این دولت در منشور اخلاقی که وزرای محترم آن را امضا کرده‌اند، راستگویی را مهم‌ترین عنصر منشور قرار داده‌اند و حاجتی به دروغ، رفتارهای تفرقه‌آمیز و ریاکارانه نیست، در حقیقت هیچ عضو غیرمحرمی در دولت جناب آقای دکتر روحانی وجود ندارد.

ج- خبر استعفای جناب آقای مهندس نعمت‌زاده بزرگ‌ترین دروغی است که نگارنده بیان فرموده‌اند و جهت اطلاع یکی از ویژگی‌های ممتاز ایشان این است که در تمام دوران خدمت، ذهن خلاق و بیدارشان با واژه استعفا بیگانه است و به لطف الهی هر روز با شوق، انرژی و امیدواری افزون‌تر و احساس خستگی‌ناپذیری مأموریت‌های خود را انجام می‌دهند و کسانی که از نزدیک با ایشان همکار هستند، شهادت می‌دهند که حداقل دو برابر مدیران با میانگین سنی سی تا چهل سال کار می‌کنند؛ البته کار بهره‌ور و اثربخش!

د- به عنوان سخن آخر، آیا در شرایطی که رهبر بزرگوار انقلاب این سال را سال همدلی و همزبانی قرار داده‌اند،

شایسته است که دل‌های ما در اختیار شیطان برای تفرقه و دروغ باشد و زبان ما به‌جای همزبانی، نیش عقرب باشد و به‌جای رواج محبت، ترویج دهنده سم خصومت و دشمنی باشیم!

آنچه که مسلم است ما به عنوان مسلمان و امت اسلامی باید خیرخواه همدیگر باشیم و برای پیشرفت اقتصادی، صنعتی و فرهنگی کشور با هم همراه باشیم، اما اگر چنین رفتاری انجام ندهیم قطعا به واسطه نادانی و عدم آگاهی ممکن است خدمتگزار بیگانگان باشیم !

به گمان بنده جامعه ما که تحمل شنیدن اخبار ناامیدکننده درباره‌ی فساد اقتصادی را ندارد، قطعا تحمل دروغ، افترا و نشر سخنان کذب را هم ندارد، چرا که هزینه تهمت و دروغ غیرقابل جبران است.

البته نقد و نقادی مبتنی بر شفقت و انصاف امری پسندیده است و مورد استقبال دولت تدبیر و امید است و اساساً هر جامعه‌ای که مشتاق توسعه و بسط خرد باشد با نقد عقلانی بدون غرض‌ورزی در مسیر تعالی قرار خواهد گرفت.

   فردا که پیشگاه حقیقت شود پدید               شرمنده ره روی که عمل بر مجاز کرد

علی محمد گودرزی

مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

 

کد خبر : ۳۲۳۹۷۸