خبرگزاری کار ایران

ساخت نیروگاه توسط متخصصان دو کشور مسلمان / تضمین امنیت ساخت نیروگاه سه هزار مگاواتی توسط دولت عراق

شامارا با اشاره به ذخایر نفتی و گازی عراق و نیاز روز افزون این کشور به انرژی برق خاطرنشان کرد: کشور ما در حال حاضر 30 هزار مگاوات برق نیاز دارد که بخش اعظم آن از طریق سرمایه‌گذاری تامین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی شامارا مدیرعامل گروه صنعتی شامارا در نشست خبری تشریح مراحل اجرای پروژه نیروگاهی که قرار است در کشور عراق احداث شود، با اشاره به اینکه همکاری ایران و عراق در این پروژه منعکس‌کننده ارتباط عمیق دو کشور و نقش مهمی در توسعه روابط خواهد داشت گفت: این پروژه نیروگاه می‌تواند بزرگترین پروژه در کشور عراق باشد و همچنین اولین پروژه نیروگاهی است که توسط دو کشور مسلمان انجام می‌شود. وی با بیان اینکه شرکت مپنا توان رقابت با شرکت‌های بزرگی مثل زیمنس و GE را دارد تصریح کرد: این پروژه می‌تواند رفرنس پروژه‌ای برای تکرار در سایر پروژه‌ها باشد و امیدواریم که همکاری ها ادامه پیدا کند.

شامارا با بیان اینکه اگرچه شرکت‌های دیگری نیز در زمینه نیروگاهی فعال بوده‌اند ما اصرار بر این داشتیم که این پروژه توسط یک کشور اسلامی اجرایی شود اظهار داشت: ایده اول ما این بود که بتوانیم چنین پروژه‌هایی را با همکاری ایران در دیگر کشورهای اسلامی نیز اجرا کنیم.

وی از راه‌اندازی اولین واحد گازی این پروژه ظرف 16 ماه آینده خبر داد و گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد دلار و اخذ ضمانتنامه رسمی دولت عراق اجرا خواهد شد.

مدیرعامل این شرکت عراقی همچنین گفت: شرکت مپنا اولین شرکت پیمانکار پروژه‌های نیروگاهی است که تجهیزات اصلی و خدمات فنی – مهندسی را ارائه کرده و در حوزه بهره‌برداری و نظارت نیز فعال است و جهت ارائه خدمات نیز تمام وقت در دسترس است که این مزیت مهمی برای کارفرماست.

وی گفت: برق تولیدی نیروگاهی که قرار است ساخته شود به مدت 18 سال توسط دولت عراق خریداری می‌شود.

وی در خصوص اینکه با توجه به شرایط ناامن کشور عراق امنیت پروژه چگونه حفظ خواهد شد، توضیح داد: مناطق شمالی و غربی عراق جزو مناطق ناامن است و پروژه یاد شده در جنوب کشور در نزدیکی بصره و 60 کیلومتری خوزستان اجرا خواهد شد و مشکلی به لحاظ امنیتی وجود ندارد و ضمن اینکه صددرصد نیز توسط دولت عراق به لحاظ امنیتی تضمین شده است.

شامارا در ادامه با اشاره به ذخایر نفتی و گازی عراق و نیاز روز افزون این کشور به انرژی برق خاطرنشان کرد: کشور ما در حال حاضر 30 هزار مگاوات برق نیاز دارد که بخش اعظم آن از طریق سرمایه‌گذاری تامین خواهد شد. ضمن اینکه باید گفت رشد سالانه مصرف برق در کشور عراق 10 درصد است لذا بازار جذابی برای همکاری‌های پیش‌رو جهت تامین برق خواهد بود و همچنین می‌توانیم برق تولیدی را به کشورهای سوریه، لبنان، الجزایر و مصر نیز منتقل کنیم و بازارهای خوبی به دست آوریم.

وی یادآور شد: شرکت شامارا 37 واحد نیروگاهی را نصب کرده و امیدواریم که اجرای این پروژه با شرکت مپنا ادامه پیدا کند.

 

کد خبر : ۲۹۳۰۶۲