خبرگزاری کار ایران

مشاور اقتصادی رئیس جمهور مطرح کرد:

کاهش نرخ سود بانکی امری اجتناب ناپذیر

asdasd
کد خبر : ۳۲۲۰۸۲

کاهش سود بانکی امری اجتناب‌ناپذیر است و هرقدر که این اتفاق دیرتر رخ دهد اقتصاد ما ضربه بیشتری خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور در ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران، گفت: در خصوص مهم‌ترین مشکلات حال حاضر اقتصاد کشور می‌توان به کاهش تقاضا اشاره کرد که این امر در کشور ما بی‌سابقه بوده است. کاهش تقاضایی که مهم‌ترین دلیل آن پایین آمدن سطح درآمد خانواده‌هاست.

وی گفت: ما اگر بخواهیم به طرح درآمد سال 90 برسیم یا در واقع به رشد اقتصادی سال 1390 راه پیدا کنیم می‌بایست تا سال 97 صبر کنیم.

نیلی تصریح کرد: ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا در سال جاری رشد اقتصادی ما منفی نشود زیرا در صورت منفی شدن به سختی می‌توان از آن خارج شد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور دیگر مشکل اقتصادی کشور را نظام بانکی دانست و گفت: در سال 90-91 به علت شرایط بد اقتصادی سیستم بانکی ضربه شدیدی خورد و با عدم دسترسی آنها به منابع خارجی فشار زیادی را این سیستم متحمل شد و بانک‌ها مجبور شدند به جای اینکه از سود دریافت تسهیلات امورات جاریه خود را بگذرانند به سمت سپرده‌ها و تامین منابع از سوی بانک مرکزی پیش بروند.

وی افزود: در واقع امروز بانک‌ها به جای اینکه از برگشت سود تسهیلات منابع خود را تامین کنند به سمت سپرده‌ها رفتند که این امر سبب می‌شود هزینه بانک‌ها بالا برود.

نیلی در خصوص کاهش سود بانکی گفت: کاهش سود بانکی امری اجتناب‌ناپذیر است و هرقدر که این اتفاق دیرتر رخ دهد اقتصاد ما ضربه بیشتری خواهد خورد.

وی با اشاره به سابقه تاریخ اقتصاد ایران گفت: هیچ وقت اقتصاد ما در این حد در مضیقه نبوده است و هیچ وقت به این مقدار نیازمند منابع نبوده است.

نیلی در خصوص پسا برجام و رفع تحریم‌ها گفت: ما می‌توانیم برای این دوران دو حالت متصور شویم؛ در حالت اول افزایش 500 هزار بشکه‌ای نفت و قیمت 40 دلار و در حالت دوم افزایش یک میلیون بشکه‌ای نفت و نفت50 دلاری که ما فکر می‌کنیم یک حالتی بین این دو حالت به وجود آید و نهایتاً درآمد نفتی ما 40 میلیارد دلار خواهد بود که این رقم بزرگی نیست و همین امر نشان می‌دهد که در آینده قرار نیست نفت سهم زیادی در درآمدهای اقتصادی ما داشته باشد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور در خصوص جمعیت بیکار کشور گفت: به دلیل انباشت نیروی جوان ما در دانشگاه‌ها و هجوم آنها به سمت بازار کار با بحران بیکاری مواجه هستیم.

وی افزود: در خصوص مشارکت مردان و زنان به دلیل تحریم‌ها میزان مشارکت در جامعه بالا رفته است اما بیکاری بیشتر شده است.

وی در خصوص عوامل تشدید شرایط رکود اقتصادی کشور گفت: امیدواری مردم به دوران پسا برجام و بهبود اوضاع اقتصادی سبب شد که جامعه برای خرید دست نگه دارد و همین سبب انباشت کالاها در انبار شد.

نیلی افزود: در سال 95 که به عنوان اولین سال پسا تحریم است باید اصلاحات ساختاری انجام شود اما اگر بخواهیم بر سیاست‌های اقتصادی خود اصرار کنیم این سال به سمت انبساط‌های پولی پیش خواهد رفت که در آن صورت مشکلات بسیار بزرگتری رخ خواهد داد. بنابراین ما سال طلایی 95 را که اولین سال پسا تحریم است را از دست خواهیم داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز