خبرگزاری کار ایران

رویکرد فرابخشی نیاز صنعتICT

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره طرح‌های حمایتی وزارت ارتباطات و اطلاعات در زمینه حمایت از توسعه کسب‌وکار گفت: طرح‌هایی چون موسسه و یا صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یا خطرپذیر (Venture Capital)، فرشتگان کسب‌وکار (Business Angels)، شتاب‌دهنده (Accelerator)، ایجاد بنگاه‌هایی که هدف بازارسازی و بازارگشایی داشته اند و باعث کسب سهم در بازار فاوای کشور، منطقه و جهان و یا مشارکت حمایتی برای محصولات بومی ایران خواهند داشت و حمایت از پایان‌نامه‌های دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری مرتبط با زمینه فاوا به منظور انتقال فناوری و دانش، مطرح شده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت ارتباطات، خسرو سلجوقی بیان داشت: مشارکت در تأمین منابع مالی پنجاه‌ درصد هزینه انجام پژوهش کاربردی شرکت‌های خصوصی، خرید امتیاز و انتشار رایگان ابزار مورد نیاز توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای و همچنین خرید امتیاز و انتشار محتوای موثر و فاخر و موردنیاز عمومی، خرید و توزیع رایگان ابزار توسعه نرم‌افزارهای بومی و متن‌باز و حمایت از طریق وجوه اداره شده برای تولید انبوه ازجمله این طرحها است که در وزارت ارتباطات در دست بررسی است و در شرایط فعلی وام وجوه اداره شده در مرحله اجرا قرار دارد.

سلجوقی تجمیع و ساماندهی محتوای موجود در کشور و انتقال آن به فضای اینترنت را یک ضرورت ملی و بین‌المللی اعلام کرد و افزود: توسعه محتوا در طولانی‌مدت به شکل پایدار، آثار علمی، پژوهشی و اقتصادی قابل‌توجهی به همراه خواهد داشت.

وی به آیین‌نامه مشارکت و اعطای تسهیلات برای توسعه محتوا در محیط تبادل اطلاعات الکترونیکی و فعالیت‌های رسانه‌ای دیجیتالی اشاره کرد و گفت: در این آیین‌نامه به مفاهیمی چون محتوا، محتوای فرهنگی، تکثیر حامل دیجیتالی، نشر دیجیتالی، ناشر دیجیتال بسته نرم‌افزاری، بسته نرم‌افزاری رسانه‌ای، بسته نرم‌افزاری رسانه پرداز، رسانه برخط، رسانه برخط اختصاصی، رسانه پیام ده، رسانه کاربر محور، مرکز بازی و سرگرمی دیجیتال و... توجه شده است.

سلجوقی به اهداف کلی این آیین‌نامه اشاره کرد و گفت: تشویق، توسعه و تسهیل در عرضه محتوای الکترونیکی فاخر و مفید به زبان فارسی به مخاطبان فارسی‏زبان در وب همزمان با ارتقای نرم‌افزارها و خدمت‏‌های حوزه خط و زبان فارسی و کمک به شناسایی فعالان حوزه تولید محتوا در سطح کشور و بهره‌گیری از توان منابع انسانی داخلی در حوزه فاوا، برای توسعه اقتصادی کشور با نوآوری و فناوری از جمله این اهداف است.

  وی بر توجه به حفظ مالکیت حقوق معنوی محتواهای دیجیتالی در کشور، تأکید کرد و افزود: تجمیع و ساماندهی محتوای موجود در کشور و انتقال آن به فضای اینترنت پیش‌زمینه‌ای برای گذر از وضعیت موجود و تحقق اهداف ملی است.

 سلجوقی با بیان اینکه فاوا بر اقتصاد، صنعت، امور اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار است، افزود: رویکرد فرابخشی نیازمند تغییر تفکر و نوع نگاه همه کارکنان وزارت ارتباطات و سازمان‌های وابسته است تا آن‌ها نوع تفکر و عملکرد خود را متناسب با این نگرش تغییر دهند.

وی تصمیم سازی و تصمیم‌گیری به منظور پیشرفت را منوط به توجه به حوزه ICT دانست و گفت: خوشبختانه در سیاستهای برنامه ششم توسعه که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، ICT رویکردی فرابخشی در نظر گرفته‌شده است.

انتظار معجزه از رفع تحریم‌ها در صنعت ICT نداریم 

 سلجوقی در خصوص رفع تحریم‌ها و نقش آن در توسعه ICT کشور گفت: انتظار معجزه از رفع تحریم‌ها در صنعت ICT نداریم اما بدون شک در بازارهای داخلی و خارجی بی اثر نخواهد بود.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار کرد: باید مراقب الگوی پساتحریم باشیم و همچون الگوی پساجنگ اشتباه نکنیم.

وی ادامه داد: در پساجنگ دولت‌هایی چون ژاپن و آلمان ساختار دولت‌های خود را کوچک کردند تا کارکنان دولت به بازار وارد شوند و با پایین آمدن هزینه‌ها و آزاد شدن سرمایه، مانع کمتری برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد شود اما بزرگ بودن دولت ایران در الگوی پساجنگ، بر سر راه حرکت بخش خصوصی مانع ایجاد کرد و با بوروکراسی سنگین، بخش خصوصی نحیف و تضعیف شد.

 سلجوقی اظهار کرد: در پساتحریم لازم است بدون برنامه به سمت واردات صنعت ICT نرویم تا تولید داخل را از دست ندهیم بنابراین لازم است با ابزارهای اجرایی و قانونی واردات در صنعت ICT مدیریت شود.

سلجوقی در خصوص تأثیرات فرهنگی فناوری‌های نوین ارتباطی تصریح کرد: هر فناوری که آگاهی از نحوه استفاده آن وجود نداشته باشد، می‌تواند مخرب قلمداد شود چه پهنای باند باشد یا گوشی هوشمند. بنابراین آنچه حائز اهمیت است فرهنگ و دانش به‌کارگیری فنّاوری‌های نوین است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با دیگر دستگاه‌های دولتی گفت: سازمان فناوری اطلاعات با وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه امضاء کرده است و در حال حاضر، در زمینه توسعه فرهنگی در حوزه ICT به‌عنوان نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با این دستگاه‌ها در حال تعامل هستیم.

کد خبر : ۳۰۲۶۴۱