خبرگزاری کار ایران

عباس آخوندی مطرح کرد:

توسعه همکاری‌های اقتصادی بزرگترین تضمین برای امنیت منطقه

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۲۹۷

وزیر راه و شهرسازی با بیان آنکه توسعه همکاری های اقتصادی بزرگترین تضمین برای تامین امنیت منطقه و توسعه مناسبات میان ملت ها است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به مسئولیت های منطقه ای خود واقف بوده و علاقمند به تعامل سازنده با جهان است.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی دوشنبه شب در پایان چهاردهمین اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان، افزود: این اجلاس نخستین نشست مشترک بعد از توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 است و دولت جمهوری اسلامی ایران مبنای کار خود را براساس توسعه روابط منطقه ای و بین المللی قرار داده است.

وی تصریح کرد: ایران در پی ایجاد صلح و ثبات در منطقه است لذا همزمان با مذاکرات سیاسی و سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای عربی، دو کشور ایران و ترکمنستان نیز در حوزه های اقتصادی مذاکره کردند.

وی اظهار داشت: قطعا توسعه همکاری های اقتصادی بزرگترین تضمین برای امنیت منطقه و توسعه روابط میان ملت ها است و در این اجلاس دو روزه که به میزبانی وزارت راه و شهرسازی برای تحقق توافقات روسای جمهور دو کشور انجام شد، مذاکرات خوبی در حوزه های اقتصادی به عمل آمد.

آخوندی افزود: اجرای پروژه های بزرگراه سرخس - سرخس، آزادراه سرخس - تجن و همچنین آزادراه عشق آباد به ترکمن آباد، افزایش صادرات، تسهیل مبادلات مرزی، عبور 10 میلیون تن بار از قزاقستان از طریق خط آهن و افزایش تجارت بین دو کشور با نازل ترین قیمت و تسهیل این مبادلات از جمله موارد مورد مذاکره طرفین در این اجلاس بود.

وی با بیان آنکه در حال حاضر امکان دسترسی کشورهای منطقه به آب های گرم خلیج فارس و دریای عمان فراهم شده است، تاکید کرد: شاهراه های جنوب - شمال از کریدور شرق ایران در حال گسترش است و این امکان سبب اتصال خط ریلی سرخس به بندرعباس می شود که در قالب کریدور شمال به جنوب تعریف می شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: کریدور ریلی دیگری در شرق دریای خزر قرار دارد که از قزاقستان و ترکمنستان عبور می کند و اینچه برون را به خلیج فارس متصل می کند که باید از این مسیر نیز در جهت توسعه مناسبات منطقه ای بهره گیری شود.

آخوندی در پایان به آسمان امن ایران برای عبور ایرلاین های بین المللی اشاره کرد و گفت: قطعا امکان عبور ایمن تمام پروازهای هوایی از آسمان ایران فراهم است.

در پایان چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان که روزهای چهارم تا پنجم مرداد ماه جاری برگزارشد، سند همکاریهای دو کشور در بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و حمل و نقل توسط عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان به امضا رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز