خبرگزاری کار ایران

رونمایی از 10 سامانه و بانک مرکز تحقیقات/ جایگزینی قیرهای امولوسیونی به جای قیرهای محلول

رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی با اشاره به تشکیل شورای عالی تحقیقات و آموزش در نظارت راه و شهرسازی گفت: مجموعه دستورالعمل های مقاوم‌سازی سازه‌های شهری در برابر زلزله، بانک اطلاعاتی قیر و آسفالت، بانک اطلاعاتی اطلاعات و آمار راه ،‌مسکن و شهرسازی، بانک اطلاعات پژوهش های انجام شده راه اندازی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی در نشست خبری صبح امروز با بیان اینکه درباره موضوع تحقیقات نگاه راهبردی وجود دارد گفت: اخیرا در وزارت راه و شهرسازی شورای عالی تحقیقات و آموزش تشکیل شده است که ریاست این شورا بر  عهده وزیر راه و شهرسازی و قائم مقام آن رئیس مرکز تحقیقات، راه مسکن و شهرسازی است.

وی افزود: فعالیت‌های مرکز تحقیقات فقط پروژه‌های تحقیقاتی نیست و مسئولیت تدوین مقررات و ضوابط ساختمان هم در کنار سایر ماموریت های مرکز به این مجموعه داده شده است و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین مسئول تدوین مقررات و دستورالعمل‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و سازه‌های شهری در برابر زلزله است.

وی با اشاره به بودجه قابل توجهی که به این شورا اختصاص یافته است گفت:  مقررات ملی ساختمان که در این مرکز بررسی و وضع می‌شود یک سند ملی و لازم‌الاجرا برای ساخت و ساز است.

شکرچی‌زاده ادامه اد: تدوین مقررات ملی ساختمان از چند دهه گذشته جزو وظایف حاکمیتی بوده و در این دوره تدوین این مقررات را به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی داده شده است چرا که از سال 52 همزمان با تاسیس این مرکز تدوین مقررات بر عهده این مجموعه بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی تاکیدکرد: سیاست وزارتخانه این است که در مرحله تدوین از کسانی که قرار است مقررات را به اجرا برسانند نظرخواهی کند.

شکرچی‌زاده با اشاره به 10 سامانه راه‌‌اندازیه شده در این مرکز گفت: در حال حاضر 10 سامانه و سایت اینترنتی مرکز، سامانه بانک، اطلاعات و آمار راه ،‌مسکن  و شهرسازی، سامانه بانک اطلاعات کارخانه‌های قیر و آسفالت، سامانه بانک اطلاعات شبکه شتاب‌نگاری، سامانه صدور گواهینامه های فنی و نظری فنی، سامانه ثبت نام دوره های آموزش، سامانه آموزش مجازی، سامانه اطلاعات پژوهشی، سامانه کتابخانه و سامانه فروش اینترنتی نشریات مرکز در مرکز راه‌اندازی شده است.

وی با مهم‌ دانستن سامانه اطلاعات پژوهشی گفت: در حال حاضر دراین سامانه 1700 پروژه قابل دسترسی است که علاقه‌مندان می‌توانند از این پروژه‌ها برای تحقیقات خود استفاده کنند.

رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی با اشاره به مزیت راه‌اندازی این سامانه گفت: از مزایای راه‌اندازی سامانه اطلاعات پژوهشی این است که تمام پژوهش‌های این مرکز از 40 سال گذشته تا به امروز در سامانه بارگذاری شده و با دسترسی به این پژوهشگاه از  انجام پروژه‌های تکراری و موازی‌کاری و به دنبال آن اتلاف وقت و هزینه جلوگیری می‌شود.

جایگزینی 150 هزار تن قیر امولوسیونی با قیر محلول

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به یکی دیگر از کارکردهای این مرکز ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی فعالیت درحوزه های قیر و آسفالت است و همانطور که می‌دانید 85 درصد قیر مصرفی کشور توسط وزارت راه وشهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین تاکیدکرد: 30 درصد از هزینه ساخت راه‌ها مربوط به تامین قیر است بنابراین ورود تکنولوژی‌های جدید در ساخت قیر و آسفالت بسیار مهم است و یکی از فعالیت های این مرکز ورود این تکنولوژی‌ها به کشور و پژوهش درباره آن است.

شکرچی‌زاده با اشاره به فعالیت‌های این مرکز در حوزه قیر از سال 88 گفت:  در حال حاضر مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی موضوع جایگزین قیرهای امولوسیونی  به جای قیرهای محلولی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حال حاضر در همه جای  دنیا به دلیل صرفه اقتصادی و توجه به مسائل زیست محیطی  قیر امولوسیونی  جایگزین قیر محلول‌شده است. در حال حاضر در کشور ما چیزی حدود 500 هزار تن قیر محلولی مصرف می‌شودکه باید این حجم را به سمت قیرهای امولوسیونی ببریم.

وی ادامه داد: هدف ما این است که بتوانیم قیر امولوسیونی را جایگزین 150 هزار تن قیر محلول کنیم.

قیر سرد عمر آسفالت جاده‌ها را کاهش می‌دهد

رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی با اشاره به اهمیت دوجداره کردن تانکرهای حامل قیر گفت: یکی از موضوعاتی که باعث کاهش کیفیت قیر و اتلاف هزینه ها می‌شود استفاده از قیر سرد شده در جاده سازی است.

وی ادامه داد: از این رو باید تمام تانکرهای حمل قیر دوجداره شوند تا در پروژه‌های عمرانی در جاده سازی بتوان از قیر گرم استفاده کرد.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل کاهش عمر رویه آسفالت‌ها استفاده از قیر سرد است وسازندگان مجبورند قبل از استفاده از قیر دوباره نسبت به گرم کردن  قیرها اقدام کنند که این فرایند باعث کاهش کیفیت، افزایش زمان ساخت و همچنین افزایش هزینه‌های ساخت می‌شود به خصوص در مناطق سردسیر.

کد خبر : ۲۸۶۷۷۳