خبرگزاری کار ایران

مدیر بخش مهندسی زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

11 میلیون ساختمان ایران در برابر زلزله مقاوم نیستند

مدیر بخش مهندسی زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه یک میلیون و 150 هزار نفر از مردم تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند گفت: بیش از نیمی از ساختمانی های کشور در برابر زلزله مقاوم نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیت‌اللهی در نشست خبری صبح امروز با بیان اینکه در ده سال گذشته 46 هزار و 969 زلزله در کشورمان رخ داده است گفت: در 10 سال اخیر 45 زلزله بالای 5.5 ریشتر ایران را تکان داده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که وضعیت ساخت و ساز در شرایط مطلوبی قرار ندارد و همچنان بر روی گسل‌ها ساخت و ساز می‌شود.

وی با اشاره به عدم دوام خانه‌های تهران در برابر زلزله گفت: از یک میلیون پلاک رسمی در تهران 200 هزار واحد در بافت فرسوده قرار دارند و همچنین از 7 میلیون و 700 هزار جمعیت کلانشهر تهران یک میلیون و 150 هزار نفر آن در مناطق بافت فرسوده زندگی می‌کنند که زندگی این افراد در خطر است.

مدیر بخش مهندسی زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به حجم ساخت و سازهای تجربی و بنایی در کشور ما گفت: از نزدیک به 20 میلیون ساختمان موجود در کشورمان 11 میلیون ساختمان به صورت بنایی ساخته شده است که مقاومت چندانی در برابر زلزله ندارند.

وی گفت: طبق استانداردهای جهانی بیش از 90 درصد تلفات جانی ما به دلیل زلزله بوده  که متاسفانه مدیران همواره درباره زلزله به صورت نوسانی عمل کرده‌اند.

کد خبر : ۲۸۶۷۸۳