خبرگزاری کار ایران

مفتح در گفتگو با ایلنا:

سهم ایران در تجارت الکترونیک فرامرزی در حد صفر است

معاون سابق توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رتبه و پتانسیل ما در جهان در خصوص تجارت الکترونیک بسیار پایین است و رتبه ای بین 120 تا 125 از میان 160 کشور در جهان داراست!

محمد صادق مفتح در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در بحث تجارت الکترونیک دو موضوع تجارت داخل مرزها و تجارت فرامرزی و خارجی مطرح است که کشور ما در زمینه تجارت الکترونیک داخلی ضعیف و در خصوص تجارت فرامرزی هم سهم بسیار ناچیز و در حد صفر دارد.

وی افزود: رتبه و پتانسیل ما در جهان در خصوص تجارت الکترونیک بسیار پایین است و رتبه ای بین 120 تا 125 از میان 160 کشور در جهان داراست!

مفتح تصریح کرد: هر چند سهم ایران به لحاظ دانش فنی ( تحصیلات و بضاعت فنی) در سطح بالایی است و در این خصوص دارای رتبه 40 هستیم اما متاسفانه به لحاظ زیرساخت ارتباطات به شدت مشکل داریم.

وی ادامه داد: همچنین از نظر پشتیبانی قانونی ( با وجود تصویب قانون توسعه الکترونیک ) ظرفیت لازم برای توسعه تجارت الکترونیک وجود ندارد و همچنان خلاءهای قانونی وجود دارد.

قائم مقام سابق وزیر صنعت در امور اجرایی خاطر نشان کرد: تجارت سنتی هم کار را مشکل تر کرده و فعالین اقتصادی ما با اصل تجارت مدرن فاصله دارند.

معاون سابق توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: البته در زمینه توسعه بانکداری الکترونیک زیرساخت ها تکمیل شده هر چند این موضوع هم دیر شروع شد اما سرعت و توسعه خوبی داشت و استقبال خوبی هم از سوی مردم شد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در مورد تجارت الکترونیک نیز همان مسیر بانکداری الکترونیک را باید ادامه داد زیرا هم آسان تر است و هم مردم استقبال بیشتری خواهند کرد.

مفتح با اشاره به راه های تسهیل در تجارت الکترونیک گفت: ایجاد شبکه اطلاعات ملی می تواند بستر ارتباطات را راحت تر و سریعتر کند و در صورت پر شدن خلاءهای قانونی میتوان راحت تر و سریعتر به نتیجه مورد نظر رسید.

کد خبر : ۲۸۴۰۱۲