خبرگزاری کار ایران

ایمیدرو مصمم به همکاری معدنی با افغانستان است

زمینه فعالیت مشترک ایران و افغانستان می تواند آموزش نیروهای متخصص، اکتشاف و تاسیس واحدهای فرآوری در زمینه های مس، کروم، سیمان و فولاد باشد.

 به گزارش ایلنا، مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو در اجلاس سرمایه گذاری و تجارت بخش معادن و نفت حوزه ایران و افغانستان که شب گذشته در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد گفت: ایران و افغانستان زمینه های مشترک زیادی دارند چراکه از نظر فرهنگ و زبان اشتراکات زیادی داریم و باید این ارتباط پیش آمده را به فال نیک گرفت.

وی افزود: دولت و ملت ایران علاقمند است روابط تجاری و اقتصادی خود را با دولت و ملت افغانستان نزدیک کند و همکاری های ما قطعا می تواند سبب هم افزایی و ارتقا جایگاه بین المللی دو کشور شود.

کرباسیان اظهار داشت: در منطقه خاورمیانه، ارتباط نزدیک ایران و همسایه های آن چه در زمینه های اقتصادی و چه در مباحث سیاسی می تواند سبب قدرتمند شدن این کشورها حتی نسبت به کشورهای حوزه آسیای جنوب شرقی یا ASEAN شود.

وی به جلساتی که وزیر معدن و پترولیوم افغانستان در روزهای گذشته با مقامات ایرانی داشت اشاره کرد و گفت: وزیر معدن و پترولیم افغانستان در زمینه با همکاری های مشترک دو کشور ملاقات های خوبی با ایمیدرو و نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت داشت البته نباید فراموش کرد ایران و افغانستان می توانند در حوزه های غیر از معدن نظیر تجارت، بازارهای کالایی و کشاورزی نیز با یکدیگر همکاری داشته باشند.

کرباسیان افزود: افغانستان بجای اعزام نیروهای خود برای کارآموزی و آموزش کشورهایی همچون آلمان، به جهت فرهنگ ها و زبان یکسان با یکدیگر می تواند در این حوزه با ایران همکاری کنند.

وی با تاکید بر وجود ذخایر و پتانسیل های گسترده در افغانستان خاطرنشان کرد: این ظرفیت ها باید بالفعل شود و در این صورت می توان بر توسعه صنعتی این کشور امیدوار بود.

وی اظهار داشت: باور در ایران و افغانستان، حرکت به سمت فرآوری بجای خام فروشی است البته در این راستا باید شاهد حضور بخش خصوصی در حوزه های اقتصادی بود.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه بخش دولتی ایران در کنار بخش خصوصی راقب به سرمایه گذاری حضور دارد گفت: در مورد این موضوع آمادگی خود را اعلام می داریم برای مثال حاضریم در یکی از زمینه های همکاری مشترک ایران و افغانستان یعنی سرمایه گذاری مشترک در حوزه زنجیره ارزش فولاد حضور پیدا کنیم.

وی ادامه داد: می توان شاهد عملیات اکتشاف، استخراج، رسیدن به بهره برداری و در نهایت حرکت به سمت احداث کارخانه های فرآوری کنسانتره و گندله در افغانستان بود و با توجه به احداث راه آهن هرات و اتصال به آب های آزاد، شاهد خروج از بن بست این کشور بود. البته مرحله آهن اسفنجی به سبب وجود ذخایر غنی گاز در ایران و نیز تجارب در زمینه تولید فولاد در ایران بهتر است در کشور ما صورت گیرد. بعد از شمش نیز می توان مجددا صنایع پایین دستی به افغانستان بازگردد چراکه در این کشور نیاز ساخت و ساز وسیعی دیده می شود.

کرباسیان تصریح کرد: در زمینه های دیگری نظیر مس، کروم، سرب و روی، سیمان هم ایران آمادگی همکاری وسیعی با کشور افغانستان را دارد. همچنین می توانیم کارخانه فولادی به ظرفیت یک میلیون تن در افغانستان تاسیس شود.

وی به کارهای وسیع اکتشافی در ایران بویژه در مرزهای خراسان به سمت چابهار اشاره کرد و گفت: این اقدامات امنیت را در مرزها برقرار می کند و پیشنهاد ما اجرای این اقدامات در مرزهای افغانستان نیز است.

رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه با بیان اینکه در منطقه سنگان 12 هزار کیلومتر از این منطقه ژئوفیزیک هوایی شده است گفت: عملیات ژئوفیزیک از سال 93 آغاز شد و در این مناطق اکتشاف مقدماتی آغاز شده و تا پایان سال جاری زون های دارای پتانسیل اعلام و از طریق فراخوان جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی می شود.

وی در خاتمه به دو موضوع فرآوری و آموزش به منظور افزایش ظرفیت های فنی نیروهای متخصص افغانستانی در کنار بهبود اشتغال با گسترش همکاری های مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت: امنیت افغانستان در حقیقت امنیت ایران است.

گفتنی است، نشست مذکور شب گذشته (27 مهر) با حضور داوود شاه صبا وزیر معدن و پترولیوم افغانستان، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو، کیوان جعفری طهرانی دبیر علمی کنفرانس و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، علیخانی مدیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان، سید علی مدیر کل صندوق ضمانت صادرات ایران و ابوالقاسم شفیعی رییس انجمن سنگ ایران و جمعی از فعالان، دانش آموختگان و مدیران شرکت های معدنی و وابسته معدنی در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد.

موسسه بین المللی پردیس شریف به عنوان برگزارکننده این کنفرانس بوده و معدن24 حامی رسانه ای این مراسم بوده است.

در بخشی از این مراسم، از شرکت های فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی با ارائه لوح تقدیر، تشکر به عمل آمد.

کد خبر : ۳۱۵۰۳۳