خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا:

تجار آمریکایی بهمن ماه به ایران می‌آیند

به طور متوسط یک چهارم فرش ایران در گذشته به آمریکا صادر می‌شد که این میزان حدود 80 تا 100 میلیون دلار بود البته بازار آمریکا بین 500 تا 550 میلیون دلار در سال واردات فرش دارد.

محمدرضا عابد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت بازار فرش ایران پس از تحریم‌ها اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی پیش‌بینی می‌شود پس از برداشتن تحریم‌ها میزان صادرات این کالا به خصوص به کشورهای اروپایی و آمریکایی افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به آمار تولید 6 ماهه ابتدایی سال 94 گفت: در این مدت به لحاظ ارزشی 114 میلیون دلار و به لحاظ وزنی 2 تن صادرات فرش صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که میزان صادرات ‌فرش 81 میلیون دلار و به لحاظ وزنی یک تن و 100 کیلوگرم بوده است ، رشد 25 درصدی صادرات فرش را شاهد بودیم.

مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران در خصوص میزان تولید فرش در سال گذشته نیز گفت: در سال 93 حدود دو میلیون و 700 هزار متر فرش تولید شده و برآورد می‌شود امسال نیز تا سه میلیون متر مربع فرش تولید شود که حدود 60 تا 70 درصد آن صادر و 30 تا 40 درصد آن در داخل کشور مصرف شود.

پاکستان محل گذر فرش ایران به آمریکاست

وی در پاسخ به این پرسش که بیشترین صادرات فرش به کدام کشورها بوده است ؟ ادامه داد: بیشترین صادرات ما در این مدت به کشورهای ‌آلمان، لبنان،‌امارات و پاکستان بوده و بیشترین فرشی که به پاکستان صادر شده به بازار امریکا رفته است.

وی گفت: البته پاکستان خود تولیدکننده فرش است اما شرکت‌هایی در این کشور هستند که اقدام به صادرات فرش ایران به امریکا می‌کنند.

تجار فرش ایرانی مقیم آمریکا بهمن ماه به ایران می آیند

عابد همچنین در پاسخ به این پرسش که وضعیت صادرات فرش به امریکا را پس از تحریم‌ها چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت:با شروع تحریم‌ها میزان صادرات فرش ایران به امریکا برای مدتی کاسته شد و پس از آن کاملا متوقف شد اما به نظر می‌رسد پس از برداشتن تحریم‌ها بازار صادرات فرش به امریکا مجددا رونق پیدا کند که در این راستا پس از برجام عده‌ای از تجار ایرانی مقیم امریکا بهمن ماه برای مذاکرات به ایران خواهند آمد و برای سرعت بخشیدن به این موضوع اقدام خواهیم کرد.

وی با اشاره به میزان صادرات فرش ایران به امریکا پیش از تحریم‌ها خاطرنشان کرد: به طور متوسط یک چهارم فرش ایران در گذشته به امریکا صادر می‌شد که این میزان حدود 80 تا 100 میلیون دلار بود البته بازار آمریکا بین 500 تا 550 میلیون دلار در سال واردات فرش دارد.

عابد در پاسخ به این پرسش که جای خالی ایران را در آمریکا این مدت چه کشورهایی پر کردند ؟ گفت: در این مدت کشورهای هند و پاکستان توانستند جایگاه خوبی در امریکا پیدا کنند و جای خالی ایران را پر کردند اما در حال حاضر ضرورت دارد نمایندگی‌ها و بخش خصوصی برای فعال کردن مجدد این بازار تمام تلاش خود را بکنند.

الزام رعایت قانون کپی رایت در ایران

وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری برای لو نرفتن نقشه‌های فرش ایران در کشورهای دیگر وجود دارد یا خیر ؟ ادامه داد: تا زمانی که قانون کپی رایت در ایران رعایت نشود کپی برداری طرح‌ها ادامه خواهد داشت و رقبای ما طرح‌های ما را کپی خواهند کرد.

عابد همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا واردات فرش دستباف در کشور وجود دارد یا خیر؟ گفت: این واردات به صورت رسمی نیست اما در غالب قاچاق فرش‌های ماشینی از چین ، هند ، ترکیه و بلزیک صورت می گیرد که میزان آن هم ناچیز است.

ترکیه رشد خوبی در شناسایی سلایق جهانی در حوزه فرش پیدا کرده است

وی در مورد فرش‌های ترکیه‌ای گفت: این کشور طی سال‌های اخیر توانسته رشد خوبی در بخش طرح ، رنگ و سلایق بازار جهانی داشته باشد.

عابد همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دلال‌ بازی‌ها و واسطه‌گری‌ها همچنان در بازار فرش وجود دارد یا خیر؟ گفت: فرش نیز مانند سایر کالاها نظیر خودرو و مسکن درگیر این موضوع است هر چند اخیرا تولیدکنندگان خودشان اجناس خود را در بازار عرضه می‌کنند و نقش واسطه‌ها کمرنگ‌تر از قبل شده اما این موضوع ادامه دارد هر چند سودی که از فروش فرش به دست می‌آید و گاهی چند تا 6 دست می‌چرخد حدود 5 تا 6 درصد است.

