خبرگزاری کار ایران

معاون صدراعظم آلمان:

علاقه آلمان‌ها برای پشت سر گذاشتن چینی‌ها در روابط بازرگانی با ایران

گابریل با اشاره به روابط دیرینه دو کشور از قرن 19 میلادی خاطرنشان کرد: روابط دو کشور فقط تجاری نیست بلکه در زمینه فرهنگ و نوآوری نیز ایران و آلمان علی‌رغم سال‌های دشوار تلاش کردند که روابط را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  زیگمار گابریل معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در نشستی که پس از دیدار و مذاکره با وزیر نفت کشورمان داشت، در جمع خبرنگاران  ضمن ابراز قدردانی از مهمان‌نوازی ایرانیان گفت: این سفر یک سفر بدیهی نیست و ما نزد دوستان قدیم خود ‌آمدیم.

وی با اشاره به سفر 13 سال پیش هیات آلمانی به ایران برای آخرین بار ادامه داد: امروز باب جدیدی در روابط دو کشور به خصوص در زمینه اقتصادی باز شده و در این خصوص از وزارت خارجه آلمان نیز که نقش مثبتی در معاهده ایران با گروه 1+5 داشت تشکر می‌کنیم.

گابریل  با اشاره به اینکه واقعیت این است که رفاه و امنیت تنها با مذاکره و نه با تقابل به رفاه خواهد انجامید خاطرنشان کرد: در حال حاضر برداشت آلمان و اروپا به هم نزدیک است و معتقدیم که با تفاهم و در بستر گفت‌وگو می‌توانیم به راه حل برسیم.

وی با اشاره به اینکه توافق ایران نشان می‌دهد که با کاهش برنامه هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران می‌توانیم گام‌های مثبتی جهت توسعه روابط اقتصادی دو کشور داشته باشیم گفت: باید تلاش کنیم که از بعد فرهنگی و انسانی روابط بین دو کشور که بسترهای طولانی نیز دارد عادی شود.

وی با اشاره به روابط دیرینه دو کشور از قرن 19 میلادی خاطرنشان کرد: روابط دو کشور فقط تجاری نیست بلکه در زمینه فرهنگ و نوآوری نیز ایران و آلمان علی‌رغم سال‌های دشوار تلاش کردند که روابط را حفظ کنند.

معاون صدراعظم آلمان ضمن تحسین ایرانیان به خاطر امیدواری و باور به رسیدن به روزگاران بهتر اظهار داشت: امیدواری ایران برای میل به روزهای بهتر ارزشمند است و باید آن را ارج نهاد. به گونه‌ای که گوته شاعر آلمانی نیز حافظ را می‌ستود.

وی با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور از اواخر قرن 19 گفت: شرکت‌ زیمنس از گذشته دور در زمینه صنعت برق ایران همکاری داشته و حضور کنونی این شرکت بازتاب فعالیت‌های گذشته دو کشور در صنعت برق و مدرن‌سازی ایران بوده است.

وی با اشاره به تلاش آلمان در جهت مدرن سازی ایران و ساخت وزارت اقتصاد و عدلیه در ایران اظهار داشت: اتاق آلمان در ایران دو هزار عضو دارد و این تعداد عضو نشان‌دهنده علاقه به احیا و بقای روابط بازرگانی دو کشور است.

وی با بیان اینکه 90 شرکت آلمانی در ایران نمایندگی دارند به حجم مبادلات 2.4 میلیارد یورویی دو کشور اشاره کرد و گفت: ما درصددیم که حجم بازرگانی دو کشور متناسب با مبادلات بازرگانی ایران و چین باشد و در این رابطه در زمینه فروش ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی و دارویی و همچنین مدرن سازی مراکز صنعتی ایران می‌توانیم نقش ایفا کنیم.

وی با اشاره به زمینه‌های فعالیت در ماشین‌سازی، خودروسازی، پتروشیمی، انرژی‌های نو، محیط زیست و پردازش زباله تصریح کرد: آلمان در تمامی زمینه‌های یاد شده غنی است و می‌تواند با ایران همکاری‌های اقتصادی ماندگاری داشته باشد.

گابریل با اشاره به اینکه ما تلاش می‌کنیم دانش خود را نیز به ایران منتقل کنیم خاطرنشان کرد: باید شرایط ایجاد مدرسه آلمانی‌ها در ایران فراهم شود و امیدواریم که این هدف نیز میسر شود.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم در اسرع وقت پنجمین جلسه مشترک دو کشور همگام با از سر گیری فعالیت اقتصادی دو کشور برگزار شود اظهار داشت: از وزیر علوم و همچنین دانشمندانی همچون پروفسور سمیعی نیز دعوت می‌کنیم که زمینه‌هایی برای مذاکرات فراهم کنند و خوشحال می‌شویم که روابط عمیق‌تر شود.

معاون صدراعظم آلمان با تاکید بر لزوم ایجاد امنیت در منطقه خاورمیانه مدعی شد: ما ضمن اینکه بر این باوریم فلسطینی‌ها حق داشتن کشور مستقل را دارند بر این باوریم که امنیت رژیم صهیونیستی نیز نباید فراموش شود.

وی همچنین گفت: باید شرایطی فراهم شود که امنیت منطقه فراهم شود و جنگ‌های کشورهایی مثل سوریه، عراق و یمن خاتمه پیدا کرده و خشونت کاهش یابد.

گابریل با تاکید بر اینکه باید در کنار گفتمان اقتصادی مسئله اهمیت حقوق زنان، حقوق بشر، اقلیت‌های بومی و مبارزه با سوءاستفاده‌ها نیز دیده شود، به شعری از سعدی اشاره کرد و گفت: باید سعی کنیم تمام آنچه را که ابتدا مشکل به نظر می‌رسد آسان کنیم.

کد خبر : ۲۹۱۵۰۵