خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بورس در گفت‌وگو با ایلنا:

نفت سنگین ایران شاخص قیمت گذاری می شود/WTO و برنت به حاشیه می‌روند

دارابی گفت: اگر بورس نفت خام را راه اندازی کنیم نفت سنگین ایران توانایی شاخص شدن را دارد در حالی که اکنون نفت برنت، وست تگزاس اینتر مدیت و نفت امارات بعنوان شاخص مطرح هستند.

همایون دارابی کار‌شناس بورس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تاثیر مثبت عرضه نفت خام صادراتی در بورس انرژی گفت: بورس نفت از جمله کارهایی است که طی سالهای گذشته باید بصورت مدون به آن پرداخته می‌شد اما نادیده گرفته شده بود.

وی با بیان اینکه منابع انرژی نیازمند حضور مستمر در بازارهای جهانی هستند، افزود: نفت ایران طی سالهای گذشته بصورت مستقیم در هیچ بازاری حضور نداشته و توسط کارگزاران ایرانی بفروش نرفته و کارگزاران آمریکایی و انگلیسی این بازار را در دست داشته‌اند.

دارابی با بیان اینکه جریان تحریم نشان داد که فروش نفت ایران آسیب پذیر است، تصریح کرد: تحریم‌ها نشان داد که نفت ما براحتی می‌تواند توسط قدرت‌ها تحت فشار قرار گیرد لذا مهم‌ترین اقدامی که برای جلوگیری از تکرار این قضیه می‌توان انجام داد راه اندازی بورس نفت بوده، یعنی همان کاری که امارات انجام داده است.

وی اظهار داشت: بی‌برنامگی سالهای گذشته وزارت نفت منجر به این شده که امروز فروش نفت و فرآورده با مشکل مواجه باشد.

این کار‌شناس بورس خاطرنشان کرد: در جریان ابلاغ رهبری جهت واگذاری‌ها به بخش خصوصی و اجرای اصل ۴۴ واگذاری پالایشگاه‌ها پیش بینی شد اما هیچگاه نحوه خرید و فروش نفت خام شفاف نشد لذا پیشنهاد شد که عرضه نفت خام از طریق بورس انرژی شفاف شود و آسیب پذیری فروش نفت نیز با وجود دلالهای خارجی و همچنین تحریم‌ها کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: با راه اندازی بورس نفت صادراتی ترنور قابل ملاحظه‌ای را در نظام بانکی، بیمه‌ای و حمل و نقل داخلی بوجود خواهد آمد و پول به جای اینکه نصیب شرکت‌های خارجی شود توسط شرکت‌های ایرانی جابجا می‌شود و داخل کشور می‌ماند.

دارابی اظهار داشت: با توجه به اینکه برنامه‌های توسعه‌ای در صنعت نفت کشور، توان تولید ۵ تا ۶ میلیون بشکه را داریم.

وی با بیان اینکه با ایجاد بورس منطقه‌ای بین ایران و کشور عراق می‌توانیم سهم بزرگی از بازار نفت را از آن خود کنیم، گفت: در حال حاضر انگلستان با تولید نفت فقط ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت بازار را در اختیار دارد و کشورهای بزرگ نفتی مثل ایران و عراق چنین موقعیتی ندارند.

این کار‌شناس بورس خاطرنشان کرد: اگر بورس نفت خام را راه اندازی کنیم نفت سنگین ایران توانایی شاخص شدن را دارد در حالی که اکنون نفت برنت، وست تگزاس اینتر مدیت و نفت امارات بعنوان شاخص مطرح هستند.

وی یادآور شد: اگر نفت سنگین ایران تبدیل به شاخص شده و از ظرفیت بورس انرژی استفاده شود درآمدزایی خوبی نصیب کشور خواهد شد.

دارابی تصریح کرد: اگر نفت خام ایران وارد بورس شود بخش خصوصی نیز در فضایی شفاف‌تر نفت، گاز و فرآورده را معامله می‌کند و برای سرمایه گذاری نیز تشویق می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بدلیل نبود ساختار شفاف سرمایه گذاری بخش خصوصی با مشکل مواجه است و نمی‌تواند با قیمت عادلانه خرید و فروش نفت داشته باشد، گفت: با راه اندازی بورس نفت خام صادراتی دولت نیز می‌تواند دخل و خرج منظمی را به لحاظ ساختاری شاهد باشد.

به گزارش ایلنا، اوایل مهرماه سال گذشته بیژن زنگنه وزیر نفت از عرضه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی در آینده نزدیک با هدف صادرات و تسویه آن به صورت ریالی خبر داده بود.

در هفته های اخیر نیز تحولات مثبتی در تعاملات بین وزارت نفت و بورس انرژی اتفاق افتاده است، این تحولات نشان دهنده این است که بار دیگر عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی به صورت جدی در حال پیگیری است که از جمله آنها عرضه نفت کوره در رینگ بین الملل بورس انرژی است.

این گزارش حاکی است؛ در چهارم شهریورماه، ٣۵ هزار تن نفت کوره برای نخستین بار در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه و به فروش رفت. این محموله نفت کوره از سوی شرکت ملی نفت ایران به منظور صادرات و برای تحویل در اسکله بندر شهید رجایی بندرعباس عرضه شد و تسویه آن به صورت ریالی صورت گرفت.

کد خبر : ۳۰۶۹۳۹