خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سایپایدک در نشست کارگروه محیط زیست گروه سایپا:

آموزش شهروندان، رفتار آنها را در قبال محیط زیست تغییر می‌دهد

سازمان حفاظت از محیط زیست با وجود کمبود بودجه، باید از داشته‌های خود برای پیشبرد برنامه‌هایش استفاده کند و از ظرفیت سایر سازمانها جهت اقدامات پیشگیرانه در زمینه حفظ محیط زیست بهره برداری کند.

مدیرعامل سایپایدک با تاکید بر اهمیت آموزش عمومی و تاثیر آن بر بهتر شدن رفتار با محیط زیست، گفت: آموزش عمومی شهروندان و فرهنگ‌سازی، رفتار جامعه را نسبت به محیط زیست تغییر می‌دهد.

به گزارش ایلنا، مصطفی وحیدزاده، در چهل و چهارمین نشست کارگروه محیط زیست گروه سایپا که به میزبانی سایپایدک برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: دستاوردهای گروه خودروسازی سایپا در زمینه محیط زیست قابل توجه است و با توجه به جایگاه ویژه محیط زیست، همه باید در زمینه بهبود عملکرد در این خصوص پیش قدم باشیم.

وی در ادامه با تاکید بر نقش گسترش حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا و و مصرف بنزین، گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست علاوه بر رسیدگی به امور جاری خود، باید در حوزه شهرسازی از جمله توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، ایجاد بزرگراهها و توسعه فضای سبز شهری نیز فعالیت گسترده‌ای داشته باشد. در شرایطی که زیرساخت‌های شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی فراهم نیست، صرفا مقصر دانستن خودروسازان در افزایش آلودگی هوا دردی را درمان نمی‌کند.

مدیرعامل سایپایدک افزود: سازمان خدمات پس از فروش سایپا در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود و انجام وظیفه در خصوص کاهش آلودگی هوا، اقدام به تعویض کاتالیست و کنیستر خودروهای تاکسی پراید در شهر تهران نمود و با وجود اینکه ما بارها اعلام آمادگی کردیم که اقدامات مشابهی در سایر استانها و شهرها انجام دهیم، هیچ شهری غیر از تهران اعلام آمادگی نکرد و البته حمایت‌های قانونی هم در این زمینه وجود نداشت.

وحیدزاده گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست با وجود کمبود بودجه، باید از داشته‌های خود برای پیشبرد برنامه‌هایش استفاده کند و از ظرفیت سایر سازمانها جهت اقدامات پیشگیرانه در زمینه حفظ محیط زیست بهره برداری کند.

وی با اعلام آمادگی شرکت سایپایدک برای همکاری‌های گسترده با سازمان حفاظت محیط زیست جهت آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی همگانی برای حفظ محیط زیست، تاکید کرد: یکی از اقدامات سایپایدک که در کاهش آلودگی هوا هم نقش موثری دارد، راه‌اندازی سامانه پیامکی تشخیص اصالت قطعه است؛ چراکه استفاده از قطعات اصلی در کاهش مصرف سوخت نقش اساسی دارد.

مدیرعامل سایپایدک اظهار کرد: اگر سایر سازمانها نیز به وظایف خود در زمینه حفاظت از محیط زیست به خوبی عمل کنند، در یک اقدام جمعی شاهد حفاظت از منابع انرژی خود خواهیم بود و ما به سهم خود آماده حمایت از طرح‌های سازمان در زمینه حفاظت از محیط زیست هستیم.

پیش از سخنان مدیرعامل سایپایدک، محمدحسین بازگیر رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در سخنانی ضمن تبریک هفته محیط زیست، از اقدامات گروه خودروسازی سایپا و  شرکت سایپایدک در زمینه حفظ محیط زیست قدردانی کرد و گفت: حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و هر اقدام خوبی که در این زمینه انجام شود ناشی از عزم ملی و هم افزایی مردم است.

وی ادامه داد: در مصرف انرژی و منابع ملی و زیستی باید احتیاط را رعایت کنیم چراکه هر فعالیت ما ممکن است به سرمایه مشترک انسانها آسیب وارد کند.

بازگیر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب را یادآور شد و گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه بیشترین هدررفت آب در بخش کشاورزی است در حالی که می‌توانیم با یک سوم مصر کنونی، محصولات کشاورزی را تولید کنیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران همچنین با اشاره به روند افزایش آلودگی هوا در درازمدت، یادآور شد: برای جلوگیری از آلودگی هوا همه ما مسوول هستیم و از صنایع خودروسازی نیز انتظار می‌رود این مقوله را هم در بخش تولید و هم در بخش خدمات مورد توجه بیشتر قرار دهد.

پیش از سخنان بازگیر، عبدی معاون منابع انسانی و پشتیبانی سایپایدک در گزارشی به تشریح اقدامات انجام شده در زمینه حفاظت از محیط زیست پرداخت و گفت: شرکت سایپایدک حفاظت از محیط زیست را یکی از مسوولیت‌های اجتماعی خود می‌داند و در این زمینه اقدامات مثبتی را انجام داده است که از آن جمله می‌توان به ساخت و تجهیز تصفیه‌خانه‌های فاضلاب دفتر مرکزی و تعمیرگاهها اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به ایجاد و نگهداری 10 هزار متر مربع فضای سبز در مجموعه مراکز سایپایدک، افزود: ایجاد شبکه آبیاری قطره‌ای، درختکاری بلوار داروپخش، تفکیک زباله از مبدأ با همکاری اداره بازیافت شهرداری از دیگر اقدامات ما در زمینه حفاظت از محیط زیست بوده است.

عبدی ادامه داد: در زمینه اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برای تامین روشنایی مراکز از لامپ‌های کم مصرف مجهز به سنسور استفاده شده است. همچنین در تعمیرگاهها و انبار، با استفاده از نور طبیعی میزان مصرف برق را کاهش دادیم. علاوه بر این، به منظور کاهش مصرف گاز، لوله‌های گاز عایق بندی شده‌اند و سیستم‌های حرارتی نیز به صورت دوره‌ای سرویس می‌شوند.

حیدری، مدیر کنترل خدمات نیز در گزارشی ضمن تشریح اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوا، اظهار داشت: شرکت سایپایدک در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود اقدام به تعویض کاتالیست و کنیستر تاکسی‌های پراید شهر تهران نموده است و آمادگی دارد که این اقدام را برای سایر استانها و شهرها انجام دهد. همچنین این آمادگی برای تعویض کاتالیست و کنیستر خودروهای تولیدی سایپا که در آژانس‌ها فعال هستند وجود دارد.

وی افزود: بر اساس آمار، حدود 30 هزار تاکسی پراید تولید قبل از سال 89 در سراسر کشور  وجود دارند که کاتالیست و کنیستر آنها باید تعویض شود.

کد خبر : ۲۸۲۰۶۸