خبرگزاری کار ایران

با هدف ارتقای استانداردهای اجرای پروژه

نظام فنی و اجرایی صنعت نفت بازنگری می‌شود

معاون وزیر نفت از برنامه ریزی برای بازنگری در نظام فنی و اجرایی صنعت نفت خبر داد و گفت: به این منظور، شورای بازنگری تشکیل و جلسات اولیه این شورا برگزار شده است.

به گزارش ایلنا، محمدرضا مقدم معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت، با بیان این مطلب افزود: ضعفهای زیادی در نظام فنی و اجرایی صنعت نفت مشاهده می شود که مدنظر قرار ندادن بخش بالادستی این صنعت و قابل اندازه گیری و استاندارد نبودن شرح خدمات، از جمله آنهاست.

وی با بیان اینکه شرح خدمات در نظام فنی و اجرایی فعلی، بسیار کلی دیده شده و درنظر نگرفتن جزییات، دقت برخی از مسائل را به طور نمونه در بخش برآورد قیمتها کاهش داده است، ادامه داد: طبیعی است وقتی برآورد قیمتها به درستی انجام نشود، روند تعیین صلاحیت پیمانکار نیز خدشه دار شده  و در نهایت ساختار قرارداد دچار مشکل می شود.

مقدم از تشکیل شورایی برای بازنگری نظام فنی و اجرایی صنعت نفت خبر داد و گفت: اولین جلسات این شورا تشکیل شده و بازنگری این نظام با جدیت در معاونت امور مهندسی پیگیری می شود.

بانک اطلاعات مجریان پروژه ها ایجاد شود

این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی پروژه ها و ارتقای صلاحیت مجریان پروژه در بدنه صنعت نفت، تصریح کرد: در این زمینه لازم است بانک اطلاعاتی از مجریان پروژه ایجاد و مشکلات مجریان با پیمانکاران بررسی و رفع شود.

مقدم بر اهمیت بخش نگهداری و تعمیرات نیز تاکید کرد و گفت: باید با بهره مندی درست از تکنیکهای نگهداری و تعمیرات، اقدامات لازم را برای حفظ و ارتقای داراییهای فیزیکی صنعت نفت انجام داد.

وی در این خصوص از احیای شورای نگهداری و تعمیرات خبر داد و افزود: از چهار شرکت اصلی خواسته ایم نمایندگان خود را برای حضور در این شورا معرفی کنند.

مقدم بر برنامه ریزی اصولی برای ساماندهی مباحث خوردگی و بازرسی فنی در صنعت نفت تاکید کرد و گفت: بند ١٧ سیاستهای ابلاغی برنامه ششم توسعه مبنی بر دانش بنیان کردن صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز با تأسیس و تقویت شرکتهای دانش‌بنیان برای طراحی، مهندسی، ساخت، نصب تجهیزات و انتقال فناوری به منظور افزایش خودکفایی، شاه بیت برنامه های صنعت نفت خواهد بود و تحقق این سیاستگذاری جز در سایه اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود.

کد خبر : ۳۱۶۶۰۵