خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت راه آهن:

ساخت مسیر ریلی آستارا – آستارا تا سال آینده/ اعلام آمادگی کشورهای اروپایی برای ارائه فاینانس پس از تحریم

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۵۸۸

طبق توافق‌های انجام شده یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی ایران یعنی آستارا- آستارا تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه ترانزیت، افزایش خطوط ریلی، افزایش بودجه ساخت راه‌آهن، افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و اعلام فاینانس از جمله دستاوردهای پس از تحریم برای راه‌آهن است گفت: طبق توافق‌های انجام شده یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی ایران یعنی آستارا- آستارا تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن در هفدهمین همایش بین‌اللملی حمل و نقل ریلی با اشاره به ماموریت‌های راه‌‌آهن در برنامه ششم توسعه گفت: در حال حاضر میزان جابجایی بار توسط قطار 34 میلیون تن است که تا سال 99 باید به 91 میلیون تن افزایش یابد.

وی افزود: این یعنی سالانه جابجایی بار توسط قطار چیزی حدود 22 درصد رشد یابد. این در حالی است که طبق برنامه ششم توسعه میزان رشد جابجایی از طیق جاده سالانه 3 درصد پیش‌بینی شده است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه میزان رشد جابجایی بار در هر سال چیزی حدود 5 درصد پیش‌بینی شده است گفت: هرچند رشد جابجایی بار از طریق قطار در پایان سال سند چشم‌انداز چیزی حدود 30 درصد در نظر گرفته شده بود اما به دلیل عقب‌ماندگی برنامه ها این رقم را می‌توانیم به 17 درصد برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به ماموریت راه‌آهن در بخش جابجایی مسافر در برنامه‌ ششم توسعه گفت: باید جابجایی مسافر بین شهری در سال به 43 میلیون نفر برسد که البته در این برنامه ما سهم جابجایی مسافر از طریق قطار حومه‌ای را تفکیک کرده‌ایم.

وی افزود: در حالی که میزان جابجایی مسافر حومه‌ای در سال 93، 3.2 میلیون نفر بوده این رقم در سال 99 باید به 16 میلیون نفر در سال برسد.

پورسید آقایی همچنین با اشاره به نیاز راه‌آهن به ناوگان جدید گفت: در بخش لوکوموتیو باری به 583 لوکوموتیو، در بخش باری به 28 هزار واگن و در بخش مسافری به 1520 واگن جدید نیاز داریم.

وی ادامه داد: این تعداد ناوگان جدیدی باید با مشارکت 56 درصدی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی توسط سرمایه‌گذاران تا سال 99 انجام شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به ساخت خطوط جدید گفت: تا پایان سال 99 باید 3 هزار کیلومتر از خطوط راه‌آهن دو خطه شوند که 1200 کیلومتر آن در حال ساخت است.

وی افزود: همچنین در بخش تراک‌بندی خطوط باید تا پایان سال 99، 4613 کیلومتر ریل تراک‌بندی شود که هزار کیلومتر آن در مسیر مشهد در حال انجام است و 600 کیلومتر آن هم در مسیر بافق تا بندرعباس شروع شده است.

پورسید آقایی گفت: در این بخش هم به سرمایه‌گذاری 35 هزار میلیارد تومانی نیاز داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به درآمدهای ناشی از گسترش خطوط ریلی اظهار کرد: با گسترش خطوط ریلی سالانه 2.7 میلیارد لیتر سوخت صرفه‌جویی می‌شود و همچنین رقمی معادل 6 هزار و چهارصد میلیارد تومان ناشی از کاهش آلودگی‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به ارائه بسته‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گفت: کاهش تعرفه‌های حق دسترسی، تصویب قانون تضمین سرمایه‌گذاری و استفاده از منابع بند ق قانون بودجه از جمله مشوق‌های دولتی برای جذب سرمایه‌گذار در این حوزه است.

پورسید آقایی با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات راه‌آهن در سال جاری و سال آینده پس از رفع تحریم‌ها گفت: یکی از دستاوردهای پساتحریم آزاد شدن منابع دولتی و بانک مرکزی است که از این طریق امکان تحریک تقاضا از سوی دولت به وجود می‌آید. بنابراین با ارزآوری بیشتر می‌توان سریع‌تر LCها را باز کرد.