فرهنگ استفاده از فرش دستباف عوض شده است !

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکل فرش دستباف ایرانی گفت: فرهنگ استفاده از فرش ایرانی در کشور باید گسترش پیدا کند اما آنچه امروز شاهدیم این است که نسل کنونی به دلیل تنوع در کفپوش‌های جدید چندان فرش دستباف  را نمی‌پسندند و چندان تمایلی به استفاده از فرش دستبباف در منازل خود ندارند در گذشته کل فضای منازل را با فرش می پوشاندند اما در حال حاضر تنها یک تکه فرش وسط اتاق ها می اندازند.

عابد گفت:‌ به نظر می رسد در حال حاضر فرش‌های دستباف ایرانی مصرف کننده خاص خود را دارد و ما خواستار حمایت دولت و دست‌اندرکاران برای فرهنگ‌سازی بیشتر استفاده از فرش دستباف هستیم.

عابد عمده‌ترین استان‌های تولیدکننده فرش را خراسان رضوی، خراسان جنوبی،‌اصفهان، آذربایجان غربی و شرقی و همدان و قم اعلام کرد و گفت: فرهنگ آپارتمان‌نشینی باعث شده تا کمتر از فرش‌های دستباف استفاده شود.

نخ های فرش ماشینی از محصولات پتروشیمی و اکرلیک تهیه می شوند

وی گفت: فرش‌های ماشینی عمدتا از نخ‌های مصنوعی و از محصولات پتروشیمی تهیه می‌شوند و استقامت و کیفیت فرش‌های دستباف که از الیاف طبیعی حیوانات هستند را ندارند و به سلامت افراد و تنفس آنها لطمه می زند.

عابد تصریح کرد: تنوع در رنگ ، طرح ها ، رج شمار و تراکم بافت و نوع بافت آن و نوع مواد اولیه میزان کیفیت فرش را تعیین می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که بهترین فرش ها برای کدام استانهای کشور است ؟ گفت: فرش های قم و تبریز ، کاشان و اردکان از بهترین فرش های ایرانی محسوب می شوند.

عابد همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت فرش داخل با فرش صادراتی یکسان است ؟ افزود: مسلما قیمت فرش های صادراتی بالاتر است و با توجه به هزینه ها ، سود صادرکنندگان بالاتر است و بین 20 تا 50 درصد بالاتر از قیمتهای داخلی است.

تقلب در بافت تابلو فرش با کامپیوتر!

عابد در بخش دیگری از سخنانش به تولید تابلو فرش در کشور گفت: بهترین نوع تابلو فرش‌ها مربوط به سرورود تبریز است که تابلوهای اصیل و بسیار متنوع تولید می‌کند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از تولیدکنندگان با استفاده از سیسستم‌های رباتی و بافت کامپیوتری اقدام به تولید تابلوفرش‌های ماشینی می‌کنند که عمدتا در بخش خراسان رضوی این موضوع مشاهده شده و برخی دیگر تنها برای بهره‌مندی از بیمه 20 درصدی دولت اقدام به تولید تابلو فرش در منازل خود می‌کنند!

وی عمده‌ترین بازار صادرات تابلوفرش ایران را چین و کشورهای عربی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در کشورهای اروپایی سلایق مردم برای تابلو فرش‌ها شناسایی نشده و نتوانستیم بازار خوبی در این کشورها داشته باشیم.

وی با انتقاد از طرحی که برای جهیزیه مطرح شده بود افزود: در این طرح به جای استفاده از فرش ماشینی بهتر بود فرش دستباف گنجانده می‌شد.

عابد در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود قیمت بالای فرش دستباف چنین انتقادی می‌کنید ؟ گفت: همه فرش‌های دستباف گران نیستند فرش‌های دستبافی وجود دارد که هر متر مربع آن 200 تا 300 هزار تومان است و یا فرش‌های عشایری و ترکمن و یا گلیم فرش‌های سیرجانی دارای قیمت‌های بسیار مناسبی هستند که در بعضی از موارد از فرش‌های ماشینی نیز بسیار ارزان‌تر هستند و ما معتقدیم بهتر است از فرش‌های دستباف به جای فرش‌های ماشینی در سبد جهیزیه استفاده شود.

وی ادامه داد:20 درصد از متقاضایان ما می گویند برای ناراحتی ها ریوی و عضلانی و مشکلات درد پا پزشکان توصیه کرده اند فرش زیر پای خود را عوض کنید و از فرش دستبافی که از الیاف طبیعی بافته شده استفاده کنند .

عابد همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تعداد بافنده فرش فعال در کشور وجود دارد ؟ گفت: بین 800 هزار تا یک میلیون بافنده در کشور مشغول به بافت فرش هستند اما متاسفانه طی سال‌های اخیر با گسترش ماهواره در کشور زنان فعال در این عرصه بافت فرش را به فراموشی سپرده‌اند به خصوص در منطقه سیستان و بلوچستان و زابل این موضوع بیشتر مشاهده می‌‌شود این در حالی است که در گذشته تنها این منطقه دارای هزار دار قالی و دو هزار بافنده بود اما هم اکنون به سرعت تعداد آنها در حال کم شدن است !

گفت‌وگو : ندا جعفری

کد خبر : ۳۱۲۲۸۱