خبرگزاری کار ایران

خرید 3.7 میلیون تن گندم از کشاورزان 30 استان

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: سه میلیون و 700 هزار تن گندم به ارزش ریالی چهار هزار و 300 میلیارد تومان از کشاورزان 30 استان، از ابتدای فصل خرید تا سوم تیرماه جاری خریداری شده است.

به گزارش ایلنا، بر اساس پیش بینی شرکت بازرگانی دولتی ایران امسال یک میلیون تن گندم بیشتر از سال گذشته خریداری شود که با توجه به حدود 9.5 میلیون تن نیاز سالیانه کشور به این محصول برای تهیه آرد نانوایی ها، به دو میلیون تن واردات این ماده غذایی نیاز داریم.

برپایه این گزارش، سه میلیون و 700 هزار تن گندم تا سوم تیر ماه در 927 مرکز خرید در سراسر کشور خریداری شده و این مقدار افزایش حدود نیم میلیون تنی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

علاوه بر این گندم ها از افت پایین تر از سه درصد برخوردارند که نشان دهنده ی کیفیت بالای خرید در سال جاری است.

نخستین بار با برداشت گندم درکرمان، خرید تضمینی گندم کشور در این استان کلید خورد و اکنون به جز استان گیلان که هنوز وارد عملیات خرید گندم نشده و استان بوشهر که با خرید 25 هزار و 800 تن به کار خرید گندم پایان داده، خرید در سایر استانها ادامه دارد.

مجموع گندم های خریداری شده، 385 هزار تن از نوع گندم دروم است. گندم دروم گندمی است که مورد استفاده صنوف و صنعت است و به قیمت هر کیلوگرم 11 هزار و 880 ریال امسال از کشاورزان خریداری می شود.

قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی نیز 11 هزار و 550 ریال است که با احتساب هزینه های جانبی و جایزه پاکی هزینه خرید هر کیلوگرم گندم به بیش از این رقم می رسد.

استان خوزستان به عنوان قطب تولید گندم در کشور است در فصل خرید سال جاری نیز تاکنون 956 هزار تن از این محصول در این استان خریداری شده که با تداوم عرضه محصول کشاورزان به مقدار خرید 967 هزار تن سال گذشته خواهد رسید.

مراکز خرید استان گلستان در مدت زمان کوتاهی که خرید گندم را از کشاورزان شروع کرده اند با خرید 804 هزار تن در جایگاه دوم بیشترین خریداران گندم کشور قرار دارد و اکنون عرضه گندم به مراکز این استان مشاهده می شود.

شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان در پایان فصل خرید گذشته 602 هزار تن گندم خریداری و در جایگاه پنجم خرید پس از خوزستان، فارس، کردستان و کرمانشاه قرار گرفت.

طول دوره خرید گندم دراستان فارس برخلاف استان گلستان، به دلیل تنوع آب و هوایی این استان بیشتر است.

اکنون مقدار خرید در استان فارس به بیش از نیم میلیون تن رسیده و خرید در مناطق سردسیر این استان نیز آغاز شده است. مقدار گندم خریداری شده در استان فارس طی سال گذشته به رقم 861 هزار تن رسید.

بیشترین مقدار خرید گندم دروم در استان خوزستان با 155 هزارتن انجام شده و از این نظر استانهای فارس و کرمان در رتبه های بیشترین خریداران گندم دروم قرار دارند.

ارزش ریالی کل گندم های خریداری شده حدود چهار هزار و 300 میلیارد تومان است که با همکاری بانک عامل و مساعدت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در تخصیص اعتبارات خرید، حدود سه هزار و 300 میلیارد تومان به حساب کشاورزان در سراسر کشور واریز شده است.

براساس پیش بینی ها امسال یک میلیون تن گندم بیشتر از سال گذشته در کشور خریداری می شود، اما ادامه خرید به مساعدت مراجع ذیربط در تامین اعتبارات لازم است، به طوری که در تابستان ماهانه به یکهزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا خرید گندم به موقع انجام شود.

نیاز مصرفی سالانه کشور به گندم برای تهیه و تأمین آرد مصرفی نانوایی ها حدود 9.5 میلیون تن است که چنانچه پیش بینی خرید تضمینی محقق شود، حدود دو میلیون تن واردات گندم نیاز است.

رویکرد شرکت بازرگانی دولتی ایران در خرید تضمینی گندم امسال برپایه خرید گندم های با کیفیت و ذخیره سازی در شرایط استاندارد بوده، به طوری که برای تشویق کشاورزان به تحویل گندم با کیفیت و پاک، جایزه پاکی تعیین و مراکز ذخیره سازی استاندارد برای نگهداری گندم ها آماده سازی شده است.

کد خبر : ۲۸۶۱۵۴