وی ادامه داد: از دیگر دستاوردهای لغو تحریم‌ها افزایش صادرات نفت است که به گفته وزیر نفت بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها یعنی یک ماه پس از آن در دی ماه سال جاری رقم صادرات نفت 500 هزار بشکه افزایش می‌یابد. همچنین طی 8 الی 10 ماه میزان صادرات تا یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

وی افزود: درآمد ناشی از افزایش صادرات نفت چیزی حدود 8 تا 18 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که این درآمدها باعث افزایش بودجه عمومی کشور خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش فاینانس و امکان تامین مالی خارجی برای پروژه‌ها گفت: پس از لغو تحریم‌ها مشکل فاینانس هم حل خواهد شد و امکان تامین مالی از طریق فاینانس و اعتبارات خارجی فراهم می‌شود.

پورسید‌آقایی گفت: در حال حاضر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه و آلمان برای ارائه فاینانس اعلام آمادگی کردند و بسیاری از کشورها هم علاقه‌مند به ایجاد خط اعتباری مالی بین ایران و کشورهای خود هستند چرا که ایران کشور معتبری است و علاقه سرمایه‌گذاران خارجی هم به تامین خط اعتباری برای پروژه‌های زیرساختی است.

وی با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی پس از رفع تحریم‌ها گفت: بسیاری از کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی و تامین ناوگان ریلی از طریق لیزینگ و تشکیل شرکت‌های مشترک ایرانی و خارجی اظهار علاقه‌مندی کردند.

پورسید آقایی ادامه داد: همچنین از دیگر دستاوردهای راه‌آهن پس از لغو تحریم‌ها انتقال تکنولوژی روز به این صنعت است.

وی همچنین توسعه ترانزیت را از دیگر دستاوردهای پس از لغو تحریم‌ها دانست و گفت: ایران این مزیت را دارد که همه بارها از مسیرهای شمال به جنوب از راه‌های ترانزیتی کشورمان می‌گذرد. البته بسیار از شرکت ها سعی کرده‌اند رقیب دیگری برای کریدورهای ترانزیتی ایران ایجاد کنند و بندر گوادر را تقویت کنند.

وی افزود: اما به دلیل ناآرامی های پاکستان و سایر کشورهای همسایه هنوز هم مزیت ترانزیتی ایران به دلیل ایمنی و امنیت بالای آن نسبت به کشورهای همسایه پابرجاست.

وی ادامه داد: بناراین هنوز هم کشورهای چین و هند به دنبال سرمایه‌گذاری در بندر چابهار و مسیرهای ترانزیتی ایران هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدورهای ترانزیتی ایران منحصر به فرد است گفت: چندین کریدور و مسیرهای ترانزیتی ریلی در ایران فعال است و به تازگی اینچه‌برون را هم فعال کرده‌ایم که البته به دست آوردن اعتماد بازرگانان برای انتقال بار از این مسیر به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

پورسیدآقایی با اشاره به راه‌اندازی مسیر ریلی ترانزیتی آستارا- آستارا گفت: طبق توافق‌های انجام شده تا دی ماه سال آینده مسیر ریلی آستارا- آستارا ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: این مسیر ریلی مسیر بسیار مهمی است و همچنین شرکت‌های خارجی زیادی برای ساخت مسیر رشت – آستارا اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با اشاره به افزایش و توسعه ترانزیت در دو سال اخیر در کشورمان گفت: در حالی که سهم ترانزیت ریلی در سال 92، 500 هزار تن بوده این رقم در سال 93 به 800 هزار تن بار رسید و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری این رقم به 2 میلیون تن بار برسد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ریل محور توسعه اقتصادی قرار می‌گیرد گفت: میزان مصرف سوخت در ریل یک‌هفتم میزان مصرف سوخت در جاده است. همچنین ایمنی جابجایی مسافر از طریق ریل بسیار بیشتر از جابجایی‌های جاده‌ای است بنابراین ریل پتانسیل قرار گیری در محور توسعه اقتصاد را دارد

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز