خبرگزاری کار ایران

95 درصد از تولید بذر و گندم از سوی 200 شرکت خصوصی صورت گرفت

اکنون برداشت بذر گندم در استان های گرمسیر مانند سیستان و بلوچستان،بوشهر،هرمزگان،ایلام،و خوزستان روبه اتمام است.

با اجرای برنامه مصوب کشت بذر گندم در پاییز 93، پیش بینی می شود امسال نزدیک به 420 هزار تن بذر گندم در کشور تولید شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با توجه به اهمیت استراتژیک تولید بذر گندم سالم و گواهی شده، پاییز سال گذشته برنامه مصوب کشت بذر گندم در سطح 180 هزار هکتار طراحی شد که 90 هزار و 800 هکتار آن گندم آبی و89 هزار و 31 هکتار مربوط به گندم دیم بوده است.

بر این اساس بیش از 95 درصد تولید بذر و گندم توسط 200 شرکت خصوصی و پیمانکاران تولید بذر صورت گرفته و اکنون برداشت بذر گندم در استان های گرمسیر مانند سیستان و بلوچستان،بوشهر،هرمزگان،ایلام،و خوزستان روبه اتمام است.

معاون کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در رابطه با این مطلب می گوید:" تا کنون 100 هزار تن بذر گندم خریداری شده و خرید بذر در مناطق معتدل آغاز و در مناطق سردسیر تا یک ماه دیگر انجام می شود.

بر اساس این گزارش؛ هزینه های تولید محصول گندم بالا است؛ به طوری که هزینه تولید هر کیلوگرم بذر گندم 1600 تا 1700 تومان است؛ اما معاون کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال یارانه هر کیلوگرم گندم که توسط وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می شود را 300 تومان عنوان و نسبت به اعلام یارانه بذر گندم در روزهای آینده و بهبود وضعیت تولیدکنندگان بذر اظهار امیدواری می کند.

وی همچنین از کمک  مرکز توسعه و مکانیزاسیون کشاورزی به  200 شرکت تولیدی بذر غلات برای تجهیز این شرکت ها به ماشین های جداساز خبر می دهد که بهبود کیفیت بذرهای تولیدی و کشت و کار را در پی خواهد داشت؛ همچنین برنامه کشت 15 هزار هکتار بذر جو نیز تولید 40 هزار تن از این محصول در طبقات مختلف را در پی خواهد داشت.

 

 

 

 

 

کد خبر : ۲۸۱۱۰۵