خبرگزاری کار ایران

خوش چهره در گفت‌وگو با ایلنا:

قیمت نفت تا زمستان به 80 دلار می‌رسد

نماینده مردم تهران در مجلس هفتم گفت: بر خلاف اظهار نظرهای بدبینانه که قیمت نفت روندی کاهشی خواهد داشت؛ بر اساس نگاه خوش بینانه قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار می‌رسد و این به معنای دو برابر شدن درآمد دولت است.

محمد خوش چهره نماینده مردم تهران در مجلس هفتم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه چه اقداماتی ما را به جایگاه مطلوب در صنعت نفت رهنمون می‌سازد، گفت: وضع مطلوب بسته به این دارد که ما چه رویکردی در مورد نفت داشته باشیم و این در حالی است آنچه در شرایط کنونی برای ما اهمیت دارد خام فروشی نفت است.

وی با بیان اینکه بر اساس وضع موجود توسعه صنعت نفت به معنای خام فروشی نفت است، افزود: ما در حال حاضر در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره برداری فعالیت می‌کنیم و بعد نفت را بصورت خام می‌فروشیم واین بدان معناست که ساختار اقتصاد نفتی و متکی بر فروش نفت خام است.

خوش چهره تصریح کرد: بر اساس تاکیدات رهبری و بعضی اقتصاددانان علاقمند به منافع ملی اقتصاد باید از وضعیت وابستگی به نفت خارج شود و برعکس عده‌ای معتقدند که عقلایی‌تر آن است که ما به جای نگهداری و ذخیره باید نفت بیشتری را بفروشیم.

وی با اشاره به اینکه اراده نفروختن نفت بصورت خام تا عملیاتی شدن آن فاصله زیادی دارد، افزود: آنچه مسلم است ما پالایشگاه نفت و پتروشیمی داریم اما اراده ما شرط کافی برای توقف خام فروشی نیست زیرا حتی اگر بخواهیم که همه نفت و گاز را در خدمت پتروشیمی قرار دهیم که از خام فروشی جلوگیری کرده باشیم این امکان و ظرفیتی را نداریم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: ما علاقمندیم که فرآورده‌هایی مثل بنزین هواپیما یا محصولات پتروشمی بفروشیم اما فعلا تجهیزات و ظرفیت پالایشگاهی کافی نداریم بنابراین محکومیم که عمدتا خام فروشی کنیم هر چند که علاقمند به توقف خام فروشی باشیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت اصلی نفت در اقتصاد کشور ما ظرفیت مربوط به فروش خام است هر چند که دولتمردان علاقمند باشند که از وابستگی با نفت بکاهند.

خوش چهره گفت: در موقعیت کنونی راه حل این است که از صادرات نفت خام بکاهیم و آن میزانی که مصرف داریم استفاده کرده و ظرفیت پالایشگاه‌ها را نیز به حداکثر رسانده و گسترش دهیم البته این‌ها ایده و آرمانهایی نیست که یک شبه تحقق یابد زیرا نیاز به امکانات و نصب ظرفیت پالایشگاهی دارد که رسیدن به این اهداف در کوتاه مدت می‌سر نیست و ممکن است چندین سال طول بکشد.

وی در ادامه به قیمت نفت اشاره و اظهار داشت: اینکه دولت درآمد حاصل از فروش نفت را بدبینانه تنظیم کرده و قیمت فروش نفت را پایین در نظر گرفته که به نفع دولت است زیرا بطور قطع طی چند ماه آینده و با رسیدن به فصل زمستان شاهد بالا رفتن قیمت‌ها خواهیم بود و درآمدهای ارزی دولت افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم تهران در مجلس هفتم با اشاره به نگاه خوش بینانه و واقع بینانه به قیمت نفت گفت: بر خلاف اظهار نظرهای بدبینانه که قیمت نفت روندی کاهشی خواهد داشت؛ بر اساس نگاه خوش بینانه قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار می‌رسد و این به معنای دو برابر شدن درآمد دولت است که بتواند بر اساس آن پروژه‌های عمرانی جدیدی را تعریف و به واحدهای مولد صنعتی بودجه تزریق کند تا ضمن افزایش تولید در بخش صنعت بخشی نیز صرف افزایش سطح رفاه مردم شود.

کد خبر : ۳۰۶۲۹۴