خبرگزاری کار ایران

سیف در جمع خبرنگاران:

ایران 23 میلیارد دلار منابع بلوکه شده دارد

رییس کل بانک مرکزی گفت: منابع بلوکه شده ما حدود 23 میلیارد دلار است که حدود 6 میلیارد دلار از این منابع در هند بلوکه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تبریک توافق هسته‌ای عنوان کرد: این اتفاق بزرگ بخش‌های مختلف کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره تاثیر توافق هسته‌ای بر بازار ارز گفت: با توافق صورت گرفته و انتشار اخبار اولیه٬ نوعی تاثیر هیجانی را در بازار ارز شاهد بودیم که ممکن است این تاثیر چند روزی ادامه داشته باشد.

وی افزود: با اعلام توافق شاهد کاهش ناچیز نرخ ارز بودیم٬ اما این روند کاهشی بلندمدت نخواهد بود.‌ بانک مرکزی بعد از اجرای تفاهم 5 یا 6 ماه زمان لازم دارد تا شرایط یکسان‌سازی نرخ ارز را عملیاتی کند که البته مقدمات آن آماده شده است. ما می‌خواهیم نرخ ارز را به شکل شناور و مدیریت‌شده ساماندهی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه منابع بلوکه شده ما حدود 23 میلیارد دلار است٬ گفت: حدود 6 میلیارد دلار از این منابع نیز در هند بلوکه شده است٬ اما با توافق هسته‌ای این منابع آزاد خواهد شد. با این حال ما بدهی‌هایی هم در مقابل این منابع داریم که به دلیل بسته بودن مسیر لازم، این بدهی‌ها پرداخت نشده است

سیف گفت: ما معتقدیم ساماندهی مدیریت شده نرخ ارز از نوسان‌های هیجانی و زودگذر جلوگیری می‌کند. معتقدیم سرمایه‌گذار باید نسبت به سرمایه‌گذاری خود اطمینان داشته باشد هر چه ثبات سرمایه‌گذاری‌ اطمینان‌بخش تر باشد سرمایه‌گذاری بهتر خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سویفت نیز می‌تواند از هم اکنون عملیات خود را آغاز کند٬ گفت: خوشبختانه مقاومت ملت ایران در مذاکرات جواب داد و قدرت‌های بزرگ تسلیم اراده مردم ایران شدند. لغو تحریم‌ها در روزها یا ماه‌های آینده به ما این امکان را می‌دهد که در حوز‌ه‌های مختلف اصلاحات اقتصادی  انجام دهیم.

 

کد خبر : ۲۹۰۸۶۵